Hösten 2015 var många kommuner tvingade att lösa flyktingsituationen med akuta åtgärder. Bland annat skulle HVB-platser till ensamkommande barn ordnas fram i stor omfattning.
Enligt SVT gick det så snabbt i Karlskrona kommun att en enskild tjänsteman tecknade två avtal med ett HVB-företag som tidigare inte använts av kommunen utan att göra en offentlig upphandling.
Den direktupphandling som Karlskrona kommun gjorde av HVB-platser kostar kommunen 40.000 kronor per dag. Trots tomma platser ser upphandlingen ut att ha följt praxis vid upphandling, enligt vad kommunens upphandlingschef ska ha uppgett för Blekinge Läns Tidning.
Upphandlingsmyndighetens rekommendationer anger att det går att direktupphandla av nödvändiga varor och tjänster vid akuta situationer.
Ingrid Hermansson (C) ordförande i socialnämnden vill klargöra att de dryga 80 miljoner som avtalen gäller ersätts av Migrationsverket. Hon menar också att HVB-platserna är billigare än tidigare lösningar för de ensamkommande flyktingbarnen samt att tjänstemännen hanterat ärendet utomordentligt bra.
Efter att Konkurrensverket fick ett tips om att Karlskrona kommun hade direkttilldelat ett avtal om HVB-platser för ensamkommande barn (HVB är en förkortning av hem för vård eller boende) har de granskat kommunens avtal.
Verket har kommit fram till att, trots att avtalen omfattade mer än det omedelbara behovet, kan kommunens direktupphandling vara förenlig med lagen om offentlig upphandling, LOU.
Enligt Konkurrensverket gäller huvudregeln att den upphandlande myndigheten alltså endast får teckna avtal som täcker det omedelbara behovet, det vill säga behov under den tid det tar att genomföra ett annonserat förfarande plus 90 dagar. Det finns ingen regel i ÄLOU som säger att mer än en leverantör måste erbjudas att lämna anbud så länge det finns en leverantör som erbjuder sig att teckna ett avtal som till längd och omfattning inte täcker mer än det omedelbara behovet.
“Enligt vår mening kan undantag göras från huvudregeln om den upphandlande myndigheten inte lyckas träffa avtal som täcker endast det omedelbara behovet. Vissa krav måste i sådana fall kunna ställas på myndigheten. För det första bör myndigheten på lämpligt sätt skaffa sig kännedom om utbudet av den efter- frågade tjänsten. På detta sätt får myndigheten reda på vilken leverantör som kan erbjuda det kontrakt som närmast motsvarar det omedelbara behovet.
För det andra bör myndigheten göra vad den kan för att förhandla ner avtalets omfattning till att komma så nära det omedelbara behovet som möjligt.
Kraven på att vid en direktupphandling skaffa sig kännedom om utbudet av den direktupphandlade tjänsten samt ansträngningar vid förhandlingsbordet måste ställas i relation till bland annat den tid den upphandlande myndigheten har till sitt förfogande. Det bör understrykas att myndigheten ska dokumentera sina åtgärder på ett sådant sätt att den kan visa att dessa krav uppfyllts”, skriver Konkurrensverket i sitt beslut (pdf).
Slutligen skriver verket att: “Vi finner inte skäl att ifrågasätta riktigheten av de uppgifter ni har lämnat in. Då era uppgifter talar för att undantaget för synnerlig brådska är tillämpligt fortsätter vi inte vår utredning utan skriver av ärendet”.
Läs mer:
Direktupphandlade platser står tomma – kostar 40 000 kronor per dag
Hävdar att praxis följdes när HVB-platser direktupphandlades
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer