Biträdande professorn i produktionsekonomi vid Linköpings universitet, Helene Lidestam, som också är forskare vid K2, har fått 5,6 miljoner kronor från Vinnova för att under fyra år undersöka hur kostnadsökningarna för framför allt busstrafiken kan stoppas.
– Vår tidigare forskning har visat att det som driver kostnader för bussoperatörerna framför allt är trafiken under rusningstid, ålderskrav samt en lång rad särkrav från dem som upphandlar kollektivtrafiken, säger Helene Lidestam.
I rusningstrafik morgon och kväll behövs betydligt fler busschaufförer än under resten av dagen och det är svårt att få till fulltidstjänster.
Särkrav kan vara alltifrån att upphandlaren kräver en viss färg på säten och gardiner till färg på bussen eller avstånd mellan stolarna. Förlorar bussoperatören upphandlingen i nästa omgång blir bussarna oanvändbara eller behöver byggas om till höga kostnader. Ålderskrav är en annan faktor som gör att väl fungerande bussar skrotas i förtid.
– Men vi ska titta på många olika faktorer och se om man exempelvis kan ha funktionskrav i stället för ålderskrav. Kanske är det också möjligt att arbeta fram ett gemensamt förfrågningsunderlag för upphandling. Vi ska också titta på vad som händer om man ökar frihetsgraden för bussoperatörerna, så att de exempelvis får välja vilken storlek på buss som ska köra vilka sträckor, i dag detaljregleras det ofta i upphandlingen, säger Helene Lidestam.
Även miljökraven ska synas, ur hållbarhetssynpunkt är det varken bra att bussar skrotas i förtid eller att man kör med för stora fordon.
– Resultaten skapar förhoppningsvis ett underlag för beslutsfattare inom branschen så att de kan verka för en innovativ och effektiv process för upphandling av kollektivtrafik där fokus ligger på både kostnadseffektivitet och miljö, säger hon.
Projektet heter Hållbar kollektivtrafik – effekter av bättre samordning och ökad flexibilitet och ska vara avslutat i december 2021. En doktorand ska anställas och rekrytering pågår som bäst.
Forskningen sker tillsammans med K2, VTI och forskare vid Karlstads universitet samt men bussoperatören Nobina, Östgötatrafiken och Sveriges Bussföretag som samarbetspartner.
Regeringens mål att fördubbla antalet resor med kollektivtrafik till år 2020 gäller från 2006 års nivå. Kollektivtrafiken ska enligt planerna fördubbla sin marknadsandel av motoriserade resor till 2030 för att målen för en fossilfri fordonsflotta ska uppnås till 2030.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer