Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

DebattNu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

| 2025-05-09
Civiliminster Erik Slottner pekar på vikten av att upphandlande organisationer själva ska få bestämma vilka kriterier som ska tillämpas i utvärderingen av anbuden.

Jag vill se ett möjliggörande regelverk med så få skyldigheter som möjligt. Förenkling och flexibilitet bör vara ledorden. Det är ingången när jag i dag skickat inspel till Europeiska kommissionens arbete med att ta fram nya regler om offentlig upphandling.

Det är även viktigt att ett nytt regelverk tar hänsyn till att främja digitaliserade inköpsprocesser. Ökad transparens ger både högre konkurrens och kvalitét samt förhindrar korruption och välfärdsbrott. Nu finns även AI som hjälpmedel.

Jag upplever att upphandlingslagstiftningen får klä skott för alla möjliga problem eftersom offentlig upphandling sedan länge har varit synonymt med lagstiftningen. Det verkar finnas en övertro till vad som kan åstadkommas genom reglering.

Regeringen har vidtagit flera åtgärder för att främja ett nytt synsätt som håller på att etableras i Sverige; att offentlig upphandling går från att ses som en administrativ process där målet är att inte göra fel till ett proaktivt tillvägagångssätt som präglas av affärsmässighet. För att synsättet ska få genomslag och vi ska få verkstad behöver fler upphandlande organisationer utveckla sin upphandlings- och inköpsverksamhet.

Offentliga affärer utgör en sjättedel av BNP, mer än 900 miljarder. Till det kommer så kallad direktupphandling som det inte finns annat en ett skattat värde på mellan 200 till 400 miljarder. Det finns en stor potential att minska kostnader och frigöra resurser för kärnverksamhet för stat samt kommuner och regioner.

Den kommande revideringen är ett utmärkt tillfälle att minska fokus på regler, till förmån för den utveckling som vi i Sverige börjat arbeta med. Det är viktigt att, utöver de regler som följer av EU:s internationella åtaganden på handelsområdet, analysera vilka andra bestämmelser som krävs för att öka konkurrensen, motverka korruption, stänga ute oseriösa och kriminella företag, samt ge möjlighet att säkerställa nationell säkerhet och försörjningstrygghet.

Som exempel på ett mer flexibelt regelverk har jag lyft fram utökade möjligheter att förhandla, något som idag omgärdas av onödiga och oklara begränsningar. Mer flexibilitet behövs också när det gäller hur anbud med smärre brister kan hanteras. Idag tolkas de reglerna alldeles för restriktivt, vilket får allvarliga konsekvenser både för konkurrensen, och därmed en god affär, samt för förtroendet för den offentliga upphandlingen.

Jag har också pekat på befintlig flexibilitet som behöver värnas. Det handlar om att upphandlande organisationer själva ska få bestämma vilka kriterier som ska tillämpas i utvärderingen av anbuden.

Ett uttalat mål med revideringen, som Europeiska kommissionen har uttalat, är att göra det möjligt att ge europeiska företag fördel inom vissa strategiska sektorer. Vi stänger inte dörren för sådana hänsyn, men man också beakta att det riskerar att öka kostnaderna, samt att det inte alltid är den säkraste lösningen, och därför bör sådana skyldigheter inte inkluderas i det nya regelverket.

Det är viktigt att ett nytt regelverk fortsatt enbart reglerar hur upphandlingar ska genomföras, en förfarandelagstiftning. Det finns ett växande intresse av att använda offentlig upphandling för att bidra till mål inom andra tvärsektoriella eller sektoriella områden. För att säkerställa effektiva bestämmelser bör bedömningen av om upphandling är ett lämpligt och effektivt verktyg göras i det specifika sammanhanget.

Kommissionens förslag ska presenteras i slutet av 2026. För att de svenska positionerna ska få genomslag redan i förslaget är det viktigt att påverka kommissionen i ett tidigt skede. Jag ser fram emot en fortsatt dialog med svenska intressenter och Europeiska kommissionen och att huvudfokus blir medborgarnytta, effektivitet och förenkling.

Text: Erik Slottner, civilminister

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Ann-Louise Larsson

ann-louise@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Liselotte Stray

Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Bravidas börsvärde sjönk med nästan två miljarder kronor efter beskedet att Örnsköldsviks kommun polisanmäler överdebitering för 8,9 miljoner kronor. Företaget öppnar nu för en rättsprocess med krav på kompensation för ”skadan”.

Vad hållbar upphandling av tjänster innebär

KRÖNIKA

Tjänsteupphandlingar har oftast färre hållbarhetskrav än varuupphandlingar, visar ny rapport. Men de finns stor potential här också för att minska våra konsumtionsbaserade utsläpp. I denna krönika tipsar Lena Mårdh om hur du kan resonera och prioritera samt var du behöver börja för att ställa mer hållbarhetskrav.

Munkfors i topp

Värmländska Munkfors får högsta betyg inom kommunal upphandling i Svenskt näringslivs stora ranking av det lokala företagsklimatet. För hela kommunsektorn stiger snittbetyget något men upphandling får ett lågt betyg jämfört med andra kategorier.

Vill se mer svenska varor hos FN

Bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppmanar fler svenska företag att delta i FN-upphandlingar. “Vi är en stor givare men inte lika bra på att vinna upphandlingar”, säger han.

Magnus Haglund

Bravida i nytt blåsväder

Örnsköldsvik kommun kastar ut Bravida från leverantörsvärmen och polisanmäler företaget för överdebitering med totalt 8,9 miljoner kronor.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Bravida i nytt blåsväder
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Tar strid om Stockholmstrafiken

Läsarnas åsikter

Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »