Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Öckeröföretagare kritiserar julupphandling

Företagarföreningen i Öckerö riktar kritik mot kommunens upphandling av julgåva till personalen. Dessutom bör kommunens upphandlingspolicy förtydligas, enligt föreningen.

| 2021-12-28
Foto: Mostphotos

I en skrivelse till Öckerö kommun kritiserar styrelsen för föreningen Öckerö Företag kommunens upphandling av julgåva till kommunens anställda. 

Kravet på att lämna anbud via det elektroniska verktyget Tendsign samt irrelevanta krav har försvårat för små och medelstora företag att delta i upphandlingen, enligt föreningen. 

Eftersom Tendsign stod som avsändare har mejlet i vissa fall hamnat som spam eller inte uppfattats som en upphandling från Öckerö kommun, skriver Öckerö Företag vidare. 

Föreningen framför förslag på hur kommunen bör agera inför kommande upphandlingar.

– Inför varje upphandling bör ett mejl skickas till inbjudna företag från Öckerö kommun där de informeras om upphandlingen och hur processen ser ut. 

– I samband med upphandlingen bör inbjudna företag bjudas in till en informationsträff samt en kort utbildning i det elektroniska verktyg som kommunen har valt. 

Öckerö Företag vill också att kommunen lyfter fram de mindre företagen i sin upphandlingspolicy. Bland annat bör det tydliggöras att målsättningen är att dela upp kontrakt i mindre delar och att använda tidig dialog. 

Oskar Nilsson, ekonomichef på Öckerö kommun, utlovar en genomlysning.

– Ett väl fungerande samarbete med det lokala näringslivet är en viktig fråga för oss på Öckerö kommun. Vi arbetar hela tiden för att utveckla våra processer och välkomnar alltid förbättringsförslag. Nu ser vi över hur vi kan arbeta vidare med Öckerö Företagarförenings synpunkter och ha en dialog kring dessa, skriver Oskar Nilsson i ett mejl till Upphandling24.

Läs mer: Öckerö kommun

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

7 kommentarer på "Öckeröföretagare kritiserar julupphandling"

  1. Skattebetalare skriver:
    29 december, 2021 kl. 09:29

    Ojdå, inköpsenheten ska ansvara för de lokala företagens spaminställningar. Kanske även komplettera med brevutskick för säkerhets skull?

    Vad blir nästa steg? Ska inköpsenheten även skriva anbuden åt de lokala företagen?

  2. Ida skriver:
    29 december, 2021 kl. 11:01

    Håller med Skattebetalare. Samtidigt är detta ett tecken på att företagare är i stort behov av stöd och utbildning i upphandlingsfrågor. Kanske ett fokusområde för Upphandlingsmyndigheten. Det skulle underlätta för alla om fler fick stöd i hur upphandling kan och får genomföras.

  3. SME -företagare skriver:
    30 december, 2021 kl. 13:20

    Är ni småföretagare som lämnar anbud? För det första om man skall få reda på direktupphandlingar utan att kommunen i fråga meddelar direkt behöver man betala en påtaglig årsavgift till Tendsign. Sedan om det ställs krav på certifieringar och andra intyg ökar kostnaderna ännu mer. Intyg och krav som kanske inte har betydelse egentligen. Men som jag fått höra ”det fanns inga andra krav så vi tog nåt” Då överstiger kostnaden i avgifter och nerlagd tid eventuell vinst om man skulle få tilldelning. Så tyvärr upphandlande myndighet behöver lägga lite tid på att ge fler möjlighet att lämna anbud om man vill få till ”den goda affären” . Varför krångla till det så?

  4. Eva skriver:
    30 december, 2021 kl. 14:08

    Fast vilket merarbete skulle det inte innebära för den upphandlande myndigheten att sitta och _maila_ ut till varje företag som _kan_ tänkas vara intresserad?

    Det som SME-företagaren lyfter fram är ett annat problem som inte nämns ovan, men då får man be om en dialog med myndigheten och förklara.

  5. Po-andersson skriver:
    31 december, 2021 kl. 10:46

    Snacka om att gynna det lokala näringslivet.
    Vart tog LOU vägen?

  6. Silvio skriver:
    2 januari, 2022 kl. 14:29

    Bra kommuner har ständig dialog med både avtalsleverantörer och ”externa” leverantörer för att skapa bra affärsrelationer, men även för att söka konkurrens och informera om kommande upphandlingar. Det är vad upphandlande myndigheter bör och ska göra.
    Jag vill dock se och höra talas om den dagen då företagarföreningar tar sina medlemmar i örat och talar om för dem att de måsta faktiskt läsa på kommunernas hemsidor om kommande upphandlingar. Företagarna behöver även säkerställa att deras kommunikationskanaler fungerar dvs att telefonnummer och epostadresser är korrekta , att när anställda slutar ska ersättaren ta över uppgiften att kontrollera annonser om upphandlingar. Viktigt är ju också att faktiskt läsa dokumenten och ställa en massa frågor i frågor och svar funktionen.

  7. David skriver:
    4 januari, 2022 kl. 07:55

    Hur ska kommunen välja ut vilka som skall få ett informationsmail om de pågående upphandlingarna? Skall inte alla ha tillgång till samma information?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Österåker

Teamarbete ger resultat

Ökat fokus på marknadsdialog. Stärkt samverkan internt i kommunorganisationen. Teamarbete där upphandlaren alltid har stöd av en kollega.

Askersund

NCC-affär växte med hall

Askersunds kommuns affärer med NCC om nya skolbyggnader omfattade till slut även bygget av en idrottshall. Konkurrensverket vill nu att kommunen straffas med 3,2 miljoner kronor för en otillåten direktupphandling.

Tog strid och vann

Värmdö kommun gav sig inte mot det stora taxibolaget efter att ha direktupphandlat skolskjutsar. Resultatet: en halv miljon ”in” istället för ett skadestånd på upp mot 6,5 miljoner kronor.

Christina tar hem Anbudspriset

Christina Larsson, strategisk upphandlare på Energimyndigheten, är årets vinnare av Anbudspriset. Hon belönas för en upphandling av kommunikation där dialog och förståelse för branschen stack ut. ”Härligt och kul att vinna”, säger den nöjda pristagaren.

Vill bli bjudna till buffén

Fler deltar – nästan hälften tycker att det blivit krångligare. En undersökning från Företagarna ger en splittrad bild av små och medelstora företags syn på offentlig upphandling.

Ronnie Svensson

Befäster och bygger starkt

Karriär

Fortifikationsverkets inköpsfunktion har ett 20-tal tjänster med en verksamhet i behov av ökade resurser i takt med att totalförsvaret växer. ”Vi rekryterar för fullt och kommer att bli fler i alla våra grupper”, säger nye inköpschefen Ronnie Svensson.

Lediga jobb

  • Vill du bidra till att stärka läkemedelsförsörjningen av vacciner i Sverige?
  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Teamarbete ger resultatTeamarbete ger resultat
NCC-affär växte med hallNCC-affär växte med hall
Tog strid och vannTog strid och vann
Christina tar hem AnbudsprisetChristina tar hem Anbudspriset
Vill bli bjudna till buffénVill bli bjudna till buffén
Befäster och bygger starktBefäster och bygger starkt
Söker svar om vägreformSöker svar om vägreform
Stenig mark ger egen regiStenig mark ger egen regi
ANNONS FRÅN HBV

HBV upphandlar försäkrings­förmedlar­tjänster

HBV utvecklar sitt erbjudande till medlemmarna genom att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion innebär detta ytterligare fyra spännande områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Senaste kommentarerna

  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Det var väl ingen som hyllade samverkansentreprenader utan nämnde att det finns goda exempel av sådana projekt, precis som det...
ANNONS FRÅN BOKABUSS

Ny tjänst gör det enklare att upphandla bussresor

Bokabuss.nu gör det enkelt för dig som jobbar inom offentlig sektor att upphandla bussresor för både mindre och större sällskap. Med vår tjänst är det enkelt att hitta en prisvärd buss i lagom storlek för bussresor till olika destinationer, säger Ludwig Lindström, Country Manager Sverige.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november (1 plats kvar)
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »