Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Marknadsföring via utbildning

ExpertsvarFråga: I våra möten med kunder inom offentlig sektor märker vi att det finns ett stort behov av att utbilda personal inom flera områden som är viktiga både för deras dagliga verksamhet och när de ska upphandla. Vad är viktigast att tänka på när man köper aktuella produkter och tjänster? Det råder dock lite olika uppfattning om hur, var och när utbildningar kan göras. Vi utbildar gärna men vill göra rätt. Magnus Josephson svarar på frågorna och ger tips.

| 2018-04-09
Magnus Josephson

Svar: Utbildningar till offentlig sektor är ett mycket viktigt redskap i varumärkes- och relationsbyggandet. Det är en del av er marknadsföring. Men för en lyckad sådan måste det handla om en tydlig, gärna mätbar, kompetensöverföring. Låt oss titta lite på vad man bör tänka på för att få så bra resultat som möjligt. Ett bra resultat menar jag är att deltagarna kan ha direkt nytta av utbildningen efteråt. Den ska hjälpa dem i deras vardag.  Det som kan vara kritiskt är snarare vid vilken tidpunkt som utbildningen genomförs. Alltför nära inpå upphandlingen eller under dess pågående kan förstås vara känsligt.

Fundera först på vilka deltagare som ska vara med, vilka roller de har på sina jobb. Är det användare, specialister, chefer eller andra som är målgruppen? Fundera sedan på vilket resultat som är rätt för deltagarna.

Därefter ska ni ta fram rätt format: Längd, plats och regelbundenhet. Är det ett frukostseminarium, halvdag, heldag eller ännu mer? Vad kan locka dem att komma?

Platsen: Är det bäst att vara på deras arbetsplats eller på en konferensanläggning? Undvik att ha den hos er, såvida ni inte måste visa en särskild anläggning eller annan fast inredning. Undvik också att ha utbildningen på ett alltför lyxigt ställe, det kan slå bakut.

Regelbundenhet: försök att skapa en mer långsiktig regelbunden, utbildning, till exempel en serie seminarier, kanske två tre per år. Då har ni alltid en anledning att bjuda in kunder och får fler möjligheter att få ut ert budskap och kompetens.

Utbildning kan också vara en del av avtalet. Utbildningarna ska då helst hålla så pass hög höjd och ge så mycket nytta att ni kan ta betalt för dem. I många fall ska de dock ingå kostnadsfritt i avtalet. Då får man ta höjd för det i prissättningen. Men ett sätt att ändå få mer betalt är att erbjuda påbyggnadsutbildningar som är så pass attraktiva att ni kan ta betalt för dem. Alla kan inte erbjuda sådant, men fundera på om ert företag kan det.

När ni anordnar utbildningar visar ni auktoritet. På ert företag vet ni vad ni pratar om, och ni kan hjälpa kunden att lösa dennes problem. Det är läraren, den som står på scenen, som är auktoriteten. Den personen ska komma från ert företag. Om du låter någon annan stå där, någon som representerar ett annat företag än ditt, är det viktigt att du är medveten om att den personen kommer att uppfattas som auktoriteten, även om ni kan lika mycket. Det är företaget som står på scenen som får uppmärksamheten och tar över kunskapsledarskapet.

En annan fördel med denna typ av utbildningsinsatser är att ni låter kunden komma till er, i stället för att ni åker runt till olika myndigheter och sprider er kunskap. På så sätt blir utbildningen betald försäljning.

En vanlig effekt är att ju större insikt deltagarna får om vilka problem ni kan lösa, desto fler samtal, möten och beställningar har ni chans att få. Det finns flera exempel på företag som har tagit fram mer strukturerade utbildningsserier. Det kan vara frukostseminarier som ordnas med jämna mellanrum och som tar upp aktuella ämnen. Ibland har seminarierna utvecklats till att bli en plats där människor i en viss bransch eller position inhämtar ny kunskap.

Det är ganska enkelt att anordna seminarier och det kan leda till att personer inom den offentliga sektorn börjar identifiera företaget som ledande rådgivare i branschen.

