Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Strumpgate: SLL struntade i varningar

Nu har den händelseanalys som Stockholms läns landsting, SLL, beställt efter "Strumpgate" blivit klar. Rapporten tecknar en bild av strukturella brister och hur uppfattningen att tidigare avtal varit en framgång gjort att ansvariga struntat i de varningar som jurister gett innan avtalet skrevs.

| 2016-11-08

När Stockholms läns landsting, SLL, 2014 beslutade att ge tilldelningsbeslut till medicinleverantören Onemed Sverige AB om förbrukningsvaror i sjukvården var tanken att spara 100 miljoner om året. Budet var det i särklass lägsta i upphandlingen och mer än en halv miljard billigare än de andra anbuden.

Beräkningen var att anbudet skulle kosta landstinget 500 miljoner för fem år. Men enligt uppgifter som SVT tog fram hade SLL redan efter ett knappt år handlat för 465 miljoner kronor. Bland annat fanns exempel på stora skillnader i pris mellan första- och andrahandsval. En benstrumpa som kostar 100 kronor som förstahandsval och kostar 5.844 kronor som andrahandsval, en tröja som i förstahandsval kostar 237 kronor men i andrahandsvalet kostar 7.270 kronor och slutligen en byxa för 179 kronor i förstahandsvalet och hela 9.735 kronor som andrahandsval.

SLL menade att förklaringen till den stora skillnaden mellan anbudspriset och kostnadsutfallet “är framförallt att på grund av de flyttar som OneMed har gjort mellan första- och andrahandsval, så har beställningsmönstret förändrats och förskjutits till de mycket dyrare andrahandsvalen”, skriver SLL på sin webb.

Efter uppmärksamheten valde SLL att avsluta avtalet – men först 2018.

I september beslutade bälso- och sjukvårdsdirektören att be landstingsstyrelsens förvaltning att genomföra en händelseanalys för att klargöra vad som hänt under hela processen från anbud till avslutsavtal. Slutsatserna från händelseanalysen är tänkta att ligga till grund för att göra bättre upphandlingar med tydligare avtal som minskar risken för att det ska finnas utrymme för olika tolkningar.

Nu har händelseanalysen (pdf) kommit och den är fylld av kritik. Bland annat kritiseras att varningar inför tecknandet av det aktuella avtalet inte togs på allvar.

“De varningar som framkommit från SLL Upphandling och från externa och interna jurister har i stora delar förbigåtts. Detta verkar ha berott på att det fanns en stark övertygelse från hälso- och sjukvårdsförvaltningens sida om att avtalet fungerat mycket bra i perioden innan och att det utgjorde en innovativ lösning. Det fanns alltså en stolthet över modellen, och kanske en viss ovillighet att ifrågasätta den i grunden, även om många delanalyser faktiskt gjordes. Det kan också ha förekommit missförstånd avseende vad varningarna faktiskt gällde och hur allvarliga avsändarna ansåg att de var.

Under arbetet med förfrågningsunderlaget gjordes ett omfattande arbete. Flera varningar kom. Ingen av dem träffade helt rätt, men å andra sidan framgick tydligt att underlaget innehöll oklarheter på viktiga punkter. Trots att viktiga analyser gjordes och att varningar kom användes i stora delar samma förfrågningsunderlag som använts i avtalsperioden innan”, står det bland annat i händelseanalysen.

Det konstateras att Onemeds anbud var onormalt lågt, endast 25 procent av dåvarande årspris men att den juridiska granskningen visade att det inte gick att förkasta budet på juridisk grund.

“Landstinget hade kunnat avbryta upphandlingen givet att det vid denna tidpunkt fanns flera signaler på att avtalet innehöll oklarheter. I sista stund identifierades även möjligheten till strategiska flyttar. Det som gjorde att avtalet trots allt slöts förefaller ha varit att den dåvarande bilden var att det skulle vara möjligt att motverka de strategiska flyttarna utifrån vad som stod i avtalet med hjälp av noggranna uppföljningar”, står det i rapporten.

Det konstateras också att det redan två veckor efter avtalsstart påbörjades dialog om meningsskiljaktigheter om avtalstolkning där förhandlingar följde och juridiska ombud anlitades. Redan där pekas på att det är tydligt att förtroenderisken genomgående har underskattats.

“I och med att förtroenderisken inte identifierats hanteras den heller inte i tid. Förvaltningschefen informeras i ett mycket sent läge (sen vår 2016) och det har inte sammanställts ett genomarbetat och pedagogiskt faktaunderlag med både förklaring av historik, av avtal och strategi. Det var länge känt att det var en svår och komplex konflikt som skulle kunna bli intressant för såväl allmänhet som politisk ledning. Det hade därför varit lättare att förklara det inträffade om det funnits bättre underlag och om kommunikationsavdelningen involverats tidigare. Istället förefaller det som att avdelningschefen känt sig bunden av att han framställt avtalet som en stor kostnadsbesparing och som ett vattentätt avtal, och att han därför själv velat kontrollera och lösa situationen”.

Sammanfattningsvis pekar analysen på att strukturella brister bidrog till bristande analys. Analysen menar att förvaltningen saknar ett sammanhållet sätt att analysera sina upphandlingars effekter på marknader, och heller inte analyserar marknadsaktörers utveckling eller har ett samlat grepp om de olika avtal de har med samma leverantör.

“Det fanns en tydlig strategi angående funktionsupphandling, men denna var inte nedtecknad. Det fanns inte någon större nedtecknad sammanhållen strategi för förvaltningens affärer och det fanns inte något dokumentationssystem som gör att medarbetare lätt kan ta del av historik kring analyser. Sammantaget gjordes en hel del analyser, men utan ett samlat grepp, vilket sannolikt minskade förmågan att göra en korrekt analys av marknadsläget”, står det i händelseanalysen.

Läs mer: Vård och omsorg

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026