Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet

DebattEn välfungerande kollektivtrafik är en grundförutsättning i ett modernt samhälle. I praktiken saknas dock en helhetssyn som säkerställer att resurser används optimalt. Det skapar en ohållbar situation både ekonomiskt och verksamhetsmässigt, skriver Thomas Nohre, verkställande direktör och Peter Avenberg, marknadschef på Nobina Care.

| 2025-04-29
Thomas Nohre, verkställande direktör och Peter Avenberg, marknadschef på Nobina Care vädjar om att tillsammans med upphandlande parter skapa en lösning som säkerställer att människor kan ta del av samhället på lika villkor, samtidigt som vi använder resurserna på ett hållbart sätt.

En välfungerande kollektivtrafik är en grundförutsättning i ett modernt samhälle. Lika viktigt är att alla, oavsett förutsättningar och behov, har möjlighet att ta del av den. För hundratusentals människor som inte kan resa med den allmänna kollektivtrafiken är den särskilda kollektivtrafiken, även kallad serviceresor och anropsstyrd trafik, en nödvändighet för att kunna ta sig till skolan, daglig verksamhet, arbetet och sjukvården. Den fyller en avgörande funktion för samhällsgemenskap och delaktighet.

Behovet av särskild kollektivtrafik ökar och kommer att fortsätta öka i takt med att Sveriges befolkning åldras. Redan idag är över 20 procent av befolkningen 65 år eller äldre. Men framtiden för den särskilda kollektivtrafiken hotas av ineffektiv planering, onödiga kostnader och en växande miljöpåverkan.

Om vi vill säkerställa en hållbar särskild kollektivtrafik krävs en förändrad syn på hur den styrs och utvecklas. Annars riskerar ineffektiviteten att förvärras och kostnaderna att skena, vilket i slutänden kommer att drabba resenärerna – de som är beroende av den för att kunna ta del av samhället på lika villkor.

Fortsatt passivitet från upphandlande myndigheter är inte ett alternativ. Om ingen tar ansvar nu, riskerar vi att försämra en samhällsviktig funktion. I Sverige genomförs varje år cirka 85 miljoner resor inom den särskilda kollektivtrafiken, enligt siffror från Svensk Kollektivtrafik.

Idag sker majoriteten av resorna under några få timmar på morgonen och eftermiddagen. För att möta denna ojämna efterfrågan krävs en stor fordonsflotta och många förare, som ska avlönas under hela dagen, trots att behoven är koncentrerade till korta tidsintervaller. Mellan rusningstopparna står många fordon stilla, förare väntar på nästa uppdrag och resurser förblir outnyttjade. På vissa håll i landet kan 70 till 80 procent av dagen vara outnyttjad arbetstid. Det är inte bara en ekonomisk fråga, tomma fordon på våra vägar innebär också en onödig miljöbelastning.

I trafikhuvudmännens upphandlingar lyfts ofta vikten av effektivitet och hållbarhet, och ersättningsmodeller kopplas till dessa mål. Men i praktiken saknas en helhetssyn som säkerställer att resurser används optimalt. När avtalen väl är på plats sker ofta förändringar som går i motsatt riktning. I stället ser vi en utveckling där fler fordon sätts in utan att befintlig kapacitet utnyttjas effektivt. Konsekvensen blir att operatörerna får bära den ekonomiska risken. Det skapar en ohållbar situation både ekonomiskt och verksamhetsmässigt.

På sikt blir det samhället som får stå för notan för ineffektiviteten, och resenärerna som påverkas negativt, antingen genom att operatörerna höjer sina priser för att täcka förluster eller genom att kommuner och regioner tvingas till besparingar. Sådana besparingar kan i förlängningen leda till färre resmöjligheter och längre väntetider, vilket riskerar att öka utanförskapet för äldre och personer med funktionsnedsättning.

För att förändra denna situation krävs samarbete och handlingskraft från upphandlande parter. Om vi i stället planerade resandet smartare, kunde vi minska onödiga kostnader och använda våra gemensamma resurser bättre. Det är dags att vi ser den särskilda kollektivtrafiken för vad den är, en del av kollektivtrafiken, inte en taxitjänst, och planerar den därefter.

Vi behöver en förändring:

  • Jämnare resande och samarbete: Upphandlande myndigheter och de verksamheter som använder tjänsten behöver samarbeta för att planera ett jämnare resande över dagen. På så sätt kan vi bättre utnyttja tillgängliga resurser och skapa ett mer effektivt flöde.
  • Ökad samplanering: Många resenärer reser ensamma trots att deras resvägar ofta
    sammanfaller. Den särskilda kollektivtrafiken är en del av den allmänna kollektivtrafiken, där linjer och tidtabeller optimeras. Samma principer bör gälla här för att minska kostnader och klimatavtryck genom fler samåkningar.
  • Ekonomisk hållbarhet: Vem ska ta ansvar för kostnaderna för fordon och förare som står utan uppdrag? Om ingen gör det riskerar vi att förlora kompetenta förare och skapa arbetskraftsbrist. Vi behöver en hållbar balans mellan flexibilitet, tillgänglighet och ekonomiskt ansvarstagande för att bibehålla kvalitet och trygghet.
  • Effektivisering eller ökade kostnader: Om vi inte förändrar planeringen kommer kostnaderna att fortsätta öka. Kommunerna kommer att tvingas lägga större resurser på ett ineffektivt system, samtidigt som hållbara aktörer riskerar att slås ut.

Detta handlar i grunden om en beteendeförändring. Vi måste börja se på den särskilda kollektivtrafiken som en del av det gemensamma transportsystemet. Ett avgörande steg är att operatörerna får ett större ansvar i planeringen. Det är de som har arbetsgivaransvaret för förarna, den dagliga kontakten med resenärerna och bäst insikt i hur verksamheten fungerar i praktiken.

Genom att flytta mer av planeringsansvaret från uppdragsgivarna till operatörerna kan vi minska kostnader, öka effektiviteten och skapa en bättre reseupplevelse för alla. Tillsammans med våra resenärer och uppdragsgivare har vi en möjlighet att göra skillnad. Samtidigt är det avgörande att den särskilda kollektivtrafiken fortsatt garanterar tillgänglighet och trygghet för resenärerna.

Vår vädjan är att tillsammans med upphandlande parter skapa en lösning som säkerställer att människor kan ta del av samhället på lika villkor, samtidigt som vi använder resurserna på ett hållbart sätt.

Text: Thomas Nohre, verkställande direktör, Peter Avenberg, marknadschef på Nobina Care

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Ann-Louise Larsson

ann-louise@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet”

  1. Yngve Westerlund, MobistikUtveckling skriver:
    7 maj, 2025 kl. 21:06

    Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här har man ett antal underbegrepp som Flexhandicap, Flexkommune, Flexpatient, och även Flextur – som innebär att man öppnar upp den särskilda trafiken (som kräver tillstånd/legitimering) för allmänheten på särskilda villkor – främst utanför tätorterna.
    Vägen framåt finns att se och lära i Danmark som under de senaste 20 åren visat en anmärkningsvärd effektivitetsökning för den samlade Flextrafiken. I princip 30 % styckkostnadsminskning vid en fördubbling av den samordnade resvolymen.
    Denna utveckling uppmärksammades 2018 av den amerikanska pensionärsföreningen AARP ( 38 milj medlemmar) som efter en veckas studiebesök i Själland och Jylland rapporterade om dessa framgångar. Se aarp.org och flexdanmark.

    Undertecknad har under de senaste 20 åren försökt intressera de svenska aktörerna för att följa den Danska Modellen – helt utan respons. Här råder den Funktionella Dumheten (professor M Alvesson, LU) – att inte vilja veta – och behöva agera. I princip är det bara Västtrafik som använder (och uppfann) det effektivitetsmått som danskarna kör med – Kronor per Direktminut , dvs restid A till B enl Google maps plus ev tillägg för hjälpmedel på/av.

    Svenska myndigheter och forskningsorgan har alltför länge försummat dessa frågor och behöver ett regeringsuppdrag för att komma vidare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Liselotte Stray

Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Bravidas börsvärde sjönk med nästan två miljarder kronor efter beskedet att Örnsköldsviks kommun polisanmäler överdebitering för 8,9 miljoner kronor. Företaget öppnar nu för en rättsprocess med krav på kompensation för ”skadan”.

Vad hållbar upphandling av tjänster innebär

KRÖNIKA

Tjänsteupphandlingar har oftast färre hållbarhetskrav än varuupphandlingar, visar ny rapport. Men det finns stor potential även här för att minska våra konsumtionsbaserade utsläpp. I denna krönika tipsar Lena Mårdh om hur du kan resonera och prioritera samt var du behöver börja för att ställa mer hållbarhetskrav.

Munkfors i topp

Värmländska Munkfors får högsta betyg inom kommunal upphandling i Svenskt näringslivs stora ranking av det lokala företagsklimatet. För hela kommunsektorn stiger snittbetyget något men upphandling får ett lågt betyg jämfört med andra kategorier.

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Tar strid om Stockholmstrafiken

Läsarnas åsikter

Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »