Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Ratar nya klimatkrav

UppdateratRegeringen kan räkna bort stöd från tunga organisationer som SKR och Svenskt Näringsliv i arbetet med ny lagstiftning med krav att upphandlande myndigheter måste beakta klimatet och flera andra samhällsintressen.

| 2022-01-31
Anders Knape, SKR, och Ellen Hausel Heldahl, Svenskt näringsliv. Foton: SKR respektive Ernst Henry Photography AB

SKR protesterar mot att förslagen skulle inskränka det kommunala självstyret, Svenskt Näringsliv invänder mot att den tänkta ”ska-regeln” inte förändrar rättsläget.

Det framgår av organisationernas remissvar när yttranden nu börjar komma in till finansdepartementet med idag som slutdatum för remissvar.

Lagstiftningen presenterades av regeringen Löfven (S-MP) och där regeringen Andersson (enbart S) valt att gå vidare med sikte på införande från 1 juli.

Centralt i föreslagna förändringar av LOU och övrig upphandlingslagstiftning är skärpta krav på upphandlande myndigheter.

Istället för att samhällsintressen bör beaktas i offentlig upphandling vill regeringen att de ska beaktas. Förutom klimatet handlar det om djuromsorg, miljö, människors hälsa samt sociala och arbetsrättsliga aspekter.

SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och Svenskt Näringsliv invänder mot både formalia och inriktning.

SKR:s huvudinvändning är att lagändringen skulle inskränka det kommunala självstyret på ett oproportionerligt sätt. Istället vill SKR att upphandlande myndigheter har kvar ett handlingsutrymme för prioriteringar och relevansbedömningar kring klimat och de övriga samhällsintressen som promemorian täcker.

–Vi ser att i den enskilda upphandlingen måste det alltid vara den upphandlande myndigheten som avgör vilka samhällsintressen som är relevanta att ta hänsyn till och hur de ska prioriteras sinsemellan. Detta sker ytterst genom politiska beslut i fullmäktige, och är en del av det kommunala självstyret, säger SKR-ordföranden Anders Knape.

SKR pekar på risker för målkonflikter och att klimatkraven till och med kan få motsatt effekt i mindre organisationer.

”Många mindre och medelstora kommuner har 1-2 upphandlare, vilket gör att de måste prioritera att lägga sina resurser på att analysera och ställa relevanta klimatkrav i de upphandlingar där det ger bäst effekt. Att det ska vara ett lagkrav att analysera och beakta klimatet i samtliga upphandlingar, kan leda till att de får mindre tid att formulera och följa upp sina klimatkrav i de upphandlingar där det skulle ge bäst effekt för klimatet.”, skriver SKR i sitt yttrande.

Svenskt Näringsliv anser att promemorian innehåller både felaktigheter och brister, bland annat regeringens beskrivning att upphandlingsdirektiven har som mål att stödja gemensamma samhälleliga mål.

”Målet med lagstiftningen, som är en förfarandelag, är att tillgodose myndigheternas behov i enlighet med de grundläggande principerna. I samband därmed kan vissa miljömässiga och sociala hänsyn beaktas.”, skriver organisationen i ett remissvar som undertecknats av avdelningschef Göran Grén och Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling.

Svenskt Näringsliv avstyrker förslagen om ändringar i LOU,  LUF och LUK med motiveringen att de inte medför några reella ändringar av rådande rättsläge.

Arbetsgivarorganisationen riktar in sig på att det inte framgår av lagförslaget vad som händer om upphandlande myndigheter inte ställer krav enligt bestämmelserna.

”Istället anges i författningskommentaren att de upphandlande myndigheterna inte alltid måste prioritera de aktuella samhällsintressena framför exempelvis lågt pris eller funktionalitet. Detta medför att ett beslut att inte ställa krav i enlighet med Ds:en inte får några följder för de upphandlande myndigheterna och att de kan själva välja när de “ska” ställa kraven.

Detta kan inte tolkas på något annat än att bör-regeln de facto kvarstår och de föreslagna i ändringarna i praktiken är intet förpliktande.”, skriver Svenskt Näringsliv.

Både Svenskt Näringsliv och SKR stakar ut andra åtgärder än ska-regelverket för att värna klimaten.

Tillsammans – och med Upphandlingsmyndigheten som tredje part – är organisationerna på offensiven för kategoristyrning av offentliga sektorns inköp. Svenskt Näringsliv vill att regeringen tydliga styr statliga myndighet mot ökad inköpsmognad.

SKR lyfter bland annat fram regionernas samverkan genom ett särskilt kansli för hållbar upphandling.

Inkomna remissvar går att ta del av via regeringens webbplats.

(Texten är uppdaterad med kommentar av Anders Knape.)

Läs mer: Anders KnapeEllen Hausel HeldahlKlimatkravSKRSvenskt Näringsliv

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Ratar nya klimatkrav"

  1. Fredrik Nilsson skriver:
    31 januari, 2022 kl. 08:22

    Som förslaget är skrivet ” att beakta samhällsintressena .. där det är relevant”
    utläser jag att UM ska ta ställning till krav, inte att det är tvingande att skriva. Det åligger UM själv att bedöma om det ska göras.

    SKR’s invändning mot skyldigheten att små UM’s Upphandlare tvingas lägga tid på bedömning och utformning av krav känns lite vag.

    Upphandlarens roll är inte att var den som formulerar alla krav. Vi upphandlare må vara flaskhalsen som säkerställer underlagens kvalitet innan publicering, men det är experten/beställaren/handläggaren/användarna som bör hantera kravställningar och formulera krav utifrån sina behov av det specifika objektet som upphandlas.

  2. T skriver:
    31 januari, 2022 kl. 10:11

    Ytlig symbolpolitik där politiken återigen visar sig sakna djugående kunskap om vad upphandlingslagstiftningen syftar till. Reglerna möjliggör kravställningar, som ibland ska följa en ändlig kravkatalog och som i övrigt ska vara proportionerliga. Att stapla “bara för att” krav är en olat som ofta kommer från politiskt håll, genom olika strateger med överengagemang inom sitt gebit.

    Ett exempel är den maniska användningen av ILO:s kärnkonventioner, som utgör gällande rätt inom hela EU eftersom hela unionen ratificerat konventionerna. Kravställning för dessa konventioner får bara effekt om de träffar leverantörer eller underleverantörer från 3:e land, men saknar oftast en mekanism för uppföljning och sanktioner. Med andra ord blir det i slutänden bara “fina ord”.

    Klimat- och miljökrav föregås redan idag av en behövlighetsprövning på de flesta myndigheter. Ofta genom samarbete mellan miljöfunktionen och upphandlingsfunktionen. Om man finner att det är motiverat, givet upphandlingens art och natur, att utreda miljöeffekter och ställa krav relaterat till dessa kommer så att ske. I lägen där miljöpåverkan är försumlig kommer krav inte att ställas, eftersom onödiga krav dels hämmar konkurrensen, dels höjer priser, dels kan befinnas strida mot proportionalitetsprincipen.

    Lämna till andra delar av offentlig verksamhet att sätta upp miljöpolicy som relaterar till inköp. Bättre att LOU hålls ren från politiskt fingepekande. Den förser oss redan med verktygen att kravställa politisk vilja, men är ytterst avsedd för att vara ett verktyg som befrämjar frihandel och konkurrens.

  3. Hans Kättström skriver:
    1 februari, 2022 kl. 09:35

    Det är bra att regeringen utnyttjar sin ställning och sätter gränser. Lever man upp till villkoret innebär det ju ingen skillnad, gäller motsatt förhållande så behöver villkoren i upphandlingen skärpas så det inte är förhandlingsbart.

    Det finns inga om och men avseende klimatet och protester om vem som ska få bestämma är inte viktigare än att rädda vårt klimat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Firar seger i pilotfall

Uppsala kommun räknar med prövning i högre instans av en reserverad upphandling, men också att ”fallet Ferlin” i slutändan banar väg för fler kontrakt med idéburna organisationer.

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Nya perspektiv från syd
  • Stämmer leverantör på miljoner

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »