Sedan 2009 har vård- och omsorgsboendena Oxbackshemmet och Cederströmska gården drivits på entreprenad som en enhet. Efter beslut från Arbetsmiljöverket beslutade kommunen att ta över driften av Cederströmska gården i egen regi. Kommunen ville dock fortsätta lägga ut driften av Oxbackshemmet på entreprenad. Den upphandlingen avbröts eftersom upphandlingsdokumenten var otydliga. Södertälje kommun valde då att sluta avtal direkt med den befintliga leverantören, Ansvar & Omsorg AB. Avtalet kom att gälla även Cederströmska gården.
Konkurrensverket ansökte om att förvaltningsrätten skulle besluta att Södertälje kommun ska betala 2.000.000 kr i upphandlingsskadeavgift. Verket menade att kommunen har brutit mot 15 kap. 4 § LOU genom att den 2 oktober 2014 sluta avtal utan föregående annonsering, trots att förutsättningarna för detta saknades. Det ingångna avtalet utgör därmed en otillåten direktupphandling, enligt Konkurrensverkets ansökan.
Södertälje kommun menade å sin sida att förutsättningar för direktupphandling förelegat. De åberopade synnerlig brådska orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses och som har gjort att att tidsfristerna vid ett annonserat förfarande inte kunnat hållas. Enligt kommunen har det även förelegat sådana synnerliga skäl vid förlängningen av avtalet.
Förvaltningsrätten går i sin dom (pdf) helt på Konkurrensverkets linje och konstaterar att det inte fanns förutsättningar för att sluta ett avtal utan föregående annonsering. Förvaltningsrätten håller med om Konkurrensverkets bedömning att kommunen har haft möjlighet att tillgodose behovet på andra sätt än genom direktupphandling. Kommunen lät driften av Cederströmska gården övergå i egen regi.
Det har, enligt Förvaltningsrätten, inte funnits några hinder för kommunen att tillfälligt överta driften av Oxbackshemmet på liknande sätt tills en ny upphandling hade kunnat genomföras. Södertälje kommun döms därför att betala 2.000.000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer