I början av förra året inledde Konkurrensverket en djupgranskning av upphandlingsverksamheten i tre kommuner, varav Alvesta var en. De andra två är Gnesta och Timrå. Kommunerna valdes ut mot bakgrund av bland annat revisorskritik mot hur upphandling styrs och genomförs. Granskningen har gjorts av kommunens bokförda utbetalningar under 2013 och 2014 och som legat på över 100 000 kronor.
Efter att ha utrett sju ärenden har verket hittat tre som får tillsynsbeslut. Det gäller inköp av kopiatorer och toner, köp av konsulttjänster från kommunchefen och köp från det kommunala bolaget Allbohus. Dessutom har kommunen inte dokumenterat alla sina upphandlingar över 100 000 kronor. Av 15 kap 18 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska anteckna skälen för sina beslut och annat av betydelse vid upphandlingen om upphandlingens värde överstiger 100 000 kronor.
Alvesta kommun ges möjlighet att se över sina rutiner innan det fattas beslut om en eventuell upphandlingsskadeavgift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer