Just nu söker vi två upphandlare, en IT inriktad upphandlare med erfarenhet och en junior upphandlare.
Vad vi gör och vill
Vi är övertygade om att ett hållbart samhälle med medborgarnas bästa i fokus, byggs genom professionellt genomförda upphandlingar och goda affärer. På upphandlingsenheten bidrar vi till detta. Vi jobbar med stort engagemang och för en roligare vardag, bär vårt ansvar med stolthet för uppdraget och stöttar varandra vid kniviga situationer.
Vi är totalt elva medarbetare på enheten, chef, sju upphandlare, en avtalscontroller, en upphandlingskoordinator och en utvecklingsledare. Hos oss jobbar vi delvis kategoristyrt, genom att upphandlaren har ansvar för upphandlingar inom en eller flera kategorier och den löpande dialogen med verksamheten.
Närmaste året har vi fokus på utveckling i syfte att bli än mer strategisk och effektiv i upphandlingsprocessen för att på bästa bidra till kommunens övergripande mål samt för att våra leverantörer alltid ska uppfatta oss som en professionell och affärsmässig beställare.
Vill du vara med och bidra i detta arbete samtidigt som du självständigt gör upphandlingar tillsammans med våra beställare. I så fall har du nu möjligheten att söka någon av tjänsterna som upphandlare hos oss.
Om tjänsterna
Båda tjänsterna är tillsvidareanställningar och tillträde sker efter överenskommelse så snart som möjligt. För den juniora tjänsten kan provanställning i 6 månader bli aktuellt beroende på vilken erfarenhet den sökande har.
Önskvärt är att en sökande har stort intresse av upphandlingsjuridiska frågor och vana vid att hantera domstolsärenden. Om kvalifikationerna är de rätta kommer tjänsten till ca 25 % bestå av upphandlingsjuridiska arbetsuppgifter.
IT-upphandlare
Just nu söker vi en upphandlare som i huvudsak ska genomföra upphandlingar av IT-/verksamhetssystem. Även andra typer av upphandlingar kan bli aktuella.
Junior upphandlare
Vi söker även en upphandlare i början på sin karriär, med viss vana att genomföra egna upphandlingar. Som mer junior kommer du få handledning av oss övriga på enheten för att med tiden få ta mer ansvar och mer kvalificerade upphandlingar och arbetsuppgifter.
I båda rollerna förväntas du ta en processledarroll i upphandlingar och arbeta tillsammans med våra beställare som svarar för marknads- och behovsanalys samt kravställande. Tydlighet i roll och ansvar och respekt för varandras erfarenhet och kompetens bäddar för framgångsrika upphandlingar med den goda affären i fokus.
Du kommer även stötta verksamheten under avtalets löptid, till exempel vid förnyad konkurrensutsättning, rådgivning och viss avtalsuppföljning.
Vem är du?
Du har erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt LOU eller erfarenhet av upphandling och inköp (taktiskt/strategiskt) inom privat sektor.
Du har högskoleexamen inom juridik, ekonomi eller IT eller en relevant eftergymnasial utbildning, till exempel YH-utbildning inom inköp/upphandling.
Följande kvalifikationer ser vi som extra meriterande:
- goda juridiska kunskaper inom avtalsrätt och upphandlingslagstiftningen
- tidigare ha arbetat i TendSign eller annat upphandlingssystem
- tidigare ha arbetat i kommun eller annan myndighet
- har arbetat med projektledning
Du behärskar svenska språket väl, både i tal och skrift, då arbetet innebär många interna och externa kontakter samt omfattande dokument.
För att lyckas i rollen behöver du ha god förmåga att underhålla och utveckla samarbetet med våra uppdragsgivare, kollegor och leverantörer. Du är strukturerad och har ett affärsmässigt, strategiskt och lösningsorienterat arbetssätt.
Välkommen med din ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 12 juni 2022. Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon:
Upphandlingschef, Åsa Sundqvist Olsson, asa.olsson@tyreso.se och 08-578 291 55
Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här: www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer