I somras reagerade Östgötatrafiken hårt på att Tuwa specialtransports ändrade ägandeförhållanden. Avtalet med företaget, som även fått kritik på andra punkter, sades upp.
Även i Sörmland har det varit många turer runt företaget. När Sörmlands kollektivtrafikmyndighet upphandlar sjuk- och färdtjänstresor diskvalificeras Tuwas specialtransports anbud på grund av allvarligt fel i yrkesutövningen.
Den uteslutningen avser Tuwa att överklaga. För Katrineholm-Kuriren berättar Sultan Salimovic, ägare till Tuwa specialtransport, att han sedan han köpte bolaget har satsat på nya fordon och på personalutbildning.
– Jag kommer inte att ge mig, de har ingen rätt att undanta oss i upphandlingen, säger den nya ägaren till tidningen.
För att inte svärtas av det gamla namnet kommer företaget dessutom att ändra namn till Sörmlands specialtransporter.
Tuwa specialtransports anbud var inte det enda som uteslöts eller underkändes i Sörmlands kollektivtrafikmyndighets upphandling av serviceresor och annan anropsstyrd trafik. Elva av 19 anbud gick samma öde till mötes.
Sex bolag med sammanlagt 159 fordon kommer enligt tilldelningsbeslutet att dela på cirka 400 000 resor per år i Sörmland. Totalt handlar det om sjuk-, färdtjänst- och skolresor för cirka 330 miljoner kronor under den treåriga avtalsperioden.
Verksamheten väntas sysselsätta mellan 300 och 400 förare.
Tuwa tar strid om uteslutningen
Tuwa specialtransport tar strid om serviceresorna i Sörmland, en affär som sammanlagt är värd mer än 100 miljoner kronor per år. Företaget håller inte med om att det fanns anledning att utesluta anbudet ur upphandlingen.
| 2014-11-03
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer