Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Upphandlingsmyndigheten hinner inte med alla telefonsamtal

När Upphandlingsmyndigheten summerar sina första fyra månader, från starten 1 september till årsskiftet, räknar man i årsredovisningen en rad saker man hunnit med. Något myndigheten inte hunnit med, är att besvara alla telefonsamtal. Här missar man minst två samtal per dag.

| 2016-02-22

Den 1 september 2015 var det premiär för den nya Upphandlingsmyndigheten. Efter många turer etablerades därmed ett sammanhållet fristående stöd för den offentliga upphandlingen. Myndigheteten har ett stort samhällsuppdrag och mandat att arbeta strategiskt med många viktiga frågor.

När Upphandlingsmyndigheten summerar sina första fyra månader i sin årsredovisning (pdf) är det mycket myndigheten är nöjda med, en det finns en plump i protokollet och det är man inte hinner med att besvara alla telefonfrågor.

Enligt årsredovisningens besvaras varje vecka i genomsnitt 51 telefonsamtal och 67 e-postfrågor. Samtalen har en genomsnittlig väntetid på 4,4 minuter. I redovisningen konstateras de i genomsnitt missar att besvara 14 samtal per vecka på grund av telefonkön som uppstår.

I redovisningen går också att läsa vilka de vanligaste frågorna är som kommer in till myndigheten. Exempel på vanliga frågor är hur en upphandlande myndighet får och bör agera när det inte kommit några anbud som går att anta i en upphandling, under vilka förutsättningar en direktupphandling får göras och hur man på bästa sätt genomför en direktupphandling. För leverantörer den vanligaste frågan formuleringen av ett visst krav.

Upphandlingsmyndigheten räknar upp en del av de myndigheten hunnit med under sina första fyra månader och tar bland annat upp att de levererat rapporter om statistik och en helt elektronisk inköpsprocess, svarat på viktiga remisser om bland annat kollektivavtalsvillkor och statsstöd samt gett stöd till regeringen i arbetet med en ny upphandlingsstrategi.

– Upphandlingsmyndigheten har ett viktigt samhällsuppdrag inom ett område i stark utveckling. Vår vision är att vara en spjutspets som aktivt och visionärt utvecklar de goda offentliga affärerna. Med ett starkt mandat, stöttande samarbetspartners samt professionella och engagerade medarbetare tar vi oss an de stora utmaningar som ligger framför oss. De fyra första månaderna var en bra start med goda resultat, säger generaldirektör Ann-Christin Nykvist.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Direktupphandling

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Upphandlingsmyndigheten hinner inte med alla telefonsamtal"

  1. Charlotte skriver:
    25 februari, 2016 kl. 08:15

    Inte nog med att de är svåra att få tag på…oftast kan de inte heller svara på frågor om information och fakta som de själv lagt ut på sin hemsida!!
    Tex miljökrav som är utlagda och rekommenderade att använda. De har ingen aning när man ringer och ställer följdfrågor!!!

  2. Per Johansson skriver:
    25 februari, 2016 kl. 17:26

    Det stämmer inte med min upplevelse. Vid kontakt via mail har jag fått mycket snabba och professionella svar.

  3. Julianna Olofsson skriver:
    1 mars, 2016 kl. 13:15

    Ja, de verkar inte hinna med frågor via mail heller. Har tyvärr precis samma upplevelse som Charlotte. Jag fick via en verksjurist nys om att man har implementerat tidsfristerna för att lämna anbud vid ett selektivt förfarande felaktigt i den svenska lagstiftningen. Ställde frågan till myndigheten och fick ett sk. ickesvar. Ställde frågan ytterligare en gång fast på ett mer konkret sätt men fick samma “ickesvar” tillbaka. Ställde då frågan ytterligare en gång enligt följande:

    Hej X,

    Upplever att du duckar för min fråga. Är det 28 dagar som man kan förkorta anbudsinlämning till eller är det 35 dagar som gäller för selektivt förfarande?
    Har fortfarande inte fått något svar. Frågan ställdes 15 februari 2016.

    Anmärkningsvärt oproffsigt hanterat tycker jag.

  4. Julianna Olofsson skriver:
    1 mars, 2016 kl. 19:29

    Nu har jag fått svar.

  5. Fundersam skriver:
    3 mars, 2016 kl. 09:36

    Förväntar du dig att få svar på alla juridiska frågor med vändande post, oavsett frågans komplexitet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026