Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Marknadsföring via utbildning

ExpertsvarFråga: I våra möten med kunder inom offentlig sektor märker vi att det finns ett stort behov av att utbilda personal inom flera områden som är viktiga både för deras dagliga verksamhet och när de ska upphandla. Vad är viktigast att tänka på när man köper aktuella produkter och tjänster? Det råder dock lite olika uppfattning om hur, var och när utbildningar kan göras. Vi utbildar gärna men vill göra rätt. Magnus Josephson svarar på frågorna och ger tips.

| 2018-04-09
Magnus Josephson

Svar: Utbildningar till offentlig sektor är ett mycket viktigt redskap i varumärkes- och relationsbyggandet. Det är en del av er marknadsföring. Men för en lyckad sådan måste det handla om en tydlig, gärna mätbar, kompetensöverföring. Låt oss titta lite på vad man bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Ett bra resultat menar jag är att deltagarna kan ha direkt nytta av utbildningen efteråt. Den ska hjälpa dem i deras vardag.  Det som kan vara kritiskt är snarare vid vilken tidpunkt som utbildningen genomförs. Alltför nära inpå upphandlingen eller under dess pågående kan förstås vara känsligt.

Fundera först på vilka deltagare som ska vara med, vilka roller de har på sina jobb. Är det användare, specialister, chefer eller andra som är målgruppen? Fundera sedan på vilket resultat som är rätt för deltagarna.

Därefter ska ni ta fram rätt format: Längd, plats och regelbundenhet. Är det ett frukostseminarium, halvdag, heldag eller ännu mer? Vad kan locka dem att komma?

Platsen: Är det bäst att vara på deras arbetsplats eller på en konferensanläggning? Undvik att ha den hos er, såvida ni inte måste visa en särskild anläggning eller annan fast inredning. Undvik också att ha utbildningen på ett alltför lyxigt ställe, det kan slå bakut.

Regelbundenhet: försök att skapa en mer långsiktig regelbunden, utbildning, till exempel en serie seminarier, kanske två tre per år. Då har ni alltid en anledning att bjuda in kunder och får fler möjligheter att få ut ert budskap och kompetens.

Utbildning kan också vara en del av avtalet. Utbildningarna ska då helst hålla så pass hög höjd och ge så mycket nytta att ni kan ta betalt för dem. I många fall ska de dock ingå kostnadsfritt i avtalet. Då får man ta höjd för det i prissättningen. Men ett sätt att ändå få mer betalt är att erbjuda påbyggnadsutbildningar som är så pass attraktiva att ni kan ta betalt för dem. Alla kan inte erbjuda sådant, men fundera på om ert företag kan det.

När ni anordnar utbildningar visar ni auktoritet. På ert företag vet ni vad ni pratar om, och ni kan hjälpa kunden att lösa dennes problem. Det är läraren, den som står på scenen, som är auktoriteten. Den personen ska komma från ert företag. Om du låter någon annan stå där, någon som representerar ett annat företag än ditt, är det viktigt att du är medveten om att den personen kommer att uppfattas som auktoriteten, även om ni kan lika mycket. Det är företaget som står på scenen som får uppmärksamheten och tar över kunskapsledarskapet.

En annan fördel med denna typ av utbildningsinsatser är att ni låter kunden komma till er, i stället för att ni åker runt till olika myndigheter och sprider er kunskap. På så sätt blir utbildningen betald försäljning.

En vanlig effekt är att ju större insikt deltagarna får om vilka problem ni kan lösa, desto fler samtal, möten och beställningar har ni chans att få. Det finns flera exempel på företag som har tagit fram mer strukturerade utbildningsserier. Det kan vara frukostseminarier som ordnas med jämna mellanrum och som tar upp aktuella ämnen. Ibland har seminarierna utvecklats till att bli en plats där människor i en viss bransch eller position inhämtar ny kunskap.

Det är ganska enkelt att anordna seminarier och det kan leda till att personer inom den offentliga sektorn börjar identifiera företaget som ledande rådgivare i branschen.

Det är självklart viktigt att använda utbildning som marknadsföring av ert företag också när ni vunnit ett kontrakt, till exempel ett ramavtal. Det kan ni göra på många olika sätt, alltifrån informationsträffar till mer regelrätta utbildningar till exempel om hur man beställer till att ni ställer er med en roll-up utanför myndighetens personalmatsal för att göra er lite mer kända.

Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Underkänner coronasamordning

För sent och för lite. Riksrevisionen är kritisk till regeringens och myndigheternas arbete med att säkra tillgången på personlig skyddsutrustning under coronapandemin.

De vill följa upp hållbarhetskrav

Centerpartiet, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet svarar ja på frågan om det ska vara ett lagkrav att följa upp hållbarhetskrav. Det framgår av en enkät från Fairtrade Sverige.

HFD Högsta Förvaltningsdomstolen skylt

HFD godkänner leverantörsbyte

Kammarrätten underkände att Statens inköpscentral överlät ramtal på en ny leverantör efter en konkurs. Men efter att inhämtat förhandsavgörande från EU-domstolen ger Högsta förvaltningsdomstolen grönt ljus åt upplägget.

C och S i kandidaturtopp

Socialdemokraterna och Centerpartiet tycks locka flest kandidater som har en yrkesbakgrund inom offentlig upphandling till höstens val. Totalt handlar det om ett 30-tal kandidater som främst söker förtroende för att bli invalda till hemkommunens fullmäktige.

Spricka i SKR-fasad om karens

Regionernas stora upphandling av hyrpersonal hann knappt annonseras innan motståndet kommer från en första region. Östergötland går emot det omstridda kravet på årslång karens efter ett initiativ från en av SKR:s ledande företrädare.

Överträffar målen för klimatet

Region Stockholm har till stor del uppfyllt målen för hållbar upphandling och därmed bidragit till att regionen mer än halverat sin klimatpåverkan under en tioårsperiod.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, Östhammar
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Piteå kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
  • Upphandlingschef till Orust kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste nyheterna

Underkänner coronasamordningUnderkänner coronasamordning
De vill följa upp hållbarhetskravDe vill följa upp hållbarhetskrav
HFD godkänner leverantörsbyteHFD godkänner leverantörsbyte
C och S i kandidaturtoppC och S i kandidaturtopp
Spricka i SKR-fasad om karensSpricka i SKR-fasad om karens
Överträffar målen för klimatetÖverträffar målen för klimatet
Öppnar för prisnomineringarÖppnar för prisnomineringar
Får rätt om avgiftens storlekFår rätt om avgiftens storlek
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste kommentarerna

  • Anklagas för ojusta metoderNorstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om...
  • Överträffar målen för klimatetVar är resultatet? Vilka siffror redovisas och för vad? Vem och hur gjorde beräkningen? Menar Region Stockholm att varje inköp...
  • Anklagas för ojusta metoderFattar inte vad som står. Vem anklagar vem ?
  • LOU-striden i BodenJa vilket fruktansvärt nederlag. Först avyttrar man kommunal egendom till privata intressen till skattebetalarnas stora förlust. Sedan fälls man i...
  • LOU-striden i BodenJag undrar hur upphandlarna i dessa kommuner med sådan försäkring känner sig? Är det lönt att lägga ner hjärta och...

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2022
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

UH24 Utbildning – Hitta kursen för dig!

Det är här vi tar innehållet från våra konferenser och produkter och förvandlar det till konkret kunskap – som lyfter din kompetens till helt nya nivåer.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »