Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

DebattNär det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

| 2023-03-21
Jesper Molin, vd för nordiska delen av Magnit Global.

I dag är det en alltför vanlig situation att företag ägnar oproportionerligt mycket kraft och tid till att själva köpa och hantera konsulter till sin verksamhet. Detta bidrar till mycket administrativt arbete i form av kontraktshantering, förlängningar, introduktionsprocesser och inte minst att säkra upp tillgången till stabila tjänsteleverantörer.

Många organisationer utnyttjar i dag fördelarna med att ta in kompetens under andra former än traditionell anställning. Det handlar bland annat om att dra nytta av spetskompetens, hantera variationer i arbetsflödet och inte minst att beakta osäkerheter i konjunkturläge och marknadsförutsättningar.

Nedan är fyra situationer där en verksamhet kan vinna på att systematisera konsultinköpet:

1. Verksamheten anlitar en stor mängd konsulter
Att anlita konsulter är något annat än att anställa och kräver sina egna rutiner. Medan fast anställda medarbetare ofta kan anställas på samma premisser, där alla ungefär liknar varandra, så gäller inte detta alltid för konsulter. Rutiner och processer måste därför ta höjd för en större variation.

Detta gör att många av de system som används för fast anställda inte fungerar effektivt. Särskilt inte om man även vill kunna analysera och optimera sina konsultinköpsprocesser och få kontroll på konsulter, timpriser, kostnader, roller, leverantörer och avropsavtal.  

2. Bemanningen behöver bli mer kostnadseffektiv 
De verksamheter som har större volymer av konsulter tillbringar mycket av sin tid och sina resurser på att hålla reda på kontrakt, roller, timpriser, timmar, leverantörer och betalningar. Att systematisera det här för alla konsulter och skapa gemensamma avtalsvillkor, transparens om konsultkostnader, arbetade timmar och annan relevant data gör att det går att optimera och effektivisera processerna och hålla kostnaderna nere.

3. Det saknas en leverantörsstrategi
I de fall det inte finns ett team som jobbar aktivt med konsult- och leverantörsstrategier kan viktiga saker falla mellan stolarna. Detta kan orsaka utmaningar med att attrahera rätt kompetens, inte minst med dagens marknadsläge. Chefer och ansvariga för inköp behöver ha system och lösningar som samlar relevant information och möjliggör insyn kring konsulter, kostnadsnivåer och icke marknadsanpassade avtalsvillkor och gör denna information lätt åtkomliga för dem.

4. Företaget är verksamt på flera olika marknader
För större organisationer är det tillräckligt utmanande att anpassa sig efter sin ordinarie arbetsstyrka, och med konsulter som är verksamma på olika marknader eller länder kan det bli ännu mer komplicerat. Utmaningen handlar bland annat om att säkerställa att såväl organisationen som konsulterna uppfyller aktuella regelverk inom respektive bransch och geografiskt område.

Det är alltså inte svårt att se konkreta fördelar med att systematisera arbetet med konsultinköp. I en tid där arbetsformerna har kommit att variera samtidigt som världen förändras snabbt är det nödvändigt att vara flexibel och snabbfotad. Ett VMS- system, stöttat av AI, tillsammans med en oberoende och leverantörsneutral MSP (konsultmäklarlösning), är något som kan ge en mycket effektivare process och bättre överblick och kontroll över sina konsultinköp och konsulter. Detta kan lägga grunden till en effektivare konsultinköpsprocess och på samma gång ge ökad kontroll och långsiktiga kostnadsbesparingar.

Jesper Molin
vd för nordiska delen av Magnit Global.
Företaget har systemlösningar för upphandlingsavdelningar.

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

UH24 Debatt

debatt@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026