Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

DebattNär det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

| 2023-03-21
Jesper Molin, vd för nordiska delen av Magnit Global.

I dag är det en alltför vanlig situation att företag ägnar oproportionerligt mycket kraft och tid till att själva köpa och hantera konsulter till sin verksamhet. Detta bidrar till mycket administrativt arbete i form av kontraktshantering, förlängningar, introduktionsprocesser och inte minst att säkra upp tillgången till stabila tjänsteleverantörer.

Många organisationer utnyttjar i dag fördelarna med att ta in kompetens under andra former än traditionell anställning. Det handlar bland annat om att dra nytta av spetskompetens, hantera variationer i arbetsflödet och inte minst att beakta osäkerheter i konjunkturläge och marknadsförutsättningar.

Nedan är fyra situationer där en verksamhet kan vinna på att systematisera konsultinköpet:

1. Verksamheten anlitar en stor mängd konsulter
Att anlita konsulter är något annat än att anställa och kräver sina egna rutiner. Medan fast anställda medarbetare ofta kan anställas på samma premisser, där alla ungefär liknar varandra, så gäller inte detta alltid för konsulter. Rutiner och processer måste därför ta höjd för en större variation.

Detta gör att många av de system som används för fast anställda inte fungerar effektivt. Särskilt inte om man även vill kunna analysera och optimera sina konsultinköpsprocesser och få kontroll på konsulter, timpriser, kostnader, roller, leverantörer och avropsavtal.  

2. Bemanningen behöver bli mer kostnadseffektiv 
De verksamheter som har större volymer av konsulter tillbringar mycket av sin tid och sina resurser på att hålla reda på kontrakt, roller, timpriser, timmar, leverantörer och betalningar. Att systematisera det här för alla konsulter och skapa gemensamma avtalsvillkor, transparens om konsultkostnader, arbetade timmar och annan relevant data gör att det går att optimera och effektivisera processerna och hålla kostnaderna nere.

3. Det saknas en leverantörsstrategi
I de fall det inte finns ett team som jobbar aktivt med konsult- och leverantörsstrategier kan viktiga saker falla mellan stolarna. Detta kan orsaka utmaningar med att attrahera rätt kompetens, inte minst med dagens marknadsläge. Chefer och ansvariga för inköp behöver ha system och lösningar som samlar relevant information och möjliggör insyn kring konsulter, kostnadsnivåer och icke marknadsanpassade avtalsvillkor och gör denna information lätt åtkomliga för dem.

4. Företaget är verksamt på flera olika marknader
För större organisationer är det tillräckligt utmanande att anpassa sig efter sin ordinarie arbetsstyrka, och med konsulter som är verksamma på olika marknader eller länder kan det bli ännu mer komplicerat. Utmaningen handlar bland annat om att säkerställa att såväl organisationen som konsulterna uppfyller aktuella regelverk inom respektive bransch och geografiskt område.

Det är alltså inte svårt att se konkreta fördelar med att systematisera arbetet med konsultinköp. I en tid där arbetsformerna har kommit att variera samtidigt som världen förändras snabbt är det nödvändigt att vara flexibel och snabbfotad. Ett VMS- system, stöttat av AI, tillsammans med en oberoende och leverantörsneutral MSP (konsultmäklarlösning), är något som kan ge en mycket effektivare process och bättre överblick och kontroll över sina konsultinköp och konsulter. Detta kan lägga grunden till en effektivare konsultinköpsprocess och på samma gång ge ökad kontroll och långsiktiga kostnadsbesparingar.

Jesper Molin
vd för nordiska delen av Magnit Global.
Företaget har systemlösningar för upphandlingsavdelningar.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

UH24 Debatt

debatt@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026