Ett förändringsarbete pågår på Kommentus. En komponent i det är namnbytet till SKL Kommentus. En detalj måhända, men inom de närmsta veckorna lanseras en marknadsföringskampanj med annonser, byte av företagslogotyp och profilmaterial. Så småningom kommer även en ny webbsatsning som ska resultera i en ny sajt. Namnändringen är mer än bara symbolisk.
– SKL vill markera att deras dotterbolag tillhör dem och knyta dem närmare sig. För oss är det positivt, vi är ju på kommunsidan men på det här viset kan vi få ökad kännedom hos landstingsfolket också, säger Thomas Idermark.
Thomas Idermark har sett en tendens att upphandling blir allt viktigare inom kommuner och landsting speciellt i besparingstider och tycker att det ökade samarbetet med SKL är ett kliv framåt.
– Vi har bara gott att hämta av samarbetet med SKL som är en central bevakande intresseorganisation och vi som kan stå för ett affärsmässigt och kommersiellt ansvar och har ett nationellt upphandlingsinitiativ.
Vad kommer namnbytet att kosta Kommentus?
– Det är inga stora pengar. Grundarbetet har SKL gjort.
Kommentus har även rekryterat nya medarbetare, bland annat flera upphandlare. En annan del i förändringsarbetet är två nya e-produkter, en ny info-databas och ett nytt system för e-blanketter. SKL:s logotyp med en fackla kommer nu även bli Kommentus kännetecken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer