Upphandlingsenheten har huvudansvar för Mora kommuns upphandlingar av varor och tjänster men samverkar också med Älvdalen och Orsa kommun när det gäller offentlig upphandling. Det innebär att Mora kommuns upphandlingsenhet fungerar som upphandlande myndighet för samtliga tre kommuner avseende ramavtal. Syftet är att all anskaffning av varor och tjänster ska genomföras på ett fördelaktigt och effektivt sätt för att nå rätt kvalitet till lägsta möjliga kostnad.
– Just nu arbetar vi mycket med utvecklings- och hållbarhetsfrågor. Vi arbetar också med frågor kring innovativ upphandling. Vid sidan av det sker även ett arbete för att ta fram olika strategier, säger han.
Det är viktigt att utveckla innovationsvänlig upphandling eftersom det kan generera ökade möjligheter för mindre företag med innovativa lösningar att vinna en upphandling. På så sätt stärks konkurrenskraften i näringslivet, menar Jussi Halonen.
Några av de största projekten som Mora kommun arbetar med nu är upphandlingar av livsmedel och äldreboenden. Mora, Älvdalen och Orsa kommuners tekniska förvaltningar ansvarar för byggupphandlingar i kommunerna. Just nu pågår det även ett antal större projekt inom de tekniska förvaltningarna.
Processen och regelverket kring Lagen om offentlig upphandling kan uppfattas som komplicerad i många fall. Det finns mycket som skulle kunna förenklas och göras smidigare, menar Jussi Halonen.
– Jag ser gärna att det blir enklare och mer flexibelt att göra avrop från ramavtal. Jag anser att processen för att göra avrop genom förnyad konkurrensutsättning många gånger är en alltför komplicerad och tidskrävande process, sett till slutresultatet, säger han.
Filip Olsson Lagerstedt
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer