I slutet av juni, i samband med att kommunens nya hemsida släpptes, lanserade Alingsås kommun en ny e-tjänst som ska underlätta kontakten med Upphandlingsenheten.
– Leverantörerna får en väg in och de får också bättre möjligheter att följa statusen på sina ärenden, säger Helena-Maria Olsson Hedberg.
Tjänsten ger även fördelar för upphandlarna.
– Vi kan förbättra vår service eftersom vi ser historiken oavsett vem som är på plats. Vi får också bättre statistik över hur många externa frågor som kommer till oss varje år.
E-tjänsten bygger på en molnbaserad e-tjänsteplattform i öppen källkod som kommunens it-avdelning anpassat.
– Målet har varit att få en användarvänlig tjänst samtidigt som vi får bra underlag i de ärenden som kommer in.
Vad kostade det att ta fram tjänsten?
– Vår egen tid samt tiden för it-personalen. Kommunen betalar en fast summa varje månad för samtliga e-tjänster, externa som interna, på 12 000 kronor oavsett hur många vi skapar.
Hur har responsen varit?
– Hittills har vi bara fått in några enstaka ärenden, men det är med årstiden överensstämmande. Vi har inte fått någon negativ feedback än så länge så det ser positivt ut! säger Helena-Maria Olsson Hedberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer