Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Så skapas ett kraftfullt anbud”

Ett gott anbudsarbete handlar inte om pengar, utan om att satsa på rätt saker och göra saker rätt, skriver Azra Dajic, konsult på Kontract. Hon har erfarenhet av både anbudsarbete och upphandling och delar med sig av sina bästa tips för att skapa ett professionellt anbud.

| 2019-08-28
Azra Dajic, konsult.

För många mindre leverantörer kan uppgiften att lämna in anbud upplevas näst intill övermäktig då de inte har detta som sin dagliga arbetsuppgift. Kanske är det så att de rent av saknar rätt kompetens, tillgängliga resurser och erfarenhet av tidigare anbudsarbete.

För större och mer erfarna leverantörer är det inte tillgången till kompetens, strukturkapital eller referenser som är utmanande. För dem handlar det oftast om komplicerade interna beslutsprocesser som medför ett omfattande internt arbete med att ta fram beslutsunderlag och hålla interna möten. Det tar tid och kraft ifrån det primära fokuset som är att skapa ett kraftfullt, kvalitativt och professionellt anbud.

Kunden i fokus Att ha kundfokus i anbudet innebär att visa förståelse för kundens verksamhet, utmaningar och affärsmässiga behov och utifrån detta forma en lösning som tydligt beskriver på vilket sätt kunden kommer att få nytta av den. Som anbudsgivare brukade jag inleda mitt arbete med att läsa den senaste årsredovisningen, analysera bakgrund, nuläge och mål med upphandlingen för att få en bättre bild och utifrån detta nischa anbudet.

Tips: Identifiera en slogan, affärsidé, vision eller annat budskap från kundens material och låt det genomsyra hela anbudet som en röd tråd. Inled eller avsluta med hur just ni kan med er föreslagna lösning hjälpa kunden nå sin vision. Undvik att inleda med varför ert bolag är så bra utan sätt kunden i fokus.

Långsiktigheten i fokus. Alla anbud bör utformas på ett sådant sätt att de andas långsiktighet, såväl i den föreslagna lösningen som utifrån ett relationsperspektiv till kunden. Det kan handla om att göra tydligt varför kunden ska välja ert anbud, och inte någon av konkurrenternas, genom att förstärka ert strategiska budskap.

Tips: Det finns olika sätt att framhäva ert anbud gentemot era konkurrenters. Främst genom att koppla styrkorna i er lösning till kundens specifika krav och i relation till dessa förklara vilket värde lösningen har för kunden. Undvik större utsvävningar i anbudet. Konkretisera och härled lösningen till ett tydligt krav/behov.

Visualisera budskapet. Ett tydligt budskap är viktigt för att skapa ett vinnande anbud. Att visualisera med grafik, bilder, diagram och tabeller får ert anbud att bli tydligare.

Tips: Använd grafik särskilt för att visualisera processer, rutiner och arbetssätt som annars kan bli oöverskådliga i textform. Även säljande budskap är rätt att framhäva just i bildform. Undvik grafik som är för spretig eller saknar förklarande text.

Strukturera dokumentet. Ett anbud som skickas in i fel format, med felaktig namnsättning eller på annat sätt påvisar att man som leverantör missat att följa upphandlarens alla instruktioner ger inte bara ett oprofessionellt intryck utan riskerar även att diskvalificera anbudet.

Tips: Läs instruktioner noggrant. Skapa en checklista för att säkerställa att ni tagit höjd för alla administrativa krav och önskemål och se till att ni besvarat samtliga ska-krav med ett ja. Ta gärna med kundens frågor från upphandlingsdokumentet som rubriker, på så sätt känner upphandlaren lättare igen sig i era svar och struktur. Undvik att skriva ”för mer information läs här” med hänvisningar till hemsidor, årsrapporter och dylikt i upphandlingen.

Skapa ett bra språk och formalia. Anbud som är välstrukturerade och har ett tydligt och enkelt språk ger ett kvalitativt intryck.

Tips: Korrekturläs anbudet noggrant. Be gärna någon som inte varit med i arbetet att läsa hela anbudet för att säkerställa att alla uppgifter finns med och att det finns en röd tråd i anbudet. Ha alltid med en innehållsförteckning för att förenkla för läsaren. Undvik klyschor och att blanda språk i onödan. Undvik även förkortningar utan att ha beskrivit dessa i en begreppslista. Undvik användning av främst röd och grön färg i text och form då vissa färgblinda kan ha svårt att urskilja färgerna.

Sista tipset: Keep it simple but solid!

Azra Dajic, konsult, Upphandling & Sourcing, Kontract

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »