Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav

KRÖNIKAEU-kommissionens utvärdering av upphandlingsdirektiven visar att hållbarhetskraven fortfarande brister- men regeringens färdplan och nationella upphandlingsstrategi visar på en stark svensk ambition. Nu krävs tydligare regler, bättre data och ökat samarbete för att upphandling verkligen ska bli ett verktyg för miljö och innovation, skriver Lena Mårdh.

| 2025-12-05
TEXT: Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).

Nyligen kom EU-kommissionen med en rapport som har sammanställt utvärderingen av upphandlingsdirektiven (2014/24/EU och 2014/25/EU) som gjordes tidigare i år. Och det är tyvärr ingen jättetrevlig läsning ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.

Kommissionen kan konstatera att det har blivit en ojämn implementering av de frivilliga hållbarhetsambitioner och regleringar som finns i dagens upphandlingsdirektiv.

Även om jag vet att ni är många därute som ställer bra och långtgående miljökrav och krav på märkningar så finns det fortfarande mycket kvar att göra. Både i Sverige och i resten av EU:s medlemsländer.

Framöver hoppas jag att detta på något sätt regleras eller att den svenska tidigare lagrådsremissen att göra det obligatoriskt att ställa miljökrav väcks till liv igen – eller gör något liknande som Norge där man har lagstiftat. Det vill säga att upphandlande organisationer har en skyldighet att vikta klimat- och miljöhänsyn i upphandlingarna till minst 30 procent i tilldelningskriterierna eller att de får ställa det som ett obligatoriskt krav.

Kommissionen kan även konstatera att bristen på liknande implementering och definitioner i de olika nationella lagstiftningarna samt bristen på bra data gör det svårt att mäta exakt hur den hållbara omställningen har fungerat genom offentlig upphandling.

Även om vi har bristande upphandlingsstatistik även i Sverige gällande miljökraven kan vi i alla fall konstatera att de svenska licensinnehavarna för Svanenmärkta produkter och tjänster upplever att kravställningen på Svanen har ökat de senaste åren. Detta enligt Miljömärkning Sveriges undersökning 2025 till licensinnehavare.

Jag vet att många av er upplever att det kan kännas svårt att ställa relevanta miljökrav, av den anledningen kan det kanske kännas betryggande att det har även konstaterats av kommissionen i utvärderingen av upphandlingsdirektivet.

Därför är det härligt att läsa summeringen från GPP (Green public procurement) advisory groups arbete i rapporten. De verkar ha diskuterat mycket kring användningen av märkningar i upphandlingar och likvärdiga märkningar.

Här kan vi kanske hoppas på ett förtydligande i nästa direktiv. Även datatillgången och trovärdigheten på märkningar verkar ha diskuterats. Här hoppas i alla fall jag på att regleringen av efterannonsering ska skärpas, så att det blir lättare att mäta och jämföra EU:s ambition och strategi att använda upphandling som ett strategiskt verktyg att nå klimat- och miljömålen. Jag skulle gärna även vilja se ett förtydligande i nästa direktiv om vilka märkningar inom EU som är trovärdiga och uppfyller de förutsättningarna som behövs.

Innan ett nytt upphandlingsdirektiv kommer från EU, kom regeringen nyligen med sin färdplan för de offentliga affärerna fram till 2030 som ger oss en bra bild över hur vi behöver arbeta med våra offentliga inköp.

Det är glädjande att se att de tidigare målsättningarna för hållbarhet fortfarande är relevanta och blir kvar. Där framgår bland annat följande gällande mål 6 för en miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling:

  • Användningen av miljöanpassad upphandling bör öka, särskilt inom produktgrupper med stor miljöpåverkan.
  • Miljöhänsyn och livscykelanalysperspektivet bör beaktas i upphandlingens olika faser.
  • Även om priset i en enskild upphandling blir högre om miljökrav ställs kan den totala samhällskostnaden på sikt bli lägre.

Men det jag tror att vi alla är överens om är ju ändå att vi behöver fortsätta fokusskifte till att inte bara se upphandling som en administrativ eller juridisk process. Utan att se hela den offentliga affären och vad den ska bidra till.

Det behövs helt enkelt att vi alla steppar upp för att skapa ett affärsperspektiv för de offentliga inköpen.

Här är det glädjande att läsa att regeringen vill att affären ska kunna utvecklas under avtalstiden. Det vill säga inte skapa statiska avtal som ska vara detsamma under hela avtalsperioden.

Genom den tydliga ambitionen från regeringen skulle jag önska att mer kontraktsvillkor för ett utvecklande av åtagandet kommer användas framöver. Till exempel för att öka andelen miljömärkt under avtalstiden.

Genom sådana kontraktsvillkor begränsas inte konkurrensen. Alla företag, stora som små, får samma möjlighet att leverera och justera i sina tillverkningsprocesser för att hitta nya och kanske lite innovativa lösningar för att skapa en mer hållbar användning av våra gemensamma skattepengar.

På tal om innovation – EU- kommissionens utvärderingsrapport nämnde även OECD:s enkät från 2022, där resultatet från de 38 tillfrågade länderna visat på att länderna successivt har sett grön offentlig upphandling som en stor drivkraft för innovation.

Detta hör ihop med regeringens färdplan för de offentliga affärerna att våra skattepengar ska främja utvecklingen av nya lösningar.

Nya och mer miljö- och klimatmässiga lösningar är precis det Svanen och EU Ecolabel driver på genom märkningarnas krav. Det samma gäller ju även andra typ 1-märkningar eller oberoende tredjepartscertifierande märkningar. Förutom att det ställs drivande och ambitiösa krav, så skärps ju dessutom kraven regelbundet för att ständigt främja nya lösningar.

Nu har regeringens färdplan även kompletterats med tre nya målsättningar för att möta nya utmaningar i samhället.

Mål 10 omfattar god försörjningstrygghet och beredskap. Och det är glädjande att läsa att det inte bara handlar om att förbereda oss för krig. Utan även andra störningar och kriser som att t.ex. göra klimatanpassningar för att hantera utvecklingen av konsekvenserna från klimatförändringarna.

Så nu när fler och fler områden och aspekter ska hanteras i de offentliga upphandlingarna, blir det tydligt att det krävs mer samarbete mellan olika kompetenser. Samt att dessa behöver involveras för att kunna ställa relevanta krav inom så många olika områden. Även den interna styrningen över inköpsverksamheten behöver förbättras. Regeringens färdplan nämner kategoristyrning, vilket jag bara kan hålla med om är ett bra verktyg för att bland annat öka hållbarheten i affärerna och inköpen.

Detta har jag ju skrivit om i tidigare krönikor, så gå gärna tillbaka och läs dem om ni vill ha en lite uppfräschning kring hur ni kan skapa struktur och systematik för att arbeta strategiskt med hållbarhet i affärerna.

Jag har nog även tidigare berört kopplingen mellan inköpsanalyser och strategiskt arbete med att öka andelen inköp av märkta produkter och tjänster, som regeringens färdplan nämner som ett av områdena för att få ökat genomslag av nationella upphandlingsstrategin.

Den nationella styrningen höjer nu ambitionsnivån gällande att se inköp som det viktiga område det är och nyttja den potential som finns för en mer hållbar användning av våra gemensamma skattepengar.

Vi behöver alla höja ambitionsnivån på hållbarhetskraven. Det gäller både små och större upphandlande organisationer. Men i den takt de själva mäktar med. Typ 1-märkningar höjer som sagt kravnivån regelbundet då det redan finns en skyldighet att göra så enligt ISO 14024.

För att alla ska slippa göra ett eget arbete och hitta på egna krav är det precis som regeringens färdplan lyfter. Det behövs mer enhetlig och förutsägbar kravställning. Så därför behöver även Upphandlingsmyndighetens välanvända kriterietjänst öka andelen hållbarhetskrav enligt min mening. Men tyvärr verkar det gå åt motsatt håll och en sänkt ambitionsnivån utifrån det som framgår av regeringens senaste budgetproportion (punkt 7.3.4).

Samarbete på många olika sätt, mellan olika nationella aktörer behövs. Precis som på lokal och regional nivå. Det är tillsammans vi kan få ett hållbart samhälle.

TEXT: Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Läs mer: Hållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Vill se effektivare överprövning
  • Hoppfull om betyg
  • VGR-haveri följs av Dalauppror
  • HFD prövar inte unik upphandling
  • Öppnar för nationell annonsplats

Lediga jobb

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Upphandlare med inriktning mot IT till MSB

Polisen

Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Stockholms stad logotyp

Erfarna upphandlare med samhällsdriv! Välkommen till Stockholms stad!

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

Junior Entreprenadupphandlare till Upplands-Bro kommun

Entreprenadupphandlare till Ängelholms kommun

IVO söker upphandlare

Stockholms universitet söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

Polisen

Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare med kategoriansvar inom IT till Nyköpings kommun

Region Stockholm

Region Stockholm söker Senior upphandlare – IT och Dynamiskt Inköpssystem (DIS)

Juridiskt ledningsstöd till upphandlingstillsynen på Konkurrensverket

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

  • Upphandlare med inriktning mot IT till MSB

Senaste nyheterna

Modulguiden vår2026
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapUpphandlare med inriktning mot IT till MSB
Vill se effektivare överprövning
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
AI och offentlig upphandling
AI och offentlig upphandling | 13 april 2026
Hoppfull om betyg
Stockholms stad logotypErfarna upphandlare med samhällsdriv! Välkommen till Stockholms stad!
VGR-haveri följs av Dalauppror
Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp
Junior Entreprenadupphandlare till Upplands-Bro kommun
UppsalaHFD prövar inte unik upphandling
Öppnar för nationell annonsplats
Entreprenadupphandlare till Ängelholms kommun
IVO söker upphandlare
Stockholms universitet söker upphandlare
Helena Sköld LövgrenSer stor potential med register
Sigtuna kommunhusSOI-veteran: Vakna, KKV
Upphandlingsjurist till PTS
Tar fram verktyg för beredskap
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • SOI-veteran: Vakna, KKV
  • HFD prövar inte unik upphandling
  • Öppnar för nationell annonsplats
  • VGR-haveri följs av Dalauppror
  • Tar fram verktyg för beredskap
  • Störst i staten kan visa vägen
  • Ser stor potential med register
  • Hoppfull om betyg
  • ”Brister i hur arbetet organiseras”
  • Vill se effektivare överprövning

Läsarnas åsikter

Grävlingen : Tio mutåtalas i larmhärvan
Ystad har en lång erfarenhet av barnhandel och fiktiva dokument. SIS är bara ett medel i förvaring av barn. Glöm…
Katarina : SOI-veteran: Vakna, KKV
Bra agerat av PO Andersson! "Alla" som jobbar i branschen vet ju om att konsultmäklarlösningar i praktiken ofta används för…
Jonas : RK:s inköp på ambassadturné
Nog måste det väl finnas billigare och likvärdigt effektiva sätt än på-plats-besök?
Carl Hedberg : Köpte slottsmöbler fel
"Tvingades lämna sitt uppdrag"... detta borde räknas som ekonomisk brottslighet och resultera i en polisanmälan.
Anna Pettersson : Addas vd lämnar omedelbart
Alltså denna människa saknar helt självinsikt! Nu ska Monica skriva en bok om sina upplevelser på Adda. Samma upplevelser har…
F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 17-18 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026