I våras släpptes en fransk rapport om prisskillnaden mellan EU Ecolabel-märkta produkter och produkter utan märkning. Jag tänkte ge er en summering av resultatet och mina reflektioner i denna krönika.
Myten om att hållbarhet alltid är dyrare är inte sann och det visar denna rapport gjord av Franska konsumentinstitutet. De genomför regelbundet olika jämförelsetester. Den här rapporten baseras på en jämförelse gjord mellan 2020-2024 i syfte att se om det finns miljömässigt och hälsomässigt bättre produkter som är ekonomiskt tillgängliga för konsumenter.
Totalt testades 413 produkter i 28 olika tester. 96 av produkterna var märkta med EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Testerna visar att det finns stora prisvariationer. Det vill säga att det finns EU Ecolabel-märkta produkter som är billigare än icke märkta produkter, men även att märkta produkter bland är dyrare. I de fall priserna var högre berodde det ofta på enskilda produkter och inte en generell trend summerar rapporten.
Bland de miljömärkta produkterna som var billigare fanns bland annat tvättmedel och badrumsrengöring. I 18 av testerna visade resultatet att det inte fanns någon märkbar prisskillnad mellan de märkta och icke miljömärkta produkterna. Med icke märkbar skillnad avser rapporten att det var mindre än 0,1 cents skillnad mellan det genomsnittliga priset på icke märkta produkter och genomsnittliga priset för EU Ecolabel-märkta produkter.
I fem tester av olika produkttyper, exempelvis diskmedel, visade resultat initialt på att de märkta produkterna var dyrare. Men när sedan fler produkter inom samma produkttyp testades minskade prisskillnaden markant till att det inte fanns någon märkbar prisskillnad.
I hela 82 procent av testerna visade det sig att EU Ecolabel-märkta produkter hade ett lägre eller jämförbart pris. Men det förekommer prisskillnader inom en och samma produkttyp.
En av produkttyperna som visade att de märkta produkterna var dyrare var produkter mot kalkavlagringar. Då prisjämförelserna utgår från genomsnittliga priser blir jämförelsen inte alltid bra. I detta fall testades totalt 43 omärkta produkter, men bara åtta märkta produkter. I en av de tre testerna visade resultatet ändå att de märkta produkterna i genomsnitt var billigare.
Rapporten summerar att deras jämförelser visar på att EU Ecolabel-märkta produkter erbjuder miljövänliga och hälsovänliga produkter till ett konkurrenskraftigt pris.
Så vad är det som gör att det fortfarande finns en myt om att hållbarhet alltid kostar mer? En anledning som jag tycker framgår av rapporten är att det finns i ett större utbud av icke miljömärkta produkter och att skillnaden är på enskilda produkter och inte en generell trend. Det som jag skulle vilja lägga till är att de företag som aktivt arbetar med sin produktutveckling och skapar nya sätt att lösa ett problem på behöver få kosta lite initialt.
Det pratas mycket, både hos Upphandlingsmyndigheten och från regeringens sida, om att vi behöver bli bättre på att främja innovation i upphandlingar. Innovation behöver ju inte alltid vara någon helt ny produkt eller tjänst som inte tidigare har funnits. Utan innovation är ju även att hitta nya sätt att tillverka till exempel diskmedel på, så att det skapar mindre miljöpåverkan genom att till exempel byta ut enskilda ingredienser.
När företag aktivt arbetar med innovation och hållbarhet… Varför skulle vi inte främja detta?
Vi lägger till ett svenskt perspektiv på detta: Gå in i vilken mataffär som helst från de större kedjorna och leta efter diskmedel, rengöringsmedel och liknande produkter… Hittar du något annat än just miljömärkta produkter? Och tycker du att det är dyrare än något som inte ens finns?
Jag förstår att alla inte kan eller ska springa på att främja ny hållbar innovation på alla ställen i alla upphandlingar. Har det någonsin varit så? Och har det varit så historiskt? Nej, skulle jag vilja säga. Någon eller några börjar efterfråga en ny alternativ lösning. Ett företag utvecklar behovet och säljer det vidare till fler kunder. Ännu fler börjar efterfråga den nyare lösningen och till slut finns det fler företag som konkurrerar med den nya lösningen och kanske sedan helt utesluter den gamla lösningen.
Låt oss tillsammans främja en hållbarare utveckling genom att:
- Ställa krav på hållbara/miljömärkta produkter och tjänster som ett obligatoriskt krav där det finns ett utbud att välja på, så att vi inte begränsar konkurrensen.
- Utvärdera istället på hållbarare lösningar/miljömärkta produkter när utbudet är mer begränsat.
- Komplettera detta med ett utvecklande kontraktsvillkor om att till exempel öka andelen hållbara lösningar eller öka andelen miljömärkta produkter under avtalstiden.
På så sätt anpassas även miljökraven efter marknadsutbudet och samtidigt skapar det bättre förutsättningar för att höja kravställningen till nästa upphandling.
TEXT: Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer