Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

LOU eller barnkonventionen?

DebattAnser Konkurrensverket att LOU går före barnkonventionen? Den frågan ställer Mathias Sylvan till generaldirektören Rikard Jermsten efter att ha läst verkets ansökan om upphandlingsavgift mot Huddinge.

| 2024-08-16
Mathias Sylvan.

Enligt Konkurrensverket, KKV, har Huddinge kommun gjort olagliga direktupphandlingar. Huddinge har nämligen placerat barn på hem för vård eller boende, HVB, utanför ramavtalet. Målet flyger under radarn trots att det är principiellt av minst två skäl.

För det första aktualiserar målet på nytt frågan vad som är en icke-ekonomisk tjänst. LOU ska ju inte tillämpas på icke-ekonomiska tjänster. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, fast i Alingsåsdomen (HFD 2020 ref. 15). Enligt HFD är det ”en förutsättning” för att LOU ska gälla att tjänsten är ”av ekonomisk art”. LOU ska med andra ord inte tillämpas på tjänster som är av icke-ekonomisk art.

Vad avgör om en tjänst är av icke-ekonomisk art? Enligt EU-domstolen i Dôvera (C-262/18 P och C-271/18 P) ska tjänsten 1) ha ett socialt syfte (det vill säga vara en välfärdstjänst), 2) genomföra solidaritetsprincipen och 3) stå under statlig kontroll.

Av Humbel (C-263/86), Casa Regina (T-223/18) med flera domar framgår att välfärdstjänster som är skattefinansierade uppfyller dessa kriterier. Välfärdstjänster som till ingen eller en liten avgift erbjuds till alla oavsett inkomst genomför solidaritetsprincipen.

Detta gäller även om brukaren måste betala en egenavgift så länge egenavgiften utgör en mindre del av kostnaden. I Private Barnehager (E-5/07) var barnomsorg i Norge icke-ekonomisk trots en egenavgift om 20 procent av kostnaden.

HVB är en skattefinansierad insats i Sverige. Egenavgiften kan som högst motsvara underhållsstödet för en förälder, i dag maximalt 2 223 kronor i månaden. Eftersom kostnaden för att ha barn på HVB, enligt Adda, ligger på mellan 2 000 kronor och 10 000 kronor per dygn finansieras HVB nästan helt med skatter.

HVB står vidare under statlig kontroll genom Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. För privata utförare gäller dessutom tillståndsplikt och ägarprövning. HVB uppfyller därmed EU-domstolens kriterier för att vara en icke-ekonomisk tjänst. Redan av den anledningen ska KKV:s talan inte vinna bifall.

HFD har som bekant en annan uppfattning. I Alingsåsdomen ansåg HFD att äldreomsorg var en ekonomisk tjänst trots att äldreomsorg är skattefinansierad till cirka 95 procent. HFD:s motivering var att ”det finns en marknad för sådana tjänster”.

HFD:s motivering är mer än lovligt nyansfattig. ”Marknaden” för äldreomsorg är ingen normal marknad. Till skillnad från marknaden för skidresor, hårklippning, rockkonserter med mera gäller för både äldreomsorg och HVB en stram statlig kontroll, Ivo-tillstånd och offentlig finansiering

Vidare är normala marknader plånboksstyrda. Den som inte har råd med ett hotell får nöja sig med ett vandrarhem eller helt avstå från skidresan. Så fungerar inte ”marknaden” för äldreomsorg eller HVB. Där är det behovet som avgör.

Slutligen motsägs HFD:s Alingsåsdom av unionsrättslig praxis. Även i de målen fanns det en ”marknad”. Naturligtvis, eftersom det inte hade blivit domstolssak om det inte funnits en ”marknad” där konkurrenter ansåg sig förfördelade.

Så var fallet i Hradbraut (”HFD har fel!” – Upphandling24), där skattefinansierad gymnasieutbildning var en icke-ekonomisk tjänst trots ”marknad”. Samma sak gällde i det senaste i raden av avgöranden, Casa Regina, för den offentligt finansierade sjukvården i Italien.[1]

Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, noterar att Hradbraut motsäger Alingsåsdomen, men konstaterar samtidigt att unionsrättslig praxis ”inte fått genomslag i Sverige”.

Detta är en uppgiven kommentar från SKR. Unionsrättslig praxis ska ju få genomslag! Det är en grundläggande komponent i det europeiska samarbetet att medlemsstaternas domstolar ska anpassa sig efter unionsrättslig praxis.

Svenska domstolar får inte hålla sina egna domar före EU-domstolens. Lika lite som författningsdomstolen i Polen får sätta polsk lag före EU-lag.[2]

Mot bakgrund av denna praxis – varav flera domar dessutom meddelats efter Alingsåsdomen – kunde man förvänta sig att åtminstone Huddinge invänder att HVB är en icke-ekonomisk tjänst och yrkar på att frågan besvaras av EU-domstolen. Men icke. Kommunen håller med KKV.

Tyvärr lär inte heller förvaltningsrätten utmana Alingsåsdomen. Men det finns en sak som skiljer detta mål från Alingsåsmålet och därmed kommer vi till det andra skälet till att målet är principiellt.

Till skillnad från Alingsåsmålet rör detta mål barn. När det kommer till barn så gäller barnkonventionen som Sverige ratificerade 1990 och inkorporerade i svensk lag 2018.

Barnkonventionen innehåller många konkreta skyldigheter för konventionsstaterna. Men särskilt en skyldighet slår till här:

Enligt artikel 3.1 ska vid ”alla åtgärder som rör barn… i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.” År 2013 skrevs artikeln in i socialtjänstlagen. Enligt propositionen 2012/13:10 fick ”inga andra intressen…ta över det som är bäst för barnet”. 

Barnets intresse går alltså före andra intressen, rimligen också intresset av att upphandlingar ska annonseras. Barnkonventionen påbjuder att Huddinge ska välja det HVB som är bäst för det enskilda barnet; om det är upphandlat eller inte är sekundärt.

Det anser tydligen inte KKV. Enligt KKV ska barnet till ett hem som är upphandlat. Punkt. Något annat får gälla endast i ”enstaka fall” och ”där omständigheterna är mycket speciella”.  Att ett icke upphandlat HVB är bättre för barnet tycks inte vara en mycket speciell omständighet, enligt KKV.

Priset är naturligtvis också en faktor. Men Huddinge har ansett att det får kosta.

Kvalitetsskillnader mellan olika HVB är kanske oväsentliga för juristerna på KKV, men kan betyda allt för desperata föräldrar vilka förtvivlat letat efter ett hem de har förtroende för (eller som barnet självt uttalat att det vill till). De ska inte behöva få höra att det bästa alternativet inte får väljas eftersom det inte är upphandlat.

Men förutom den mänskliga aspekten är KKV:s hållning också problematisk ur ett juridiskt perspektiv. Barnkonventionen är ingen tandlös papperslag. Den innehåller skarpa bestämmelser som ska införas och följas av konventionsstaterna. Om konventionsstaten bryter mot barnkonventionen blir det konsekvenser. KKV:s hållning innebär att Sverige riskerar att göra just det.

Även KKV:s tolkning av EU-rätten och därmed LOU är tveksam. För det första är HVB en icke-ekonomisk tjänst. För det andra finns det oavsett stöd i både EU-stadgan och i artikel 76 i direktivet för att sätta barnets intresse före skyldigheten att annonsera upphandlingar. Enligt artikel 24.2 EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna ska ”vid alla åtgärder som rör barn… barnets bästa komma i främsta rummet”. Enligt allmänna EU-rättsliga principer måste EU dessutom följa internationell rätt, bland annat barnkonventionen.

KKV:s talan är extra anmärkningsvärd eftersom Sverige hade en framträdande roll vid antagandet av barnkonventionen och också var ett av de första länderna att ratificera den. Eftersom det inte går att utläsa av KKV:s ansökan att KKV gjort en avvägning mellan barnets bästa och konkurrensintresset innan KKV beslutade att ansöka om avgift mot Huddinge blir mina frågor till verkets generaldirektör följande:

  1. Anser KKV att barn i första hand ska till HVB som är upphandlade även om det är bättre för barnet att få komma till ett annat HVB?
  2. Och hur överensstämmer i så fall det med Sveriges ratificering av barnkonventionen?

Mathias Sylvan

Mathias Sylvan Upphandling AB


[1] I Casa Regina argumenterade klaganden på exakt samma sätt som HFD i Alingsåsdomen, det vill säga att sjukvården var en ekonomisk verksamhet eftersom det fanns en marknad. Men enligt tribunalen var sjukvården icke-ekonomisk.

[2] Den 14 juli 2021 slog Polens författningsdomstol fast att polsk lag går före EU-lag. I ett uttalande uttrycker kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att hon är ”djupt bekymrad” och att domen ”är en direkt utmaning mot den europeiska rättsordningen”.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattLOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “LOU eller barnkonventionen?”

  1. Emma Laakkonen skriver:
    16 augusti, 2024 kl. 09:31

    Ett viktigt och väldigt intressant perspektiv! Jag hoppas att det blir aktuellt att pröva på nationell nivå mot EUs praxis – skulle potentiellt kunna förändra mycket för dessa handläggare som sitter med placeringspusslet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

Inköpsanalytiker till Göteborgs stad

Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköps- och e-handelssamordnare till MSB

Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa

Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp

Örebro Logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Upphandlare till Tyresö kommun 
  • Upphandlingsansvarig till Sydvatten

Senaste nyheterna

Kammarrätten i GöteborgTar ”Sussa” till högre rätt
Vaxholms stad söker upphandlingschef
”Tänk som en triangel”
Upphandlar vaccin tillsammans
Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team
Detalj fällde Osbyleverantör
Vill samla upphandlingsdata
De styr Anbudspriset
Inköpsanalytiker till Göteborgs stad
Madeleine MannefredPrövar ny mark i det offentliga
Upphandlare till Tyresö kommun 
UHM missade att rapportera
Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret
DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Veronica MagnussonFacklig sågning av korruptionslag
Kinnarps v.46
Konkurrensverkets logotypGöteborg får böta 5 miljoner
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköps- och e-handelssamordnare till MSB
Straffas för dyr it-lösning
Döms även i hovrätten
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Mest visade inlägg

  • Straffas för dyr it-lösning
  • Göteborg får böta 5 miljoner
  • UHM missade att rapportera
  • Facklig sågning av korruptionslag
  • Prövar ny mark i det offentliga
  • DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
  • KKV:s mörka höst
  • De styr Anbudspriset
  • Dubbelt avhopp från Ängelholm
  • Detalj fällde Osbyleverantör

Läsarnas åsikter

Amanda : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med ovan, och att fortsätta spä på fördomar kring att en utvärderingsmodell med lägsta pris (när faktiskt pris i…
Per : UHM missade att rapportera
Om statisktiken kommer från efterannonser i upphandlingar har jag väldigt svårt att se att den informationen skulle kunna resultera i…
Upphandlare : UHM missade att rapportera
Pinsamt att det ska vara så svårt, till och med för den föreskrivande myndigheten. Då är det svårt att med…
Lars : UHM missade att rapportera
Miljö & Utveckling i kunde sin granskning varit tydligare med att det finns mycket stora skillnader mellan annonsdatabaserna. Cirka hälften…
Måns Weimarck : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Hej artikelförfattaren! Offentliga myndigheter kommer alltid att köpa den billigaste lösningen på det behov man har, med referens till de…
G : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med, Per. Om implementerat korrekt i upphandlingen så är lägsta pris många gånger den bästa modellen. Håller även med…
Per : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Absolut. Lägst pris är oslagbart om man inte vill kompromissa om kvaliten, möjligen med undantag för att fast pris är…
LXV : Straffas för dyr it-lösning
På tal om öppen källkod och "inlåsningseffekter" vore det intressant att höra KKV:s ställningstagande apropå upphandlingssveriges vägran att konkurrensutsätta Microsofts…
Konfunderad : Straffas för dyr it-lösning
Konkurrensverkets beslut tycks bygga på en teoretisk syn på hur IT-marknaden fungerar. Att kommunen inte krävde öppen källkod från början…
Charlotte : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Är det någon som utvärderar med lägsta pris om det inte gäller ett inköp av en typ maskin? Jobbar själv…

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november – FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026