Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Ny tolkning av Coopservice-dom”

DebattFlera svenska underrätter har tolkat EU-domstolens avgörande i Coopservice-målet om skyldigheten att ange takvolymer vid upphandling av ramavtal. Ofta hänvisas till att syftet med takvolymer är att ge leverantörerna underlag för anbuden. Vi anser att EU-domstolens syfte med att ange takvolymer är något helt annat, skriver Åsa Edman och Lotta Olsson, SKL Kommentus.

| 2020-06-16
Åsa Edman, chefsjurist, och Lotta Olsson, bolagsjurist, SKL Kommentus.

Flera svenska underrätter har haft anledning att tolka EU-domstolens avgörande C-216/17, Coopservice, om skyldigheten att ange takvolymer vid upphandling av ramavtal.

Avgörandet berör alla oss som upphandlar ramavtal och enligt Upphandlingsmyndighetens statistik är vi många.

Klagande i de svenska underrätterna har framfört att de lidit skada på grund av att takvolymer saknats eller varit bristfälliga och att det därigenom har hindrat leverantören att lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud.

Underrätterna har ofta hänvisat till att syftet med takvolymerna är att ge leverantörerna underlag för att lämna och utforma sina anbud (se exempelvis Förvaltningsrätten i Malmö i mål nummer 11894-19 och Förvaltningsrätten i Härnösand i mål nummer 3067-19 E).

Vår uppfattning är att EU-domstolens syfte med att ange takvolymer är något helt annat.

Syftet med kravet på takvolymer är i stället att upphandlande myndigheters inköp, som överskrider EU:s tröskelvärden, ska offentliggöras och bli föremål för effektiv konkurrens på den inre marknaden.

Vad baserar vi det på? Jo, på EU-domstolens domskäl i Coopservice. Vi hoppas även på ytterligare vägledning i det nya målet om takvolymer (C-23/19 Simonsen & Weel).

Låt oss gå igenom EU-domstolens svar på frågan om upphandlande myndigheter ska ange en takvolym vid ramavtalsupphandlingar.

För det första påtalar EU-domstolen att det följer av direktiv 2004/18 (tidigare LOU-direktivet) att ramavtalsupphandlingen ska fastställa den största kvantiteten som kan bli föremål för efterföljande kontrakt (takvolymen).

EU-domstolen hänvisar till bestämmelsen för hur ramavtalets högsta uppskattade värde ska beräknas och direktivets bilaga som reglerar annonsens innehåll. Enligt EU-domstolen medför dessa bestämmelser också en skyldighet att göra en uppskattning av värdet och frekvensen av respektive efterföljande kontrakt.

Det är dock först när vi läser avgörandet i sin helhet som vi förstår syftet bakom regleringen av takvolymer. 

För det andra belyser EU-domstolen att målet handlar om ett ramavtal med en leverantör och därmed om ett ramavtal med alla villkor fastställda. Det blev förvisso en nyhet för många att ramavtal ska avgränsas, inte enbart i tid, utan också omfattning.

Det är kanske inte mer än rimligt att sådana ramavtal, som är närmast ett kontrakt, inte längre har någon upphandlingsrättslig verkan när gränsen är nådd. Den upphandlande myndigheten ska då genomföra en ny upphandling, det vill säga öppna sina inköp för konkurrensen på den inre marknaden.

För det tredje innebär kravet på takvolymer att de grundläggande principerna för offentlig upphandling iakttas. 

Det framgår tydligt att EU-domstolen anser att öppenhetsprincipen och likabehandlingsprincipen, i förhållande till takvolymer, innefattar en skyldighet att lämna insyn så att man kan kontrollera att principerna iakttas.

Det handlar om möjligheten att följa upp att avtalet inte överskrider dess (volym)begränsningar. Syftet är att främja en sund och effektiv konkurrens mellan leverantörer som deltar i en upphandling och att ramavtalet på nytt ska konkurrensutsättas när takvolymen nåtts.

Takvolymen är i ramavtalsupphandlingar särskilt viktig på grund av att avropande myndigheter inte är skyldiga att efterannonsera tilldelningen av kontrakten.

Om takvolymen inte anges ser EU-domstolen även en risk för att upphandlande myndigheter skulle kunna dela upp upphandlingen i mindre delar för att på artificiell väg undgå upphandlingsdirektivens tillämpning.

EU-domstolens tolkning av de grundläggande principerna i Coopservice avser alltså inte att leverantörerna ska ”kunna bedöma om det är affärsmässigt motiverat att lämna anbud”, utan ser till möjligheten att kontrollera att offentliga kontrakt konkurrensutsätts på den inre marknaden.

EU-domstolen påtalar även att det kan innebära att leverantörer från andra medlemsländer diskrimineras om den upphandlande myndigheten anger sitt ordinarie behov i stället för en takvolym.

Inte heller det argumentet syftar till att underlätta för anbudsgivare att lämna anbud. Det syftar till att leverantörer ska kunna lämna anbud på lika villkor och ha samma möjligheter att delta i en sund konkurrensutsättning. Först då får vi en väl fungerande inre marknad.

För det fjärde menar EU-domstolen att takvolymen också har betydelse för att ramavtalsinstrumentet inte ska kunna användas på ett otillbörligt sätt eller så att konkurrensen förhindras, begränsas eller snedvrids, vilket är grundläggande för en väl fungerande inre marknad.

Vi vill tillägga att det är svårt att förena det nya LOU-direktivets skältexter med kravet på en takvolym som syftar till att anbudsgivare ska kunna lämna sitt mest konkurrenskraftiga anbud. Det går helt enkelt inte ihop med direktivets skäl 61 som anger att det inte är en skyldighet för upphandlande myndigheter att tillämpa ramavtal som de har rätt att avropa ifrån.

Trots detta vill vi gärna ha sagt att det mycket väl kan vara affärsmässigt smart att ange både takvolymer och uppskattade volymer för att få så bra anbud som möjligt.

Vi uppmuntrar alla ramavtalsintresserade att läsa Coopservice med inremarknadsglasögonen på. Vi tycker att de lite svårlästa domskälen blir betydligt mer logiska och begripliga då.

Åsa Edman
Chefsjurist
Lotta Olsson
Bolagsjurist
SKL Kommentus

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Har fokus på pris kontra kvalitet

Hur upphandlar man rätt kvalitet till rätt pris? Professor Mats Bergman vid Södertörns högskola har sammanställt aktuell forskning kring frågan.

Vill se mer innovationsupphandling

Antalet innovationsupphandlingar bör öka. Därför får Vinnova, Upphandlingsmyndigheten och PRV 84 miljoner kronor för att tydliggöra nyttan av forskning och innovation och öka kommersialiseringen av den.

Svårt att följa upp sociala krav

Dataskyddsförordningen gör det svårt att behandla personuppgifter och därmed följa upp krav på social hållbarhet i upphandling. Det anser Upphandlingsmyndigheten som vill se en översyn av reglerna.

Explosion för Svanenmärkt lek

Allt fler produkter för parker, utegym och lekplatser klarar miljömärkningen Svanen. Nu skärps kraven.

Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner

Kommunala Stockholm Vatten har genomfört sex otillåtna direktupphandlingar av insamling och transport av avfall. Konkurrensverket yrkar på närmare 11 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

HFD prövar inte cykelupphandling

Högsta förvaltningsdomstolen tar inte upp Stockholms stads upphandling av hyrcyklar. Därmed står spanska Marfinas bud fast. Men flera andra invändningar återstår att prövas i förvaltningsrätten.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Göteborgs Stad söker Förvaltningsjurist med upphandlingsrättslig inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Driven upphandlingssamordnare till utbildningsförvaltningen
  • Strategisk Upphandlare till avdelningen för verksamhetsstöd
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Har fokus på pris kontra kvalitet Har fokus på pris kontra kvalitet
Vill se mer innovationsupphandlingVill se mer innovationsupphandling
Svårt att följa upp sociala kravSvårt att följa upp sociala krav
Explosion för Svanenmärkt lek Explosion för Svanenmärkt lek
Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerAvfallsbolag kan få böta 11 miljoner
HFD prövar inte cykelupphandlingHFD prövar inte cykelupphandling
Tar klivet till konsultvärlden Tar klivet till konsultvärlden
Tvivel om nyttan med skyndsamhet Tvivel om nyttan med skyndsamhet

Senaste kommentarerna

  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerMonica. Jag har svårt att finna något bättre forum än detta för att diskutera hur upphandlingar bör genomföras. Den upphandlingslagstiftning...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerUrban. Om du vet att en viss tjänsteman är korrupt eller "slarvar" i den här upphandlingen kanske du ska hantera...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerMonica, vad menar du? Det står ju klart och tydligt, "de ansvariga tjänstemännen", samt "korrupta och/eller slarviga kommunala tjänstemän". Det...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerUrban, vad baserar du ditt påstående på? Det är ganska magstarkt att anklaga en hel yrkeskår för att vara korrupta...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner320 miljoner utan LOU. Typiskt Stockholmskommuner. De tror alltid att de kan göra som de vill och är så stora...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »