E-postmeddelanden är inte alltid tillförlitliga.
Det har Kronofogdemyndigheten fått erfara i en upphandling gällande flytt- och magasineringstjänster i samband med exekutiva förrättningar i Göteborgsområdet.
En av anbudsgivarna, Movare, fick aldrig sitt anbud utvärderat med hänvisning till att svar från en åberopad referensperson uteblivit.
Avtalet tilldelades i stället en annan leverantör.
Movare överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm och menade att referenten visst hade svarat inom den givna tiden, närmare bestämt via e-post.
Förklaringen visar sig vara att det referenssvar som Kronofogdemyndigheten trodde uteblivit i själva verket hade fastnat i e-postsystemet och satts i så kallad karantän.
Därmed hade det inte nått ansvarig tjänsteman.
Förvaltningsrätten i Stockholm finner att avsaknaden av referenssvaret inte alls kan läggas till grund för att förkasta Movares anbud.
Eftersom svaret nått myndighetens it-miljö i läsbar form innan tidsfristens utgång är det enligt förvaltningslagen att anse som inkommet.
Genom att ändå avstå från att utvärdera anbudet på denna grund har Kronofogdemyndigheten brutit mot likabehandlingsprincipen.
Upphandlingen ska därför rättas genom en ny prövning av anbuden, enligt domen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer