Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Svenska efterannonser efterlyses

Juridisk krönikaEU-kommissionen har publicerat resultaten av Single Market Scoreboard för offentlig upphandling inom EU 2016. I rapporten redovisas en rankning av hur väl upphandlingar hanterats i medlemsstaterna under 2016 fördelat på nio nyckelindikatorer. Sverige uppvisar förhållandevis goda resultat, skriver Anna Ulfsdotter Forssell och Mikaela Johansson, Delphi.

| 2017-10-03

Glädjande nog uppvisar Sverige förhållandevis goda resultat, med ett totalresultat på över 90 procent. Enligt den beräkningsmodell som tillämpas anses alltså svenska offentliga inköpare överlag få valuta för spenderade pengar. Detta är en mycket intressant läsning som alla borde ta del av. Inköpsrådet har nyligen skrivit om rapporten.

På nyckelområdena One Bidder, No Calls for Bids och Publication Rate, vilka alla tillmäts en större vikt i utvärderingen, uppnår Sverige antingen omdömet Average eller Satisfactory, och man får godkänt vad gäller områdena Award Criteria och Decision Speed.

Sammantaget markerar EU-kommissionen Sverige som ett ”grönt land”, det vill säga Satisfactory eller tillfredsställande. Noteras kan att även de övriga nordiska länderna är gröna liksom bland andra Frankrike, UK och Polen. Det sagda innebär dock inte att vi kan luta oss tillbaka och bara glädjas åt resultatet. Det finns nämligen potential till förbättringar.

Konkurrensverket har länge påtalat att svenska upphandlande myndigheter uppvisar brister när det kommer till efterannonsering av genomförda upphandlingar, och det är något som även visar sig i EU-kommissionens sammanställning.

På områdena Missing Values, Missing Calls for Bids och Missing Registration Numbers får Sverige nämligen omdömet Unsatisfactory, alltså otillfredsställande. EU-kommissionen har i sin utvärdering visserligen tillmätt dessa indikatorer en betydligt lägre vikt, men likväl understryker EU-kommissionen betydelsen av att offentliga inköpare delger information om sina upphandlingar. På så sätt säkerställs transparens för leverantörer kring vad som upphandlas och insyn för medborgarna om hur offentliga medel spenderas.

Efterannonseringen möjliggör också sammanställande av statistiskt underlag för tillsynsmyndigheter, utredare, forskare och journalister. Betydelsen av tillförlitlig statistik kan inte nog understrykas.

Konkurrensverket publicerade i maj år 2017 en tillsynsrapport kring efterannonsering hos 19 av de mest aktiva upphandlande myndigheterna (Tillsyn av efterannonsering, rapport 2017:6). I rapporten finns en intressant tabell som visar att endast nio procent av efterannonserna i Sverige har uppgift om värde. Detta ska jämföras med motsvarande siffra för sju andra EU-länder, däribland vårt grannland Finland, som anges vara 100 procent.

Konkurrensverket fann alltså att efterannonsering inte bara uteblivit helt och hållet i många fall, utan även att de annonser som publicerats allt för ofta saknar uppgifter om de tilldelade kontraktens värde. Olika tänkbara orsaker som framkom var bristfälliga rutiner hos de upphandlande myndigheterna, med personberoende och oklar ansvarsfördelning, samt okunskap om vad reglerna kräver och hur kontraktsvärdet ska beräknas. De upphandlande myndigheterna anförde även att det inte ges tydligt stöd i de e-system som används och att det råder oklarhet kring vilken publicering som automatiskt återges därifrån.

Så vad säger då LOU? Enligt 10 kap. 4 § Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling är tidsfristen för att efterannonsera 30 dagar efter det att avtalet/ramavtalet ingicks. Notera de två skillnaderna gentemot 7 kap. 3 § i 2007 års LOU – där fristen var 48 dagar och räknas från det att kontraktet tilldelas, eller från ingåendet när det gäller ramavtal.

Samma tidsfrister, det vill säga 30 dagar, gäller enligt 10 kap. 5 § Lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF, att jämföras med de två månader som stipuleras i 2007 års LUF. I övrigt ger lagen faktiskt inte särskilt mycket ledning om vad en efterannons innebär eller vad den ska innehålla.

I stället framgår detta av bilagor till direktiven (där de kallas ”meddelanden om tilldelning av kontrakt”); för LOU – bilaga V, del D i direktiv EU/2014/EU, för LUF – bilaga XII till direktiv 2014/25/EU.

Efterannonsering ska ske vid alla direktivstyrda upphandlingar, och publiceras i databasen Tenders Electronic Daily, TED. Mycket intressant i sammanhanget är dock att det tycks finnas anledning att misstänka att ett fel i TED, som gäller kopplingen mellan annonser, delvis kan ligga bakom den nedslående statistiken för efterannonsering. Exempelvis har Trafikverket i samband med Konkurrensverkets granskning påvisat fall där verket faktiskt har efterannonserat korrekt, men detta inte har synts i TED.

I och för sig torde väl i så fall det samma kunna gälla även för andra efterannonser i EU, varför det faktum att Sverige särskiljer sig, knappast enbart kan förklaras med systemfel – utan även på bristande rapportering. Likväl är dessa indikationer allvarliga och bör undersökas närmare, inte minst som det skulle kunna få processuella följder om efterannonseringen kan ifrågasättas.

Enligt 20 kap. 17 § andra stycket första punkten LOU respektive LUF medför ju nämligen korrekt efterannonsering en avsevärd förkortning av tidsfristen för ansökan om överprövning av avtalets giltighet (från sex månader från det att avtalet slöts till 30 dagar från det att EU-kommissionen har publicerat annonsen).

Det sistnämnda förhållandet, att tidsfristen för överprövning av avtalets giltighet i tillämpliga fall förkortas, är för övrigt något som i ytterligare utsträckning borde uppmuntra upphandlande myndigheter att iaktta annonseringsskyldigheten.

Regleringen påminner ju också om anledningen till kravet på efterannonsering – att leverantörer som får möjlighet att ta del av information om aktuella upphandlingar lättare kan tillvarata sin rätt.

 

 

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026