Det är självklart viktigt att använda utbildning som marknadsföring av ert företag också när ni vunnit ett kontrakt, till exempel ett ramavtal. Det kan ni göra på många olika sätt, alltifrån informationsträffar till mer regelrätta utbildningar till exempel om hur man beställer till att ni ställer er med en roll-up utanför myndighetens personalmatsal för att göra er lite mer kända.

Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

[email protected]

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Kan upphandling driva jämställdhet?

Vilken möjlighet har upphandling att driva omställning av ett obalanserat näringsliv? Det är ämnet för ett nytt forskningsprojekt vid Umeå universitet.

Handbok ska minska byggutsläpp

Sweden Green Building Council har tagit fram en handbok som ska hjälpa offentlig sektor att driva på utvecklingen mot minskade utsläpp från byggande.

Högsta förvaltningsdomstolen. Foto: Carl Johan Erikson.

Nackahyra blir vägledande

Hyra eller bygge – nu går frågan om blandade kontrakt vidare till HFD. Konkurrensverket vill se ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Ser risker med lagändring

Regeringens förslag om tillgång till uppgifter om verkliga huvudmän kan hindra ett effektivt arbete vid offentlig upphandling. Det skriver både Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten i sina remissvar.

Digg: Staten halkar efter inom AI

Tema: AI

Statens AI-satsningar riskerar att bli ineffektiva i avsaknad av högkvalitativ data. Det skriver Digg i en ny rapport.

Konsten att upphandla konst

Att upphandla konst är sannerligen en konst. Många gånger sköts inköp av offentlig konst av personer med konstkompetens men utan upphandlingserfarenhet.
– I bästa fall kan de få stöd av upphandlare med formalia, konstaterar Amanda Creutzer, Upphandlingsbryggan, som står med en fot i båda världar.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

Vi söker en hållbarhetsstrateg!

Senaste nyheterna

Kan upphandling driva jämställdhet?
Handbok ska minska byggutsläpp
Högsta förvaltningsdomstolen.Nackahyra blir vägledande
Ser risker med lagändring
Digg: Staten halkar efter inom AI
Konsten att upphandla konst
Vill veta hur LOV-brott stoppas
De får stöd för forskning
Vill se långa beredskapsavtal
Sotare har avtal till pensionen
Erfaren upphandlare
Vi söker en hållbarhetsstrateg!
Helsingborg slopar “Poppe-krav”
Leder FMV i ny tid
Nytt stöd för hållbar upphandling
Så avslöjar du AI-bluffarna
Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
Slottner bemöter Bolt-kritiken
Bygger assistent för upphandling
Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Ser risker med lagändring
  • Sotare har avtal till pensionen
  • De får stöd för forskning
  • Vill se långa beredskapsavtal
  • Digg: Staten halkar efter inom AI
  • Vill veta hur LOV-brott stoppas
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Konsten att upphandla konst
  • Leder FMV i ny tid
  • Så avslöjar du AI-bluffarna

Läsarnas åsikter

Gammal i gamet : Sotare har avtal till pensionen
Absolut ingen orsak till att bryta mot LOU! Det borde ha framgått tidigare och tydligare i artikeln och i rubriken.
Michael Harvey : Slottner bemöter Bolt-kritiken
Det verkar som om allehanda aktivism inför den stundande valrörelsen redan nu börjar göra sig gällande... Temat som då dyker…
Nikko : Trendbrott med ”Stora hyr”
Det är maffia kontrakt. Hoppas ärliga politiker ändrar det snart.
Nasar Khan : Slottner bemöter Bolt-kritiken
I praktiken är det alltför enkelt att runda dagens regelverk. Ett företag kan lägga anbud genom ett nystartat bolag och…
Anita Lundgren : Dyrt för kommunen med familjeaffär
Hej! Förskräckligt rent ut sagt!
enblåman : ”Från pärm till skärm”
Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse
Armi Rousu : Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
Vilken klockren beskrivning av Erika ❤️
Jonte : Backa inte – ställ krav på oss!
Man undrar hur representativ denna ståndpunkt är för branschen som helhet..? Inte speciellt om jag får gissa! Sanningen är ju…
Marianne Hammarström : Skanskas låga pris godkänns
Håller med Anna. Det är ett skämt för oss upphandlare också. Varför ska vi lägga tid på att utredda om…
Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »