Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Offentliga inköp för 844 miljarder ger utrymme för förbättring

Den offentliga marknadens värde uppgår nu till 844 miljarder kronor. Det ger utrymme för förbättringar, menar Fredrik Tamm på Doublecheck, som räknat ut värdet. Han menar att det största hindret är brister i ledarskap, inte juridiken.

| 2016-04-29

Marknadskonsultföretaget Doublecheck presenterar för fjärde året i rad en omfattande kartläggning som detaljerat sammanfattar 2015 års faktiska inköp från landets alla myndigheter, kommuner och landsting. I väntan på att Upphandlingsmyndigheten ser över hur den nationella upphandlingsstatistiken kan förbättras visar Doublechecks rapport att det totala värdet av den offentliga marknadens affärer ökar och att den offentliga marknaden har blivit attraktivare med fler leverantörer än någonsin med intresse i den offentliga affären.

FredrikTamm
Fredrik Tamm.

Enligt Fredrik Tamm, sakkunnig inom offentlig affärsverksamhet och grundare av Doublecheck, finns det en enorm utvecklingspotential.

– När jag pratar med funktioner som upphandlingcontroller och inköpsstrateg får jag ofta höra att man kan spara tio procent. Det ger över 80 miljarder i förbättringspotential. Därav namnet 80-miljardsklubben. Det handlar inte i första hand om att spara pengar utan frigöra resurser för att få bättre värden för pengarna. Man kan uppnå enorma effektivitetsvinster i processen för hur offentliga affärer planeras, genomförs och framför allt följs upp, säger han.

– Den offentliga affären ska ses som ett strategiskt verktyg där man ska titta på konsekvenserna. Jag ser inte att det finns ett ökat fokus på funktion. Det ska i så fall in tidigt i processen och även om det talas mycket om det är det inte så vanligt ännu, säger han.

Fredrik Tamm vill flytta fokus från pris till funktion och livscykelkostnad.

– Jag vill se att kvaliteten och långsiktigheten får styra. Det gör att upphandlingsavdelningar till exempel kan upphandla tio procent färre sjukskrivna i stället för att vara fast i en budgetram som anger vad åtgärderna för att minska sjuktalen får kosta.

Han menar att många inköpare och upphandlare inte förstår vilket kraftfullt verktyg de har till sitt förfogande.

– Med så stora värden som har en så stor potential att göra nytta, måste flera ta sitt affärsmässiga ansvar. Detta är inte i första hand ett juridiskt problem, utan ett ledningsproblem där fokus måste ligga på fördelarna i stället för problemen. Juristen är symptomet, ledarskapet är problemet, säger Fredrik Tamm.

birgitta_laurent
Birgitta Laurent.

Birgitta Laurent, upphandlings- och konkurrensexpert på Svenskt Näringsliv, håller med om att det stora problemen sitter i ledarskapet.

– I dagens debatt menar många att får vi bara till en förändrad upphandlingslagstiftning så löser det alla problem. Jag delar inte den uppfattningen. Det spelar ingen roll hur bra man genomför en upphandling om inte organisationen klarar av att hand om avtalen. Enligt min uppfattning är det därför fel att skylla problemen på LOU, fokus borde i stället ligga på att bli duktig i hela inköpsprocessen, säger hon.

Enligt henne är det viktigt att organisera sig så att man får ut det bästa av sina inköp.

– Det kan handla om allt från att ställa rätt krav, avropa från aktuellt ramavtal till att veta vilka de strategiskt viktigaste leverantörerna är för att kunna följa upp dem på rätt sätt. Likaså är det nödvändigt att utvärdera sina inköp så att man ser att man verkligen fick det man hade behov av. En väg att bli bättre är att göra en nulägesanalys av inköpsmognaden i hela organisationen. Den vägen kan man konstatera var bristerna ligger. Om man därefter lyckas åtgärda sina brister är jag säker på att man kommer att kunna göra stora kostnadsbesparingar, säger Birgitta Laurent.

 

 

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Offentliga inköp för 844 miljarder ger utrymme för förbättring"

  1. Triplecheck skriver:
    29 april, 2016 kl. 15:12

    Det är ju rent fabulerande från Doublecheck. Vad grundas uppgifterna på? I artikeln i Dagens Industri den 29 april (som hela denna artikel bygger på) framgår att Stockholms läns landsting gör inköp för 115 miljarder kronor per år. Varifrån kommer detta? SLL:s hela budget för 2016 är 90 miljarder. En stor andel av den summan går till löner, lokalhyror och annat som inte har med upphandling att göra överhuvudtaget. Ska dessa poster kapas med tio procent? Trams!
    Jag undrar hur länge myten att offentlig upphandling sparar pengar – varje gång, gång på gång, kommer att leva. Syftet med att upphandla är inte primärt att spara pengar, och det finns inte en chans att det rör sig om några 80 miljarder kronor i besparingpotential.

  2. Fredrik Tamm skriver:
    1 maj, 2016 kl. 19:26

    Triplecheck – det skulle underlätta om du valde att inte vara anonym för att förstå vilken insikt du har i att kommentera vårt arbete i DoubleCheck.
    Bortsett från artikelförfattarens val av att lyfta fram delar av våra resultat vill jag informera dig om att de värden vi väljer att lyfta fram baserar sig på faktiska utbetalningar och är inga framräknade värden. Det handlar därför om bruttobelopp som betalats ut under ett kalenderår. Alla värden som finns med i underlagen är utbetalningar till juridiska personer. Det som skiljer mellan en kostnadsbudget, som du hänvisar till, och det faktiska utfallet är delvis beroende på att investeringar inte bokförs som en kostnad och inte heller leasing eller hyresavgifter då dessa bokförs direkt över balansräkningen. Detta kan du själv finna i noterna till SLL_s årsredovisning. När det gäller just SLL skiljer de sig från övriga landsting och Regioner genom att de valt att dela upp sina olika förvaltningar och bolag med egna leverantörsreskontror. Detta innebär att alla de köp som görs inom SLL, vilka en del sannolikt skulle kunna konkurrensutsättas, fångas upp av oss också. Tar man bort dessa “internköp” kvarstår att SLL:s marknadsvärde för leverantörer uppgår till
    79,3 mdr kr (brutto). SLL:s sätt att redovisa är något vi förordar då det ökar möjligheten till insikt och analys hur man fördelar sina inköp. Det finns en hel del interna inköp hos andra enheter som aldrig blir kända då de bokas upp under verksamhetsåret och i samband med årsredovisningen “kvittas” ut. I bästa fall kan man hitta dem i noterna till årsredovisningen.
    Huruvida det finns 80 miljarder att frigöra genom bättre affärer eller inte tar jag gärna en diskussion med dig om i en debatt eller om du hör av dig direkt till mig på DoubleCheck/Fredrik Tamm

  3. Olov Mattsson skriver:
    3 maj, 2016 kl. 12:13

    För min del ser jag det som rätt givet att det finns en stor potential även i upphandlingsmomentet.
    Är reglerna för upphandling otydliga, omfattande eller svårbegripliga uppstår ett säkerhetsbeteende hos både upphandlare och leverantörer. Man kan kalla det en onödig och med tanke på att det är hela Sveriges offentliga upphandlingar det handlar om, en synnerligen dyr riskpremie.
    Tyvärr uppfyller LOU samtliga kriterier för det enligt min mening.
    Olov Mattsson, Conscia AB

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026