Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna

DebattOm upphandlare av kollektivtrafik skulle följa standardiseringen Bus Nordic kan samhället spara drygt en miljard kronor. Sveriges Bussföretag uppmanar tillsammans med Transportföretagen och Mobility Sweden nu alla regionala kollektivtrafikmyndigheter att använda Bus Nordic.

| 2025-06-27

Sveriges kollektivtrafik står inför stora ekonomiska utmaningar. Resandet har inte återhämtat sig efter pandemin, vilket minskat intäkterna för regionerna. Samtidigt ökar kostnaderna för upphandlad trafik. I detta läge är det viktigare än någonsin att varje skattekrona används effektivt. Ett kraftfullt verktyg för att uppnå detta är Bus Nordic – en gemensam nordisk standard för bussar i upphandlad trafik. Genom en ökad följsamhet kan kostnaden för den svenska bussflottan sänkas med mer än en miljard kronor.

Bus Nordic har utvecklats i samverkan mellan kollektivtrafikmyndigheter och branschorganisationer i Norden. Syftet är att skapa attraktiva, funktionella och kostnadseffektiva bussar genom gemensamma specifikationer. Genom att följa Bus Nordic kan regionerna minska sina upphandlingskostnader, öka flexibiliteten i fordonsflottan och undvika dyra särkrav.

Henry Ford visade med T-forden vad standardiserad tillverkning kunde leda till i form av lägre kostnader för kunderna. Skillnaden mellan den typen av renodlad produktion, och hur kraven kan se ut på bussar som används i den upphandlade trafiken idag är slående. Skulle moderna personbilar tillverkas enligt samma princip, där kunder kan välja ytterligare dörrpar, flytta på knappar och ställa andra kostnadsdrivande krav skulle det leda till den situation vi är i med busstillverkningen, där särkraven leder till att varje upphandling gör att tillverkaren i princip får skapa en ny typ av bussmodell. Det gör effektiv serieproduktion omöjlig.

I dag avviker flertalet regioner från Bus Nordic, vilket leder till betydande merkostnader. Ett tydligt exempel är SL:s krav på ett fjärde dörrpar på innerstadsbussar. Detta kostar minst 100 000 kronor extra per buss – en merkostnad på 9 miljoner kronor för 90 bussar. Dessutom påverkar det bussens funktionalitet negativt, då utrymmet för bränslevärmare försvinner, vilket i sin tur minskar räckvidden för elbussar.

När fordon inte kan flyttas mellan regioner på grund av olika krav, uppstår ytterligare kostnader. Byte av destinationsskyltar, infotainmentsystem, antenner, stoppknappar och utvändig lackering kan tillsammans kosta över 300 000 kronor per buss. Dessa dubbelfel – både i inköp och vid omlokalisering – är ett direkt resultat av att Bus Nordic inte följs.

Konsekvenserna är tydliga, nedan är en beräkning på kostnaden för regioners särkrav multiplicerat med antal fordon i dess flotta:

  • I Stockholm kostar en buss i snitt 50 000 kronor mer än om Bus Nordic följts – totalt 110 miljoner kronor för hela flottan.
  • Västtrafik avviker med 200 000 kronor per fordon – en merkostnad på 340 miljoner kronor.
  • Skånetrafiken har de dyraste särkraven, med 400 000 kronor extra per buss – totalt 440 miljoner kronor.

För övriga regioner, med drygt 5 000 bussar ger en låg uppskattning en merkostnad på 250 miljoner kronor. För den sammanlagda bussflottan blir merkostnaden 1,1 miljarder kronor. Det handlar inte bara om pengar – det handlar om att kunna erbjuda mer trafik genom fler fordon och utökat turutbud, bättre service och hållbara transporter för fler. Ju fler särkrav, desto kortare blir serielängden vilket kan leda till både minskad kvalitet och högre kostnad.

Bus Nordic är inte ett hinder för regional anpassning – det är en gemensam grund som möjliggör effektivisering. Genom att identifiera och undvika kostnadsdrivande särkrav kan vi skapa en mer hållbar och flexibel kollektivtrafik. Det är dags att regionerna tar ansvar och fullt ut implementerar Bus Nordic i sina upphandlingar.

Standardisering är inte en begränsning – det är en investering i framtidens kollektivtrafik. Sveriges Bussföretag uppmanar därför alla regionala kollektivtrafikmyndigheter att använda Bus Nordic

TEXT: Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Anna Grönlund, branschchef och vVD, Sveriges Bussföretag
Mattias Bergman, vd, Mobility Sweden

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026