Att ställa relevanta krav som går att följa upp, ett förebyggande arbete som genomsyrar hela organisationen och stöd av nätverk och erfarenhetsutbyte är några av tipsen under rubriken ”Inköp, upphandling och leverantörskontroll”.
I materialet lyfts upphandlarens viktiga roll i jobbet mot osund konkurrens och arbetslivskriminalitet.
– Kunskapen hos privata och offentliga upphandlare är avgörande för att minska efterfrågan på tjänster från oseriösa företag. De som upphandlar behöver förstå sambandet mellan låga priser och risken för bristfällig arbetsmiljö, oredovisad och utnyttjad arbetskraft, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist i en text på myndighetens Linkedin.
Skatteverket pekar på att prispress och bristande uppföljning riskerar att skrämma bort seriösa företag från att delta i upphandlingar.
– Om anbudet verkar för billigt för att vara sant behöver du ta reda på vad som ligger bakom beräkningen. Genom att begära in uppgifter om företaget så kan du lättare bedöma om företaget verkar seriöst och om anbudet är rimligt. Tänk även på att följa upp löpande under avtalstiden, säger Nina Blomkvist.
Tipsen för framgångsfaktorer går att ta del av här.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer