Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Marknadsföring via utbildning

ExpertsvarFråga: I våra möten med kunder inom offentlig sektor märker vi att det finns ett stort behov av att utbilda personal inom flera områden som är viktiga både för deras dagliga verksamhet och när de ska upphandla. Vad är viktigast att tänka på när man köper aktuella produkter och tjänster? Det råder dock lite olika uppfattning om hur, var och när utbildningar kan göras. Vi utbildar gärna men vill göra rätt. Magnus Josephson svarar på frågorna och ger tips.

| 2018-04-09
Magnus Josephson

Svar: Utbildningar till offentlig sektor är ett mycket viktigt redskap i varumärkes- och relationsbyggandet. Det är en del av er marknadsföring. Men för en lyckad sådan måste det handla om en tydlig, gärna mätbar, kompetensöverföring. Låt oss titta lite på vad man bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Ett bra resultat menar jag är att deltagarna kan ha direkt nytta av utbildningen efteråt. Den ska hjälpa dem i deras vardag.  Det som kan vara kritiskt är snarare vid vilken tidpunkt som utbildningen genomförs. Alltför nära inpå upphandlingen eller under dess pågående kan förstås vara känsligt.

Fundera först på vilka deltagare som ska vara med, vilka roller de har på sina jobb. Är det användare, specialister, chefer eller andra som är målgruppen? Fundera sedan på vilket resultat som är rätt för deltagarna.

Därefter ska ni ta fram rätt format: Längd, plats och regelbundenhet. Är det ett frukostseminarium, halvdag, heldag eller ännu mer? Vad kan locka dem att komma?

Platsen: Är det bäst att vara på deras arbetsplats eller på en konferensanläggning? Undvik att ha den hos er, såvida ni inte måste visa en särskild anläggning eller annan fast inredning. Undvik också att ha utbildningen på ett alltför lyxigt ställe, det kan slå bakut.

Regelbundenhet: försök att skapa en mer långsiktig regelbunden, utbildning, till exempel en serie seminarier, kanske två tre per år. Då har ni alltid en anledning att bjuda in kunder och får fler möjligheter att få ut ert budskap och kompetens.

Utbildning kan också vara en del av avtalet. Utbildningarna ska då helst hålla så pass hög höjd och ge så mycket nytta att ni kan ta betalt för dem. I många fall ska de dock ingå kostnadsfritt i avtalet. Då får man ta höjd för det i prissättningen. Men ett sätt att ändå få mer betalt är att erbjuda påbyggnadsutbildningar som är så pass attraktiva att ni kan ta betalt för dem. Alla kan inte erbjuda sådant, men fundera på om ert företag kan det.

När ni anordnar utbildningar visar ni auktoritet. På ert företag vet ni vad ni pratar om, och ni kan hjälpa kunden att lösa dennes problem. Det är läraren, den som står på scenen, som är auktoriteten. Den personen ska komma från ert företag. Om du låter någon annan stå där, någon som representerar ett annat företag än ditt, är det viktigt att du är medveten om att den personen kommer att uppfattas som auktoriteten, även om ni kan lika mycket. Det är företaget som står på scenen som får uppmärksamheten och tar över kunskapsledarskapet.

En annan fördel med denna typ av utbildningsinsatser är att ni låter kunden komma till er, i stället för att ni åker runt till olika myndigheter och sprider er kunskap. På så sätt blir utbildningen betald försäljning.

En vanlig effekt är att ju större insikt deltagarna får om vilka problem ni kan lösa, desto fler samtal, möten och beställningar har ni chans att få. Det finns flera exempel på företag som har tagit fram mer strukturerade utbildningsserier. Det kan vara frukostseminarier som ordnas med jämna mellanrum och som tar upp aktuella ämnen. Ibland har seminarierna utvecklats till att bli en plats där människor i en viss bransch eller position inhämtar ny kunskap.

Det är ganska enkelt att anordna seminarier och det kan leda till att personer inom den offentliga sektorn börjar identifiera företaget som ledande rådgivare i branschen.

Det är självklart viktigt att använda utbildning som marknadsföring av ert företag också när ni vunnit ett kontrakt, till exempel ett ramavtal. Det kan ni göra på många olika sätt, alltifrån informationsträffar till mer regelrätta utbildningar till exempel om hur man beställer till att ni ställer er med en roll-up utanför myndighetens personalmatsal för att göra er lite mer kända.

Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tror på dialog om matpriser

Branschföreningen Kost & Näring hoppas kunna lugna marknaden med en mall-text för prisjusteringar i livsmedelsavtal.

Fredrik Nordström Foto: Karl Gabor.

Sågar underlag till ”premiären”

Vakna, FTN – det är offentlig upphandling som gäller nu. Så kan den skarpa branschkritiken summeras inför de första upphandlingarna av fonder till premiepensionen.

Ewa Rosén

Eniga om nytt bussavtal

Kollektivtrafikens parter är överens om ett nytt modellavtal för upphandling av busstrafik. Tydlighet och att lägga grund för att möta behoven hos både upphandlare och trafikföretag är hörnstenar i det nya avtalet.

Lennart Kalander

Pausar på eget bevåg

Trafikverket backar om den kritiserade upphandlingen av sovvagnar inför hotet att riksdagen ingriper.

Sofia Lundberg, foto Hans Karlsson. Foto: Hans Karlsson.

Startar kurs för yrkesverksamma

Umeå universitet knyter ihop nationalekonomi och upphandling med en ny distanskurs som startar i höst.

Morell

Alla mot Trafikverket

Trafikverkets upphandling av sovvagnar möter massiv kritik från politiker av olika färg. Sverigedemokraterna arbetar för ett riksdagsbeslut som pausar upphandlingen.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Upphandlare till Vaxholms stad
  • Lösningsfokuserad upphandlare med ett sinne för goda affärer till PTS
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
  • Systemadministratör inom e-handel till Västerås stad
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
Sågar underlag till ”premiären”Sågar underlag till ”premiären”
Eniga om nytt bussavtalEniga om nytt bussavtal
Pausar på eget bevågPausar på eget bevåg
Startar kurs för yrkesverksammaStartar kurs för yrkesverksamma
Alla mot TrafikverketAlla mot Trafikverket
Lyckat med nya e-tjänsterLyckat med nya e-tjänster
Hon tar över i LandskronaHon tar över i Landskrona
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2023
  • Agil upphandling | Hösten 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »