Att köpa in konst eller annan offentlig utsmyckning, så kallat gestaltning i konstsammanhang, är något som en “vanlig upphandlare” i bästa fall får vara med om en eller max ett par gånger under sitt yrkesliv. Det ställer i många fall helt andra krav än andra typer av inköp och det är viktigt att upphandlare och konstnär kan mötas i sin kommunikation och prata samma språk.
– Där ser vi ofta att det brister, upphandlare och konstnärer förstår inte riktigt varandra och det leder till onödigt “skav” och missförstånd, säger Amanda Creutzer, Upphandlingsbryggan, som jobbar med att utbilda såväl konstnärer som upphandlare i “konsten att köpa konst”.
Konstupphandlingarna skiljer sig på många sätt från andra upphandlingar. En framträdande skillnad mot i många andra branscher är att konstnärerna i de allra flesta fall är ensamföretagare, ofta med svaga ekonomiska förutsättningar och ingen erfarenhet av att göra offentliga affärer.

Amanda Creutzer, Upphandlingsbryggan.
– Samtidigt är de offentliga affärerna väldigt viktiga för yrkesgruppen, dels i form av den ekonomiska biten, dels i form av att ett offentligt gestaltningsuppdrag ofta öppnar dörrar till fler offentliga och nya typer av uppdrag, säger Amanda Creutzer.
Enligt Upphandlingsbryggans kartläggning av offentliga konstinköp 2022 och 2023 var intresset för att delta i konstupphandlingar rekordstort med ett genomsnitt på 111 anbud och som mest över 600 intresseanmälningar och anbud.
– Jag är själv förvånad över att det var så många, det kan i många fall vara problematiskt för upphandlarna att hantera så stora mängder anbud – systemen är inte gjorda för det, säger Amanda Creutzer.
Genomsnittet för antalet anbud i upphandlingar generellt i Sverige var i fjol 5,8.
Uteslutande i konstupphandlingarna deltar personer med konstnärlig kompetens, många gånger sköter de hela upphandlingsförfarandet – i bästa fall med stöd av en upphandlare för formalia. För upphandlare som sköter “formalia” i konstupphandlingar är det viktigt att förstå konstnärernas arbetssituation.
– Det är viktigt att tänka på när man utformar avtal att hitta ersättningsformer som konstnären kan hantera. Många gånger får konstnären vänta länge på slutbetalningen, vilket kan vara en tredjedel av kontraktssumman, när byggprojekt blir försenade och så vidare. Det gör att konstnären kan behöva ligga ute med pengar länge. Det är också viktigt att få med indexreglering för materialinköp i längre uppdrag, säger Amanda Creutzer.
Upphandlingsbryggan erbjuder digitalt kunskapsstöd för både upphandlande myndigheter och konstnärer.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer