Den 8 december meddelade Helsingborgs Stad att börsnoterade leverantören iZafe Group vunnit upphandlingen av Dosell-läkemedelsautomater. En affär värd mellan 5,5 och 13,8 miljoner kronor.
Men bara dagar senare gick företaget ut med ett pressmeddelande om att kommunen avbrutit upphandlingen med hänvisning till brister i upphandlingsdokumentet.
– Det är beklagligt att upphandlingen avbrutits, men vi ser detta som en möjlighet att förbättra och fortsätta vår goda dialog med Helsingborgs Stad. Vi är redo att delta igen när upphandlingen beräknas återupptas, säger bolaget vd Anders Segerström i ett uttalande.
Kommunens inköpschef Camilla Alfredsson bekräftar att man avbrutit upphandlingen på grund av brister i underlaget, men vill kommentera närmare vad som blivit fel.
– Planen är att komma ut med ny upphandling till våren, skriver hon i ett mejl till Upphandling24.
Detta är dock inte ett problem begränsat till denna specifika upphandling, utan är snarare tecken på strukturella brister i hur man arbetar med upphandlingar. Att man har så stora brister i en, så förhållandevis stor, upphandling tyder på en stor avsaknad av respekt för såväl regelverk och skattebetalare som för anbudsgivarna.
Rent strikt så har Helsingborgs stad gjort så stora fel i sin upphandling att de varit tvungna att dra tillbaka en affär på mellan 5,5 till 13,8 MSEK. Hade det varit något annat än offentlig sektor hade det betraktats som ett extremt grovt tjänstefel som varit grunden för uppsägningar eller rättsliga processer; men eftersom det är offentlig sektor räcker det att säga “vi ser det som en möjlighet att förbättra och fortsätta vår goda dialog”.