Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

“Tala mer om stagnationsupphandling”

DebattInnovationsupphandling är ett ämne som diskuteras flitigt, men vi borde kanske i stället prata mer om de andra 99 procent av upphandlingarna som då motsatsvis får beskrivas som stagnationsupphandlingar, menar Ulf Sjölin, managementkonsult.

| 2016-12-21

Det pratas väldigt mycket om innovationsupphandling och innovationspartnerskap, det hålls temadagar och utbildningar och produceras färgglada broschyrer inom ämnet … men handen på hjärtat – hur många har möjlighet (tid/ekonomi/resurser) eller ens behov som passar för den typen av övningar?

Benämningen stagnationsupphandling beror på den oerhört stränga praxis som utvecklats i Sverige kring bland annat ”bedömningsgrunder” för olika kriterier, vilket gör det svårt att få in utveckling och innovation i de vanliga upphandlingarna. Bakgrunden i korthet: anbudsgivare klagar efter tilldelningsbeslut på att de inte förstått utvärderingsmodellen och hur bedömningen skulle gå till. Oavsett trovärdigheten i påståendena håller domstolarna ofta med och upphandlingen får göras om.

Man får känslan att vissa insett att det lönar sig att spela oförstående i detta skede. Det har börjat växa fram en praxis där målet tycks vara en uttrycklig, konkret och avgränsad bedömningsmatris (poängmodell) för varje kriterium, varje uns av subjektiv bedömning från köparsidan avseende någon del av det som utvärderats anses medföra oåterkalleliga rättsförluster, vilket inte kan accepteras.

Problemet är att detta samtidigt minimerar utrymmet för utveckling/innovation, det vill säga leverantörer/anbudsgivare som kommer med nyskapande förslag. Hela upphandlingen begränsas i stället till vad upphandlaren känner till och kan poängsätta på förhand, och oavsett hur bra vi än marknadsundersökt före upphandlingen, lär vi aldrig få lika djup kunskap som leverantörerna.

Dessutom – när vi på förhand tvingas ange vad som ger mest ”poäng”, så kommer ju alla att svara just så. Vid i synnerhet tjänsteupphandlingar har man då i princip förbrukat utrymmet för innovation och nyskapande; kvar att utvärdera blir enbart priset. Man undrar om inte denna praxis grundas i ett underliggande tankesätt om att all upphandling egentligen ska baseras på lägsta pris?

Extra förbryllande är att denna praxis tycks vara ett helsvenskt fenomen – trots att LOU bygger på EU-direktiv och att domstolarna förväntas löpande ”synkronisera” sin rättstillämpning genom förhandsbesked med mera. Men det är märkligt hur isolerad den svenska rättsutvecklingen kring den offentliga upphandlingen tycks ha blivit – Sverige väntar ju fortfarande på sitt första förhandsbesked någonsin inom upphandlingsområdet!

Kring den här aktuella frågan har EU-domstolen (mål C -6/15) uttryckligen sagt att man inte ens behöver ange bedömningsgrunder i underlag/annons – att ”det inte finns någon skyldighet – i direktiv eller EU-praxis – att upplysa om bedömningsmetoden” (st 27-28), och att en utvärderingsgrupp ska ha en viss frihet och möjlighet att kunna anpassa bedömningsmetoden till det enskilda fallet (st 29-30).

Men detta verkar de svenska domstolarna hittills strunta i; se exvis KRJ mål 751-16 (kom efter EU-domen): när det inte tydligt framgår vad som ger viss poäng, är det ett utrymme för godtycke = gör om!

Alltså: EU-domstolen nöjer sig med att viktningen ska vara tydlig, men med en viss frihet för köparen kring bedömningarna, medan svensk praxis tycks kräva uttömmande ”poängtabeller”.

Vore det inte klädsamt om denna ganska grundläggande fråga kring utrymmet för innovation i alla de vanliga upphandlingarna kunde redas ut – i stället för eller i vart fall innan allt teoretiserande kring nya upphandlingsformer som kanske kommer att tillämpas i någon enstaka upphandling per år?

Ulf Sjölin
Managementkonsult och rådgivare till offentlig sektor

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattInnovationsupphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Firar seger i pilotfall

Uppsala kommun räknar med prövning i högre instans av en reserverad upphandling, men också att ”fallet Ferlin” i slutändan banar väg för fler kontrakt med idéburna organisationer.

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Nya perspektiv från syd
  • Stämmer leverantör på miljoner

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »