
Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner i ett debattinlägg på Upphandling24.
Frågan om den besvärliga efterannonseringen lyser dock med sin frånvaro i inlägget.
Under våren har en lång rad läsare vittnat om hur krångligt och tidsödande arbetet i eForms är.
Tendsign är ett av de verktyg som kritiseras för att vara svårt att använda för efterannonsering. Mercell, som står bakom det kritiserade verktyget Tendsign, har visserligen utlovat förbättringar men inte specificerat vilka eller när de ska vara genomförda.
Andreas Doherty, analytiker på Upphandlingsmyndigheten, är medveten om den besvärliga efterannonseringen.
– Vi har noterat att det finns en hel del problem med införandet av eForms i Sverige. Till skillnad från de flesta länder i EU har vi ingen nationell annonsdatabas, utan har överlämnat till privata aktörer att implementera eForms och skapa användarvänliga system, säger han.
Om nu Sverige inte bygger upp en nationell annonsdatabas skulle Andreas Doherty åtminstone vilja se en nationell annonsstandard som tas fram av Upphandlingsmyndigheten.
– En sådan skulle baseras på en betydligt mindre och enklare version av eForms. Med en standard kan vi minska mängden uppgifter som ska lämnas och det blir tydligare vad en annons ska innehålla. Vi vill att regeringen ger oss i uppdrag att ta fram en standard. Detta har vi framfört tidigare i många olika sammanhang och det är något som efterfrågas av många olika aktörer.
I avvaktan på en standard finns det bara en sak för användarna att göra, enligt Andreas Doherty.
– Ligg på din systemleverantör om att göra förenklingar. Min bedömning är att det absolut är möjligt. Leverantörerna borde ha incitament att underlätta för kunderna för att på så sätt behålla dem.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer