Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nu ska det bli fart på e-handeln i statliga myndigheter

Det går trögt med e-handeln i de statliga myndigheterna. Därför har Ekonomistyrningsverket, ESV, startat ett utvecklingsprogram för effektivare inköp med e-handel med deltagare från 15 myndigheter.

| 2017-12-19
e-handel

I oktober kom resultatet från Ekonomistyrningsverkets, ESV:s, enkät för första halvåret 2017 (pdf) om hur myndigheterna arbetar med e-handel. Den visade att det går trögt, eller som det lakoniskt uttrycks: att det “fortsatt finns en stor utvecklingspotential för e-handeln i staten”.

Den visade också på att det finns stora skillnader i hur långt olika myndigheter kommit i sitt e-handelsarbete, från omkring 80 procent e-fakturor för de myndigheter med högst resultat till några få procent e-fakturor för de myndigheter med lägst resultat.

Matchning av fakturor är, enligt ESV, ett viktigt verktyg för att effektivisera med hjälp av e-handel. Resultatet visar att statliga myndigheter i genomsnitt matchar 15 procent av sina fakturor. Ett annat mått är hur många e-order som har godkänts i myndighetens e-handelssystem. Få myndigheter visar på ett högt antal e-order. Merparten av myndigheterna har ett lågt antal eller inga e-order under mätperioden. “Även genomsnittet på 100 e-orderper 100 årsarbetskrafter indikerar att de allra flesta myndigheterna borde kunna använda sig av sina e-handelssystem i högre utsträckning än idag”, skrev ESV då rapporten presenterades.

Sofia Ståhl, ESV
Sofia Ståhl, ESV.

För att få fart på e-handeln startade ESV i maj 2017 första omgången av verkets utvecklingsprogram för effektivare inköp med e-handel. Deltagare från 15 myndigheter medverkar i programmet som pågår under ett års tid. Målet är att myndigheterna ska få bättre koll på sina inköp men också att arbetet ska leda till tid- och kostnadsbesparingar för myndigheterna.

– Vi kunde se att myndigheternas arbete går framåt och att man exempelvis ökar andelen e-fakturor och antalet e-beställningar – men inte i den takt som vi skulle önska, säger Sofia Ståhl som är koordinator för programmet.

Programmet är utformat så att varje myndighet arbetar mot egna uppsatta mål för att kunna förbättra och effektivisera sitt e-handelsarbete. Målet är att myndigheterna ska lägga mindre tid på administrativa processer, samt få en bättre styrning och ökad kontroll på sina inköp. Utifrån sina mål har myndigheterna sedan listat konkreta aktiviteter som ska genomföras under året.

– Vårt deltagande i programmet har hjälpt oss framåt i vårt e-handelsarbete, bland annat genom att vi blir uppföljda kring de mål som vi har satt upp. Det har blivit en stående punkt på vår agenda och vi har fått in detta i vårt löpande arbete, säger Marie Henkelmann, enhetschef på Statistiska centralbyrån och en av deltagarna på programmet.

Luleå tekniska universitet medverkar också i programmet och fick erbjudandet att delta i samband med att de skulle göra ett omtag av införandet av e-handel.

– Det var en utmärkt möjlighet att få professionell hjälp och samtidigt byta erfarenheter med andra myndigheter som arbetar med att effektivisera och digitalisera inköp. Kombinationen av konkreta råd samt krav på prestation från ESV:s sida har gett oss lite extra fart och nya infallsvinklar kring hur vi kan gå vidare. Stöd i förarbetet med att formulera mål, och aktiviteter för att nå dem, har också varit hjälpsamt, säger Stina Spiik, ekonom vid Luleå tekniska universitet.

Anneli Emdebrant, e-handelssamordnare på Lantmäteriet, menar att utvecklingsprogrammet gett verktyg för att tänka nytt och för att hitta nya förbättringsområden.

– Genom kunskap från programmet har vi till exempel fått ett ökat samarbete med ekonomienheten på myndigheten, vilket gjort att vi kommer framåt i olika e-handelsfrågor, uppger hon och ger sina bästa tips för att öka e-handeln.

– Börja med det som är enkelt. Tålamod och att skapa nätverk är också betydelsefulla delar, tillägger Anneli Emdebrant.

 

Läs mer: E-handel

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026