Efter en dom i kammarrätten där företaget Hochtief överklagat en tidigare dom i förvaltningsrätten tvingas nu Trafikverket göra om upphandlingen av Förbifart Stockholms betongtunnlar i Skärholmen.
Anledningen är att Trafikverket inte begärt in alla uppgifter som lagen säger att man ska göra. I förfrågningsunderlaget har verket krävt att entreprenörerna ska kunna visa upp referenser från liknande projekt, men inte begärt att de ska bifoga intyg på sådana referensprojekt. Ett sådant intyg ska vara utfärdat av någon annan än entreprenören själv, och det ska visa att referensprojektet utförts på ett korrekt sätt och enligt våra branschnormer.
– Vi tolkade lagtexten som att det inte behövdes, men har förstått att vi hade fel. Därför tänker vi inte överklaga. Vi har accepterat kammarrättens dom och gått ut med en ny upphandling, säger Lars Malthe, ansvarig för upphandlingar inom Förbifart Stockholm till tidningen Mitt i.
Nu har Trafikverket gått ut med en ny upphandling som ska vara klar i september. Tunnelbygget försenas därmed cirka sex månader.
Samtidigt beräknas inte bygget av Förbifart Stockholm påverkas i sin helhet eftersom projektet är är relativt litet.
Däremot får kammarrättens dom stora konsekvenser för hur Trafikverket kommer att hantera framtida upphandlingar eftersom man tolkat lagen på ett felaktigt sätt.
Trafikverket ska börja kräva in sådana intyg varje gång man gör en upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer