Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Nordiskt grepp med Norge i fokus

Norge var värdland och till stor del även i fokus när advokatbyrån Arntzen de Besche lyfte miljökrav i offentlig upphandling med ett nordiskt perspektiv. Advokat Lina Håkansson Kjellén hade hedersuppdraget att redovisa svenska förhållanden vid det seminarium som hölls i Oslo nyligen.

| 2022-03-30
Advokat Lina Håkansson Kjellén.

Satsningen var en del av Arntzen de Besches ”gröna temavecka” med advokater från Sverige, Norge och Danmark som gav en beskrivning av respektive lands lagstiftning och de förändringar som är aktuella.

Norge kan sägas ha gått före i ambitionsnivå och har därför extra stort intresse ur ett svenskt perspektiv, där både kraven och eventuella problem med tillämpningen kan likna Norge om regeringen får gehör för förslaget om ny lagstiftning (Ds 2021:31) om skyldighet att beakta miljö, klimat och andra samhällsintressen.

Lina Håkansson Kjellén – advokat och delägare vid Bokwall Rislund Advokatbyrå – pekar på att LOU idag innehåller en målsättningsbestämmelse om att upphandlande myndigheter bör beakta miljöhänsyn om det är motiverat av upphandlingen art.

 -I Norge ligger man före i detta avseende och har gjort det obligatoriskt för upphandlande myndigheter att organisera sin upphandlingsverksamhet så att den bidrar till att reducera skadlig miljöpåverkan och främjar klimatvänliga lösningar om det är relevant.

-Det råder dock fortfarande viss osäkerhet kring vad denna skyldighet egentligen innebär, hur långt den sträcker sig och i vilken omfattning det går att angripa en upphandling inför domstol med hänvisning till att myndigheten inte  beaktat miljöhänsyn i tillräcklig omfattning, säger Lina Håkansson Kjellén.

Hon tillägger att oklarheterna i Norge har likheter med den kritik som i Sverige lyfts mot den föreslagna övergången till obligatoriska bestämmelser. Svenskt näringsliv har exempelvis kallat det hela för ”snömos” och att nuvarande ”bör-regel” i praktiken kommer att kvarstå.

Vad fick du för bild av situationen i Danmark?

-I likhet med Sverige saknas ett obligatoriskt krav om att beakta miljöhänsyn i offentlig upphandling. Man har dock 2020 antagit en strategi med flera olika åtgärder för att göra upphandling mer grön, till exempel ett obligatoriskt krav att ställa krav på miljömärkningar i vissa upphandlingar samt ett ökat fokus på att beakta total kostnad för ägande, TCO, och livscykelkostnad, LCC, vid utvärderingen.

För- och nackdelar med digitala stöd – exempelvis de svenska genom Upphandlingsmyndigheten – diskuterades också under seminariet.

-Stöd genom till exempel en databas med standardiserade hållbarhetskriterier underlättar för myndigheten att ställa miljökrav, men det finns också en risk att man nöjer sig med dessa krav och struntar i att inhämta synpunker från marknaden, vilket kan hämma utveckling och innovation på området.

Det nordiska seminariet följdes av representanter från leverantörsmarknaden, upphandlande organisationer och den norska upphandlingsmyndigheten, DFÖ.

-Att träffas på det här sättet är otroligt viktigt. Vi var alla överens om att det finns ett stort intresse av miljökrav och en stark vilja att bidra till hållbarare inköp, men att resurserna och kompetensen inte alltid räcker till för att göra allt man vill.

-Genom att träffas på det här sättet och utbyta erfarenheter kan man dra nytta av varandras kompetens och få tips om nya angreppssätt till nytta för en hållbar utveckling, säger Lina Håkansson Kjellén.

Läs mer: DanmarkLina Håkansson KjellénMiljökravNorge

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Nordiskt grepp med Norge i fokus"

  1. Po-andersson skriver:
    31 mars, 2022 kl. 13:26

    Lina Håkansson kanske ska läsa på det står att miljökrav ska ställas i vår svenska lagstiftning om det är relevant för upphandlingsföremålet.

  2. Lina Håkansson Kjellén skriver:
    4 april, 2022 kl. 16:41

    Hej Po,
    I 4 kap. 3 § LOU som är den bestämmelse jag avser står det att ”en upphandlande myndighet bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta”, dvs. precis vad som anges i artikeln. Vilken bestämmelse är det du tänker på?
    Mvh,
    Lina

  3. po skriver:
    4 april, 2022 kl. 20:08

    Nya skärpta regler vid offentlig upphandling ska bidra till ett hållbart samhälle
    Publicerad 28 oktober 2021
    Den offentliga sektorn köper varje år varor och tjänster för cirka 800 miljarder kronor och har därmed en viktig roll i omställningen till ett resurseffektivt, fossilfritt och hållbart samhälle. I ett förslag som i dag skickas ut på remiss föreslår regeringen en lagskärpning där klimatet, människors hälsa och djuromsorg ska beaktas vid offentlig upphandling.
    10:02
    Med sin samlade köpkraft har den offentliga sektorn en ytterst viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle, både i Sverige och glo-balt. Regeringen föreslår därför att det ska vara obligatoriskt att ta hänsyn till klimatet, miljön, människors hälsa, omsorg om djuren samt sociala och arbetsrättsliga aspekter vid offentlig upphandling.
    – Med den här reformen vill vi markera en tydlig inriktning mot en mer resurseffektiv och socialt hållbar offentlig upphandling. Vi vill flytta fokus från juridiken till den goda affären där viktiga samhälls-intressen – såsom klimatet, männi¬skors hälsa och djuromsorg – står i fokus, säger civilminister Lena Micko.
    Förslaget, som nu skickas ut på remiss, innebär att det som i dag endast är en rekommendation i lagen nu blir till en skyldighet.
    – Det här innebär att om man vill göra affärer med staten, kommuner eller regioner i framtiden måste man vässa sitt miljöarbete och minska sitt klimatavtryck. Det kommer att bli ännu en viktig pusselbit i vårt arbete för att motverka klimatförändringarna, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen.
    Förslaget innebär även att myndigheterna ska ta fram riktlinjer som säkerställer genomförandet av lagändringen i den egna verksamheten. En viktig grund för genomförandet av reformen är regeringens pågående arbete med att förenkla det nationella regelverket och ut¬veckla ändamåls¬enliga inköps¬organisationer.
    Sista dagen att svara på remissen är den 31 januari 2022. Lagändringarna föreslås träda ikraft den 1 juli 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »