I fjol somras började Förenade buss att köra stadsbusstrafiken i Karlstad. Förenade buss, som är ett samverkansbolag bestående av en rad lokala bussbolag, slog i en uppmärksammad upphandling ut Nobina och ytterligare två anbudsgivare.
Fast det visar sig nu att vinnande anbud, 5,5 procent lägre än tvåans pris, var glädjekalkylerat. Förenade buss har fått akuta ekonomiska problem och tvingas dra sig ur avtalet i förtid.
– Tyvärr har Förenade Buss fått ekonomiska problem och väljer nu att häva avtalet med kommunen, säger Peter Kullgren, ordförande i Karlstads kommuns stadsbyggnadsnämnd, som poängterar att gjorda kundundersökningar pekar på att karlstadsborna har varit nöjda med busstrafiken i staden.
Karlstadsbuss tvingas nu ut i en ny upphandling. Samtidigt sker en direktupphandling med Förenade buss för de kommande ett och ett halvt åren. Detta ”nödavtal” innebär extra kostnader, cirka 10 miljoner kronor per år. Ändå lovar Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss:
– Det här innebär ingen skillnad för resenärerna. Bussarna kommer att gå precis som vanligt enligt tidtabell och biljettpriserna ligger kvar på tidigare fastställda nivåer.
Peter Kullgren förstår att det kan se märkligt ut att en entreprenör som delvis misslyckats omedelbart får nytt förtroende – och mer betalt:
– Med fortsatt trafik, utan avbrott, för ögonen är bedömningen att det skulle vara svårt för en annan aktör att så snabbt ta över trafiken.
Tanken är att upphandla en ny entreprenör som ska sköta trafiken från sommaren år 2016 och fram till 2021. Karlstadsbuss lockar dessutom med möjlighet till förlängning i ett plus ett år.
Lägsta anbudet gjorde bussen dyrare
Förenade buss slog ut Nobina från stadsbusstrafiken i Karlstad med ett underbud. Efter att bussföretaget i förtid har sagt upp avtalet tvingas kommunen till en direktupphandling som innebär stora merkostnader.
| 2014-11-25
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer