Föreningen Miljöfordon Sverige, som står bakom årsrapporten i samverkan med analysföretaget Dun & Bradstreet, noterar en rekordökning av elbilar för kommuner och regioner.
Projektledaren Pernilla Hansson pekar på att en rad större kommuner som Stockholm, Karlstad, Kungsbacka, Uppsala och Södertälje redan nått 70-procentsmålet.
-Det är så positivt att se hur stora framsteg många kommuner gör genom att följa en genomtänkt strategi för inköp av olika typer av fossiloberoende fordon.
-1000 nya elfordon i organisationerna visar ju att det finns stora möjligheter att få den här typen av fordon att fungera både i stora och små kommuner, säger Pernilla Hansson.
Bland kommunerna toppar Stockholm återigen statistiken – till stor del beroende på att kommunorganisationen har lätta lastbilar som är fossiloberoende.
-Det är fantastiskt roligt att för åttonde året i rad stå som vinnare i denna granskning. Det är en stor utmaning att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken i Stockholm, den sektor som står för mest koldioxidutsläpp i staden, säger Katarina Luhr, Miljöpartiet, som är miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.
-Att fortsatt utveckla vår egna fordonsflotta och visa vägen mot allt fler miljöbilar är en viktig del i arbetet. Det finns ingen tid att förlora när det gäller att minska utsläppen.
Stockholms stad följs närmast i toppskiktet av kommunrankingen av Kungsbacka, Kävlinge, Lund och Vingåker.
Region Skåne placerar sig högst bland regionerna – för nionde året i rad – på en regionlista där även Västmanland, Halland och Östergötland finns med i toppen.
Region Skåne utmärker sig genom att till 100 procent ha fossiloberoende personbilar.
-Det är mycket roligt att vi återigen tar första platsen i Miljöfordonsdiagnosen. Klimatfrågan är vår tids ödesfråga och vi arbetar hårt och målmedvetet med att ställa om Region Skåne till en mer hållbar verksamhet. Därför är det glädjande att vi uppmärksammas för vårt framgångsrika arbete med vår fordonsflotta, säger Inger Tolsved Rosenkvist, Liberalerna, ordförande i Region Skånes servicenämnd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer