Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Lagrådet vass i sin kritik mot nya LOU

Den 13 januari stod det klart att nya LOU skulle försenas till 1 januari 2017. Efter svidande kritik i Lagrådets remiss som kom igår återstår att se om de nya lagar, som bland annat innehåller en lag om upphandling av koncessioner, kommer att försenas ytterligare. I remissen står det bland annat att: "Koncessioner, som egentligen är en särskild finansieringsform, har hittills kunnat regleras inom ramen för lagen om offentlig upphandling. Lagrådet har inte blivit övertygat om att den ordningen inte kan behållas."

| 2016-02-16

Regeringen beslutade i juni 2015 att lämna sin lagrådsremiss till Lagrådet. Detta avsåg en rad lagar, bland annat en ny lag om offentlig upphandling, en ny lag om upphandling runt försörjningssektorerna samt ett förslag på en helt ny lag om upphandling av koncessioner. Allt detta i syfte att föra in de nya direktiven för offentlig upphandling som det beslutades om våren 2014.

13 januari stod det klart att den tidslinje som tidigare varit aktuell inte längre är det. Lagrådet behövde mer tid för att bearbeta remissen.

Civilminister Ardalan Shekarabi så då att:

– Vi fattade beslut om lagrådsremissen i juni 2015 och skickade den till Lagrådet då. Vi kan konstatera att vi ännu inte fått något yttrande och det är inte heller klart hur omfattande synpunkterna kommer att vara från dem.

Nu är det enkelt att förstå varför Lagrådet dröjt. Synpunkterna minst så omfattande som Ardalan Shekarabi befarade.

I det över 400 sidor långa remissvaret (pdf) står bland annat: “Direktiven uppvisar brister av olika slag. Det finns bestämmelser som är rätt och slätt obegripliga eller som är tvetydiga och kan ges olika innebörd. Andra har en innebörd som visserligen är begriplig, men som är oförnuftig. Det finns också bestämmelser som strider mot andra bestämmelser. Brister av nu angivna slag bör inte utan vidare godtas i den svenska lagstiftningen.”

Under rubriken “Lagarnas vidlyftighet” kritiseras lagarna för att innehålla ett stort antal paragrafer, sammanlagt nära 1.000. “Redan genom sin omfattning blir regleringen svåröverskådlig och därmed svår att tillämpa. Lagarna innehåller bestämmelser av skiftande slag. Flera är sådana att de knappast kräver lagform – om de alls fyller någon funktion.”

Dessutom kritiseras lagarnas vidlyftighet och för att det tas fram en särskild lag för upphandling av koncessioner: “Regelverket är mer vidlyftigt än vad som är motiverat och det borde vara möjligt att banta regelmassan avsevärt. Emellertid finns denna vidlyftighet redan på EU-nivå – det uttalade målet att få till stånd enklare regler har knappast uppnåtts – och det förefaller ofrånkomligt att detta återspeglas i den svenska regleringen.

Till regleringens vidlyftighet bidrar att det införs en särskild lag om upphandling av koncessioner vid sidan av de båda andra lagarna, som motsvarar de nuvarande lagarna om offentlig upphandling och upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Koncessioner, som egentligen är en särskild finansieringsform, har hittills kunnat regleras inom ramen för lagen om offentlig upphandling. Lagrådet har inte blivit övertygat om att den ordningen inte kan behållas.”

Nu återstår att se om denna omfattande kritik ytterligare försenar de nya lagarna.

Annons

Vill du bli en fena på att skriva avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: LOULUKNya LOU Ardalan ShekarabiLagrådetNYA LOURemiss

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Lagrådet vass i sin kritik mot nya LOU”

  1. Christina Möll skriver:
    16 februari, 2016 kl. 08:57

    Tja så vet man vad man ska göra de närmaste veckorna,-läsa lagrådsremissen. Det finns många frågor också till lagrådets funderingar, bla undrar jag mig över formuleringen att koncessioner är en särskild finansieringsform, så är det ju inte. Koncessioner är en särskild kontraktsform och tilldelningen av kontrakt bör, också i detta fallet, konkurrensutsättas. Lagrådet formulerar dock mycket viktiga frågor som behöver besvaras, innan en implementering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Liselotte Stray

Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Bravidas börsvärde sjönk med nästan två miljarder kronor efter beskedet att Örnsköldsviks kommun polisanmäler överdebitering för 8,9 miljoner kronor. Företaget öppnar nu för en rättsprocess med krav på kompensation för ”skadan”.

Vad hållbar upphandling av tjänster innebär

KRÖNIKA

Tjänsteupphandlingar har oftast färre hållbarhetskrav än varuupphandlingar, visar ny rapport. Men de finns stor potential här också för att minska våra konsumtionsbaserade utsläpp. I denna krönika tipsar Lena Mårdh om hur du kan resonera och prioritera samt var du behöver börja för att ställa mer hållbarhetskrav.

Munkfors i topp

Värmländska Munkfors får högsta betyg inom kommunal upphandling i Svenskt näringslivs stora ranking av det lokala företagsklimatet. För hela kommunsektorn stiger snittbetyget något men upphandling får ett lågt betyg jämfört med andra kategorier.

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Tar strid om Stockholmstrafiken

Läsarnas åsikter

Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »