Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Med affärsintresse för att förhandla

Glädje och affärsnytta i förening präglar Lennart Borghagens syn på förhandlingar som en del av upphandlingsprocessen. Fallgropar finns, men går att undvika med planering och kunskap.

| 2019-10-30

-Jag vurmar för att förhandla och för mig är det en rolig och intressant del av hela upphandlingsprocessen. Spänningsmomentet i förhandlingsläge är speciellt och inriktningen att genom en förhandling komma fram till en lösning som blir bättre för båda parter är givande, säger Lennart Borghagen med en bakgrund som inköpsdirektör och med lång vana av förhandlingar i både näringsliv och offentlig sektor.

Även med den äldre LOU:s begränsade möjligheter till förhandlingar använde sig Lennart Borghagen så mycket som möjligt av det utrymme som fanns för att förhandla.

-Med den aktuella LOU finns ett betydande rättsligt utrymme för att använda sig av ett förhandlat förfarande och det är nedslående att se att den möjligheten nyttjas i mindre än tio procent av alla upphandlingar. Inom LUF:s tillämpningsområde är förhållandet närmast det omvända med förhandlingar som en naturlig och viktig del i en stor majoritet av dessa upphandlingar. Visserligen ger LUF möjlighet att främja förhandlingar, men skillnaden borde ur affärsaspekt inte behöva vara så stor, säger Lennart Borghagen.

Vad tror du är orsaken?

-Den osäkerhet om vilka förhandlingsmöjligheter som finns bland många upphandlare har säkert stort betydelse. Både att man inte identifierat det rättsliga utrymme som numera finns och att man på grund av bristande erfarenhet känner sig osäker på den egna förmågan att förhandla. Därutöver kan man anta att man också väger in en eventuellt viss ökad risk för överprövningar.

Att tidsmässigt jäkta fram förhandlingar ser Lennart Borghagen som den kanske största risken att inte lyckas med sina förhandlingar. Detta gäller både i förberedelser inför förhandlingsstart och sedan under själva förhandlingsprocessen.

-Du kan aldrig i förväg vara säker på vilken riktning en förhandling tar. Detta blir en del av själva spänningsmomentet. Därför ställs stora krav på att vara så väl förberedd som möjligt för att kunna hantera olika förhandlingssituationer.

-Själva förhandlingen genomförs ofta i ett antal omgångar varemellan man behöver pausa för att utreda olika aspekter och hämta in kunskap. Detta kräver tid och att försöka pressa fram en lösning på kort tid blir sällan bra.

Lennart Borghagen tycker också att många ser på förhandlingsmomentet med fel inställning.

-Det är mycket bättre att försöka sätta sig in i motpartens situation än att se förhandlingen som en kamp mellan att bli vinnare eller förlorare. Med ett bra förhandlingsresultat kan båda parter gå ur förhandlingen som vinnare. Och jag kan även se att förhandlingsmomentet i sig har ett värde för att uppnå en bättre relation med leverantören – förhandlingen utgör en form av trovärdighetskontroll som gynnar affärsrelationen.

Det gäller samtidigt att kunna uppträda enigt från beställarsidan. Olika budskap från samma förhandlingspart skapar annars förvirring.

-Därför är det viktigt att man som beställare reder ut alla frågor internt innan man går till en förhandling.

Hur kan en ovan förhandlare undvika nybörjarmisstag?

-Tveka inte att ta hjälp av någon som har förhandlingserfarenhet. Utifrån detta läge kan man successivt lära sig att förhandla alltmer självständigt. Jag anser att man för ofta tvekar att anlita extern förhandlingskompetens i kommersiella eller tekniska frågor. Av någon outgrundlig anledning verkar detta inte vara riktigt accepterat i vår svenska affärskultur, till skillnad från att det är allmänt accepterat att vid behov anlita teknisk konsultkompetens i upphandlingssammanhang.

Läs mer: FörhandlaFörhandlat FörfarandeLennart Borghagen

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026