Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Ny tolkning av Coopservice-dom”

DebattFlera svenska underrätter har tolkat EU-domstolens avgörande i Coopservice-målet om skyldigheten att ange takvolymer vid upphandling av ramavtal. Ofta hänvisas till att syftet med takvolymer är att ge leverantörerna underlag för anbuden. Vi anser att EU-domstolens syfte med att ange takvolymer är något helt annat, skriver Åsa Edman och Lotta Olsson, SKL Kommentus.

| 2020-06-16
Åsa Edman, chefsjurist, och Lotta Olsson, bolagsjurist, SKL Kommentus.

Flera svenska underrätter har haft anledning att tolka EU-domstolens avgörande C-216/17, Coopservice, om skyldigheten att ange takvolymer vid upphandling av ramavtal.

Avgörandet berör alla oss som upphandlar ramavtal och enligt Upphandlingsmyndighetens statistik är vi många.

Klagande i de svenska underrätterna har framfört att de lidit skada på grund av att takvolymer saknats eller varit bristfälliga och att det därigenom har hindrat leverantören att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud.

Underrätterna har ofta hänvisat till att syftet med takvolymerna är att ge leverantörerna underlag för att lämna och utforma sina anbud (se exempelvis Förvaltningsrätten i Malmö i mål nummer 11894-19 och Förvaltningsrätten i Härnösand i mål nummer 3067-19 E).

Vår uppfattning är att EU-domstolens syfte med att ange takvolymer är något helt annat.

Syftet med kravet på takvolymer är i stället att upphandlande myndigheters inköp, som överskrider EU:s tröskelvärden, ska offentliggöras och bli föremål för effektiv konkurrens på den inre marknaden.

Vad baserar vi det på? Jo, på EU-domstolens domskäl i Coopservice. Vi hoppas även på ytterligare vägledning i det nya målet om takvolymer (C-23/19 Simonsen & Weel).

Låt oss gå igenom EU-domstolens svar på frågan om upphandlande myndigheter ska ange en takvolym vid ramavtalsupphandlingar.

För det första påtalar EU-domstolen att det följer av direktiv 2004/18 (tidigare LOU-direktivet) att ramavtalsupphandlingen ska fastställa den största kvantiteten som kan bli föremål för efterföljande kontrakt (takvolymen).

EU-domstolen hänvisar till bestämmelsen för hur ramavtalets högsta uppskattade värde ska beräknas och direktivets bilaga som reglerar annonsens innehåll. Enligt EU-domstolen medför dessa bestämmelser också en skyldighet att göra en uppskattning av värdet och frekvensen av respektive efterföljande kontrakt.

Det är dock först när vi läser avgörandet i sin helhet som vi förstår syftet bakom regleringen av takvolymer. 

För det andra belyser EU-domstolen att målet handlar om ett ramavtal med en leverantör och därmed om ett ramavtal med alla villkor fastställda. Det blev förvisso en nyhet för många att ramavtal ska avgränsas, inte enbart i tid, utan också omfattning.

Det är kanske inte mer än rimligt att sådana ramavtal, som är närmast ett kontrakt, inte längre har någon upphandlingsrättslig verkan när gränsen är nådd. Den upphandlande myndigheten ska då genomföra en ny upphandling, det vill säga öppna sina inköp för konkurrensen på den inre marknaden.

För det tredje innebär kravet på takvolymer att de grundläggande principerna för offentlig upphandling iakttas. 

Det framgår tydligt att EU-domstolen anser att öppenhetsprincipen och likabehandlingsprincipen, i förhållande till takvolymer, innefattar en skyldighet att lämna insyn så att man kan kontrollera att principerna iakttas.

Det handlar om möjligheten att följa upp att avtalet inte överskrider dess (volym)begränsningar. Syftet är att främja en sund och effektiv konkurrens mellan leverantörer som deltar i en upphandling och att ramavtalet på nytt ska konkurrensutsättas när takvolymen nåtts.

Takvolymen är i ramavtalsupphandlingar särskilt viktig på grund av att avropande myndigheter inte är skyldiga att efterannonsera tilldelningen av kontrakten.

Om takvolymen inte anges ser EU-domstolen även en risk för att upphandlande myndigheter skulle kunna dela upp upphandlingen i mindre delar för att på artificiell väg undgå upphandlingsdirektivens tillämpning.

EU-domstolens tolkning av de grundläggande principerna i Coopservice avser alltså inte att leverantörerna ska ”kunna bedöma om det är affärsmässigt motiverat att lämna anbud”, utan ser till möjligheten att kontrollera att offentliga kontrakt konkurrensutsätts på den inre marknaden.

EU-domstolen påtalar även att det kan innebära att leverantörer från andra medlemsländer diskrimineras om den upphandlande myndigheten anger sitt ordinarie behov i stället för en takvolym.

Inte heller det argumentet syftar till att underlätta för anbudsgivare att lämna anbud. Det syftar till att leverantörer ska kunna lämna anbud på lika villkor och ha samma möjligheter att delta i en sund konkurrensutsättning. Först då får vi en väl fungerande inre marknad.

För det fjärde menar EU-domstolen att takvolymen också har betydelse för att ramavtalsinstrumentet inte ska kunna användas på ett otillbörligt sätt eller så att konkurrensen förhindras, begränsas eller snedvrids, vilket är grundläggande för en väl fungerande inre marknad.

Vi vill tillägga att det är svårt att förena det nya LOU-direktivets skältexter med kravet på en takvolym som syftar till att anbudsgivare ska kunna lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Det går helt enkelt inte ihop med direktivets skäl 61 som anger att det inte är en skyldighet för upphandlande myndigheter att tillämpa ramavtal som de har rätt att avropa ifrån.

Trots detta vill vi gärna ha sagt att det mycket väl kan vara affärsmässigt smart att ange både takvolymer och uppskattade volymer för att få så bra anbud som möjligt.

Vi uppmuntrar alla ramavtalsintresserade att läsa Coopservice med inremarknadsglasögonen på. Vi tycker att de lite svårlästa domskälen blir betydligt mer logiska och begripliga då.

Åsa Edman
Chefsjurist
Lotta Olsson
Bolagsjurist
SKL Kommentus

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

”Satsa på kortare avtal”

Den höga inflationen kan minska intresset för att delta i offentlig upphandling. Det menar Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna. Hans budskap till beställarna är att satsa på kortare kontrakt med option. ”I det här läget är fyra år en för lång avtalstid”, säger han.

Lättare utreda sanktioner i Finland

Nu blir det enklare för upphandlare i Finland att avgöra om en anbudsgivare omfattas av sanktionerna mot Ryssland. Frågor som gäller EU:s eller FN:s sanktionskrav har lagts till i tjänsten HILMA.

Foto: Mostphotos

Så får du återhämtning i sommar

Karriär

Låt inte hela semestern bli fylld med måsten. Boka in återhämtning i kalendern. Då minskar risken att vårens jobbstress övergår i psykisk ohälsa.

Undersökningshandskar

Kan straffas trots friande dom

Förvaltningsrätten dömde till Region Stockholms fördel när Medicarriers upphandling av undersökningshandskar prövades. Nu vill Konkurrensverket att bolaget tvingas betala 5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Lediga jobb

  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
Kan straffas trots friande domKan straffas trots friande dom
Så får du återhämtning i sommarSå får du återhämtning i sommar
Fäller ledningen för mutbrottFäller ledningen för mutbrott
Fann vägen till FMVFann vägen till FMV
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”Tycker jag inte alls av samma skäl som med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare....

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »