Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Nationell strategi behövs för att främja innovationsupphandling”

En nationell strategi för innovationsupphandling kan öppna fler möjligheter till strategisk samverkan, skriver Ardalan Shekarabi, riksdagsledamot (s) och Elvy Söderström, kommunstyrelsens ordförande (s), Örnsköldsviks kommun.

| 2014-04-24

Från och med 1 januari 2014 inordnas upphandlingsstödjande uppgifter vid Verket för innovationssystem (Vinnova) i Konkurrensverket som får ansvaret för hela upphandlingsstödet. Ett av regeringens mål för det nya upphandlingsstödet är att den innovationsfrämjande upphandlingen ska uppmuntras.
 
Forskning har visat att radikala innovationer sällan uppstår utan att det offentliga är med och bidrar. Det finns en uppenbar risk att Sverige nu tappar mark, jämfört med länder som har en tätare samverkan mellan politik och näringsliv, inte minst flera av de snabbväxande ekonomierna.
 
Utvecklingen under senare decennier visar en betydande minskning av innovationsupphandling som fenomen i Sverige. Med undantag av försvarsmaterielupphandling är det ett fåtal myndigheter som idag bedriver strategiska innovationsupphandlingar. De innovativa upphandlingar som ändå görs av exempelvis Energimyndigheten och vissa kommuner och landsting fungerar ofta väl men ingår inte i någon samlad nationell strategi.
 
Innovationsupphandlingsutredningen från 2010 redovisade tre förklaringar till
utvecklingen. För det första har den offentliga sektorn genomgått omgripande
förändringar. Inte minst gäller detta synen på industripolitik och näringspolitik. Med entreprenader, privatiseringar, konkurrensutsättning och utförsäljning av statlig och kommunal verksamhet har förutsättningarna förändrats i grunden. Affärsverk har bolagiserats och tidigare monopolmarknader konkurrensutsatts. De ekonomiska incitamenten hos företagen att utveckla bättre kvalitet och nya funktioner kan ha förstärkts som ett resultat av detta, men samtidigt har samordnings- och stordriftsfördelar försvunnit.
 
Ytterligare en faktor är den upphandlingslagstiftningen som infördes i samband
med Sveriges inträde i EU. Lagstiftningen ställer detaljerade formkrav som
ofta uppfattas som komplicerade. Upphandlande myndigheter får därför ofta
intrycket att innovationsupphandling är svår att genomföra utan att komma i konflikt med gällande lagstiftning.
 
Slutligen menade utredningen att riskaversionen inom främst den statliga sektorn har ökat till följd av minskade ekonomiska resurser i förhållande till krav som ställs. Detta har inte kunnat kompenseras av ökad produktivitet. Ökad riskaversion medför att investeringar som på sikt minskar kostnaderna inom en myndighets verksamhetsområde kan få stå tillbaka för mer akuta behov. Det finns därmed en uppenbar risk att introduktion av ny teknik och nya lösningar skjuts på framtiden, vilket får tillföljd att kvalitets- och förbättringsarbetet inom myndighetens verksamhetsområde stagnerar. Det får också till resultat att mängden nya varor och tjänster på marknaden blir mindre.
 
Det behövs en nationell strategi för innovationsupphandling. Med en sådan skulle fler möjligheter till strategisk samverkan inom intressanta områden kunna öppnas där brukardriven upphandling kompletteras med behov definierade utifrån strategiska samhällsutmaningar. Sådana utmaningar finns inte minst inom energi-, miljö- och transportområdet. Fler myndigheter än Energimyndigheten skulle kunna ingå i en sådan nationell strategi och inom ramen för sina verksamheter få uppdrag som utöver myndigheternas behov av lösningar för användare och brukargrupper även inkluderade samhälleliga behov av nya systemlösningar. Samtidigt skulle en sådan strategi även kunna innefatta metoder som underlättar för kommuner och landsting att samordna innovationsfrämjande offentliga upphandlingar.
 
 
Ardalan Shekarabi
S-riksdagsledamot
Elvy Söderström
Kommunstyrelsens ordförande (s), Örnsköldsviks kommun

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Innovationsupphandling Ardalan ShekarabiElvy SöderströmEnergimyndighetenKonkurrensverketÖrnsköldsvikVinnova

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026