Små och medelstora bussentreprenörer har länge klagat på Skånetrafikens omsättningskrav. Kravet på minsta omsättning har varierat med storleken på det trafikuppdrag som varit ute på upphandling.
– Eftersom vi vill vara en attraktiv samarbetspartner för marknaden och få så många aktörer som möjligt att vilja jobba tillsammans med oss väljer vi nu att ta bort omsättningskravet eftersom vi inser att det kan begränsa antalet anbud från mindre och medelstora trafikföretag, säger Henrik Dagnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.
För två år sedan rapporterade Upphandling24 att kravet på 30 miljoner kronor i omsättning slog ut ett av de mest välrenommerade bussbolagen i Skåne. Familjeföretaget Buss Persson förlorade då den trafik som bolaget, med nöjda resenärer, utfört i årtionden.
Omsättningskravet försvinner efter klagomål från externa aktörer och interna diskussioner. Henrik Dagnäs poängterar att förändringarna görs på Skånetrafikens initiativ, inte på grund av exempelvis domstolskrav.
– Skånetrafiken ser övriga krav i prekvalificeringsunderlaget som tillräckliga för att säkerställa att trafikföretag med rätt förutsättningar deltar i aktuella upphandlingar.
Idag ställs krav på en kvalitetsbeskrivning som ska biläggas anbudshandlingarna. Den beskrivningen utvärderas tillsammans med pris när vinnande anbud vid en upphandling ska sorteras fram.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer