Kritiken från fackligt håll bygger på att Postnord inte ställer krav på kollektivavtal. De utför en del av sina transporter via svenska eller utländska åkerier och bemanningsföretag. Det som startat konflikten om kollektivavtal är Postnords mångåriga förhållande till ett åkeri i Malmö som använder sig av utländska chaufförer.
− Vi upptäckte att deras bilar körde i Malmö. Åkeriet har inte haft något intresse av att prata med oss och vi får inget stöd från Postnord i den frågan, säger Antti Vainio, utredare på Transport till Svenska Dagbladet.
Enligt honom har även logistikkoncernen Bring, som ägs av norska Posten, flyttat stora delar av den nordiska åkeriverksamheten till det slovakiska bolaget Bring Trucking Slovakia.
− Vi har redan varit i kontakt med ledningen för Postnord Sverige och vi vill ha en diskussion med dem efter helgerna. Vår uppfattning är glasklar, ett företag som Postnord ska ha kollektivavtal i sin verksamhet, säger Johan Lindholm, ordförande för Seko Posten till Svenska Dagbladet.
Postnord slår tillbaka och menar att logistikmarknaden är en mycket konkurrensutsatt marknad med låga marginaler och stark prispress.
“Därför agerar vi som resten av logistikmarknaden för att överhuvudtaget vara konkurrenskraftiga. Vad gäller längre transporter mellan våra terminaler i Sverige så är de ofta sammankopplade med transporter från våra terminaler till utlandet. Vid anlitande av underleverantörer för dessa transporter kräver vi att åkerierna vi anlitar följer nationella bestämmelser och EU-regler. De ska också följa vår leverantörskod. I likhet med övriga logistikaktörer på marknaden kräver vi inte att åkeriföretagen som utför dessa transporter har kollektivavtal”, skriver Postnord på sin hemsida.
Postnord anser att kollektivavtal inte behövs så länge det inte är lag på det och reviderar i stället underleverantörerna utifrån sin code of conduct, som alla underleverantörer ska följa, där revisionerna görs på företaget som helhet. “Våra underleverantörer kan inte utan vidare lämna våra uppdrag till någon annan. Om de ska göra det krävs skriftligt godkännande från Postnord. Det är ett sätt för oss att behålla kontrollen så långt det går”, skriver Postnord.
Statsminister Stefan Löfvén (S) är dock inte imponerad av förklaringen.
– Transportsektorn ska inte vara en vilda västern-sektor och det är inget argument att ”vi måste följa konkurrensen”. Vi ska inte ha en spiral nedåt vad gäller löner och arbetsvillkor så det är absolut inget hållbart argument, säger Stefan Löfven till SvD Näringsliv.
Uttalandet går stick i stäv med det näringsminister Mikael Damberg sa i december. Hans bild var att Postnord agerar “föredömligt”. Vidare pekade han på att det inte finns någon lag som tvingar statliga bolag att kräva kollektivavtal i upphandlingar.
− Postnord ska inte använda konkurrensvillkor som skäl för att upphandla transporttjänster utan kollektivavtalsenliga villkor. Där går gränsen, säger Stefan Löfven till SvD Näringsliv.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer