Skellefteå flygplats ägs sedan april 2010 av Skellefteå kommun. Den är en av landets snabbaste växande flygplatser och hade förra året över 300 000 resenärer.
Flygplatsen har ett avtal med ett lokalt taxiföretag som, tillsammans med sina dotterbolag, fått företrädesrätt på taxiparkeringen motsvarande 30 fordon på den slinga som ligger närmast entrén. Dessutom har företaget en tv-skärm i ankomsthallen där det kan meddela kunder vilken förbeställd taxi som väntar.
Övriga taxiföretag har klagat och menar att situationen gör att ett taxiföretag gynnas framför andra. De menar också att alla borde ha haft samma rätt att teckna avtal.
Enligt Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid juridiska institutionen i Uppsala, som tidningen Norran talat med, kan det röra sig om en tjänstekoncession. Om så är fallet skulle avtalet ha upphandlats, menar han.
En tjänstekoncession kan uppkomma när en myndighet eller ett kommunalt bolag ger en viss företagare ett specifikt uppdrag att bedriva verksamhet som riktar sig till allmänheten.
Flygplatschefen, Robert Lindberg, menar att avtalet inte gäller och borde har reviderats.
– Det är klart att det här avtalet borde ha reviderats, men vi har ju massor av avtal och alla är inte alltid helt uppdaterade, säger han till Norran.
Det aktuella taxibolagets vd är dock av en annan uppfattning och anser att avtalet gäller.
Pär Cronhult chefsjurist på expertgruppen Konkurrenskommissionen som drivs av stiftelsen Den Nya Välfärden, säger till Norran det är en vanlig missuppfattning bland myndigheter att dessa avtal inte måste upphandlas.
– Tjänstekoncessioner omfattas inte av LOU, Lagen om offentlig upphandling. Men de omfattas av EU-fördragets grundläggande principer och dessa har alltid krävt ett öppet anbudsförfarande, säger Pär Cronhult.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer