Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna

DebattOm upphandlare av kollektivtrafik skulle följa standardiseringen Bus Nordic kan samhället spara drygt en miljard kronor. Sveriges Bussföretag uppmanar tillsammans med Transportföretagen och Mobility Sweden nu alla regionala kollektivtrafikmyndigheter att använda Bus Nordic.

| 2025-06-27

Sveriges kollektivtrafik står inför stora ekonomiska utmaningar. Resandet har inte återhämtat sig efter pandemin, vilket minskat intäkterna för regionerna. Samtidigt ökar kostnaderna för upphandlad trafik. I detta läge är det viktigare än någonsin att varje skattekrona används effektivt. Ett kraftfullt verktyg för att uppnå detta är Bus Nordic – en gemensam nordisk standard för bussar i upphandlad trafik. Genom en ökad följsamhet kan kostnaden för den svenska bussflottan sänkas med mer än en miljard kronor.

Bus Nordic har utvecklats i samverkan mellan kollektivtrafikmyndigheter och branschorganisationer i Norden. Syftet är att skapa attraktiva, funktionella och kostnadseffektiva bussar genom gemensamma specifikationer. Genom att följa Bus Nordic kan regionerna minska sina upphandlingskostnader, öka flexibiliteten i fordonsflottan och undvika dyra särkrav.

Henry Ford visade med T-forden vad standardiserad tillverkning kunde leda till i form av lägre kostnader för kunderna. Skillnaden mellan den typen av renodlad produktion, och hur kraven kan se ut på bussar som används i den upphandlade trafiken idag är slående. Skulle moderna personbilar tillverkas enligt samma princip, där kunder kan välja ytterligare dörrpar, flytta på knappar och ställa andra kostnadsdrivande krav skulle det leda till den situation vi är i med busstillverkningen, där särkraven leder till att varje upphandling gör att tillverkaren i princip får skapa en ny typ av bussmodell. Det gör effektiv serieproduktion omöjlig.

I dag avviker flertalet regioner från Bus Nordic, vilket leder till betydande merkostnader. Ett tydligt exempel är SL:s krav på ett fjärde dörrpar på innerstadsbussar. Detta kostar minst 100 000 kronor extra per buss – en merkostnad på 9 miljoner kronor för 90 bussar. Dessutom påverkar det bussens funktionalitet negativt, då utrymmet för bränslevärmare försvinner, vilket i sin tur minskar räckvidden för elbussar.

När fordon inte kan flyttas mellan regioner på grund av olika krav, uppstår ytterligare kostnader. Byte av destinationsskyltar, infotainmentsystem, antenner, stoppknappar och utvändig lackering kan tillsammans kosta över 300 000 kronor per buss. Dessa dubbelfel – både i inköp och vid omlokalisering – är ett direkt resultat av att Bus Nordic inte följs.

Konsekvenserna är tydliga, nedan är en beräkning på kostnaden för regioners särkrav multiplicerat med antal fordon i dess flotta:

  • I Stockholm kostar en buss i snitt 50 000 kronor mer än om Bus Nordic följts – totalt 110 miljoner kronor för hela flottan.
  • Västtrafik avviker med 200 000 kronor per fordon – en merkostnad på 340 miljoner kronor.
  • Skånetrafiken har de dyraste särkraven, med 400 000 kronor extra per buss – totalt 440 miljoner kronor.

För övriga regioner, med drygt 5 000 bussar ger en låg uppskattning en merkostnad på 250 miljoner kronor. För den sammanlagda bussflottan blir merkostnaden 1,1 miljarder kronor. Det handlar inte bara om pengar – det handlar om att kunna erbjuda mer trafik genom fler fordon och utökat turutbud, bättre service och hållbara transporter för fler. Ju fler särkrav, desto kortare blir serielängden vilket kan leda till både minskad kvalitet och högre kostnad.

Bus Nordic är inte ett hinder för regional anpassning – det är en gemensam grund som möjliggör effektivisering. Genom att identifiera och undvika kostnadsdrivande särkrav kan vi skapa en mer hållbar och flexibel kollektivtrafik. Det är dags att regionerna tar ansvar och fullt ut implementerar Bus Nordic i sina upphandlingar.

Standardisering är inte en begränsning – det är en investering i framtidens kollektivtrafik. Sveriges Bussföretag uppmanar därför alla regionala kollektivtrafikmyndigheter att använda Bus Nordic

TEXT: Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Anna Grönlund, branschchef och vVD, Sveriges Bussföretag
Mattias Bergman, vd, Mobility Sweden

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på [email protected] för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

8 av 10 upphandlare har pluggat

79 procent av yrkesverksamma inköpare och upphandlare i offentlig sektor har eftergymnasial utbildning. Det visar statistisk från SCB.

Anbudsskola ska få fler att våga

Många företagare drar sig för att delta i offentliga upphandlingar. Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en anbudsskola som ska få fler att våga ta steget.

“Regioner outsourcar utan analys”

Region Gävleborg är den enda av landets 21 regioner som gjort en samlad konsekvensanalys av outsourcing inom servicetjänster. Det framgår av en
rapport från servicebolaget Sodexo.

Kan upphandling driva jämställdhet?

Vilken möjlighet har upphandling att driva omställning av ett obalanserat näringsliv? Det är ämnet för ett nytt forskningsprojekt vid Umeå universitet.

Handbok ska minska byggutsläpp

Sweden Green Building Council har tagit fram en handbok som ska hjälpa offentlig sektor att driva på utvecklingen mot minskade utsläpp från byggande.

Högsta förvaltningsdomstolen. Foto: Carl Johan Erikson.

Nackahyra blir vägledande

Hyra eller bygge – nu går frågan om blandade kontrakt vidare till HFD. Konkurrensverket vill se ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

Vi söker en hållbarhetsstrateg!

Senaste nyheterna

8 av 10 upphandlare har pluggat
Anbudsskola ska få fler att våga
“Regioner outsourcar utan analys”
Kan upphandling driva jämställdhet?
Handbok ska minska byggutsläpp
Högsta förvaltningsdomstolen.Nackahyra blir vägledande
Ser risker med lagändring
Digg: Staten halkar efter inom AI
Konsten att upphandla konst
Vill veta hur LOV-brott stoppas
De får stöd för forskning
Vill se långa beredskapsavtal
Sotare har avtal till pensionen
Erfaren upphandlare
Vi söker en hållbarhetsstrateg!
Helsingborg slopar “Poppe-krav”
Leder FMV i ny tid
Nytt stöd för hållbar upphandling
Så avslöjar du AI-bluffarna
Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Nackahyra blir vägledande
  • Ser risker med lagändring
  • Kan upphandling driva jämställdhet?
  • “Regioner outsourcar utan analys”
  • Handbok ska minska byggutsläpp
  • Anbudsskola ska få fler att våga
  • Sotare har avtal till pensionen
  • Konsten att upphandla konst
  • 8 av 10 upphandlare har pluggat
  • Vill se långa beredskapsavtal

Läsarnas åsikter

Gammal i gamet : Sotare har avtal till pensionen
Absolut ingen orsak till att bryta mot LOU! Det borde ha framgått tidigare och tydligare i artikeln och i rubriken.
Michael Harvey : Slottner bemöter Bolt-kritiken
Det verkar som om allehanda aktivism inför den stundande valrörelsen redan nu börjar göra sig gällande... Temat som då dyker…
Nikko : Trendbrott med ”Stora hyr”
Det är maffia kontrakt. Hoppas ärliga politiker ändrar det snart.
Nasar Khan : Slottner bemöter Bolt-kritiken
I praktiken är det alltför enkelt att runda dagens regelverk. Ett företag kan lägga anbud genom ett nystartat bolag och…
Anita Lundgren : Dyrt för kommunen med familjeaffär
Hej! Förskräckligt rent ut sagt!
enblåman : ”Från pärm till skärm”
Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse
Armi Rousu : Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
Vilken klockren beskrivning av Erika ❤️
Jonte : Backa inte – ställ krav på oss!
Man undrar hur representativ denna ståndpunkt är för branschen som helhet..? Inte speciellt om jag får gissa! Sanningen är ju…
Marianne Hammarström : Skanskas låga pris godkänns
Håller med Anna. Det är ett skämt för oss upphandlare också. Varför ska vi lägga tid på att utredda om…
Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »