Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Vad bör parterna åberopa i ett överprövningsmål?

Juridisk krönikaFörhållandet mellan domstolens ansvar för utredningen i ett överprövningsmål, och parternas ansvar för att ange de grunder och omständigheter som åberopas, har både debatterats och prövats i domstol. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på frågan, bland annat i ljuset av ett färskt kammarrättsavgörande.

| 2017-11-09

I förvaltningsprocesslagen finns bestämmelser som ger uttryck för den så kallade officialprincipen, det vill säga att domstolen ska se till att målet blir så utrett som målet kräver. I RÅ 2009 ref. 69 fastslog Högsta förvaltningsdomstolen (HFD, dåvarande Regeringsrätten) att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling.

Som huvudprincip gäller enligt HFD i stället att sökande leverantör på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på. Detta synsätt ger uttryck för den så kallade förhandlingsprincipen, enligt vilken ansvaret för utredningen ligger på parterna.

En följd av RÅ 2009 ref. 69 har blivit att domstolarna inte anses kunna besluta om ett ingripande mot en upphandling, om grunden för detta ingripande inte har åberopats av den sökande leverantören. Kammarrätterna har i flera fall upphävt förvaltningsrättsdomar, när kammarrätten ansett att förvaltningsrätten grundat sitt domslut på en grund som inte anförts i målet.

Ett färskt exempel på detta är KR Jönköping mål nr 795–796-17. Förvaltningsrätten ansåg att vissa tilldelningskriterier stod i strid med proportionalitetsprincipen, och beslutade därför att upphandlingen skulle göras om. Den upphandlande myndigheten överklagade domen och sa att leverantören inte hade anfört den aktuella grunden, och att förvaltningsrätten därmed gått utöver vad som åberopats.

Kammarrätten delade den upphandlande myndighetens uppfattning och fastslog, med hänvisning till RÅ 2009 ref. 69, att förvaltningsrättens prövning hade gått utöver vad prövningsramen medgav.

Målet illustrerar den gränsdragningsproblematik som ofta kan uppstå för en domstol, alltså om parten tillräckligt tydligt har åberopat en viss omständighet/grund eller inte. Leverantören hade i målet anfört att det skulle strida mot proportionalitetsprincipen om tilldelningskriterierna tillämpades på ett visst sätt, men att en sådan tillämpning inte kunde utläsas ur förfrågningsunderlaget.

Med denna utgångspunkt och med en strikt tillämpning av förhandlingsprincipen, är kammarrättens bedömning enligt vår uppfattning korrekt. Det är emellertid inte uteslutet att frågan om tilldelningskriteriernas förenlighet med proportionalitetsprincipen, med en sådan försiktig tillämpning av officialprincipen som fastslås i RÅ 2009 ref. 69, skulle kunna anses ligga inom prövningsramen i målet.

Den gränsdragningsproblematik som nu beskrivits medför också att förutsebarheten för parterna påverkas. Den sökande leverantören kan emellertid minska risken för att denna problematik uppstår, genom utformningen av sin talan.

Det är uppenbart att leverantören bör vara så tydlig som möjligt i angivandet av de omständigheter och grunder som leverantören vill få prövade. Här ska påpekas att det är relativt vanligt att leverantörer endast vill åstadkomma rättelse av en upphandling (till exempel att det vinnande anbudet ska förkastas), men att leverantören inte vill att upphandlingen ska göras om.

Exempelvis kan leverantören vara av uppfattningen att det inte kommer att vara möjligt att konkurrera med andra leverantörers prissättning vid en ny upphandling. Om leverantören då i förvaltningsrätten antyder till exempelbrister i förfrågningsunderlagets utformning, ökar risken för att domstolen prövar om upphandlingen ska göras om trots att leverantören inte vill ha en sådan prövning till stånd.

Det kan alltså också vara viktigt att avhålla sig från att ta upp omständigheter och grunder som leverantören inte vill ska bli föremål för prövning i målet. Detta gäller även för upphandlande myndigheter.

Leverantören har överklagat Kammarrätten i Jönköpings dom i mål 796-17 till HFD, som i skrivande stund inte har tagit ställning till frågan om prövningstillstånd.

Dock ska påpekas att HFD PT-beslut mål nr 1968-17 meddelat prövningstillstånd för en närliggande fråga, nämligen omfattningen av en förvaltningsdomstols utredningsansvar när domstolen har fordrat in sekretessbelagda anbudsuppgifter (HFD 2015 ref. 55).

Ytterligare vägledning från HFD avseende hur officialprincipen och förhandlingsprincipen förhåller sig till varandra inom ramen för överprövningsmål vore enligt vår uppfattning välkommen.

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Jennie Larsson

Närmare till Piteå än Bornholm

Region Skåne tar ut svängarna rejält i en definition av närproducerade livsmedel. Hela Sverige ska räknas som närproducerat för att enklare uppnå miljömål. Trenden är samtidigt en snabb minskning av ekologiska livsmedelsinköp.

Malmö stad bryter med Securitas

Malmö stad kommer inte att förlänga ett avtal med Securitas efter en granskning som indikerar att säkerhetsföretaget kan ha fått insiderhjälp med att vinna upphandlingen.

Foton: Kristian Pohl, regeringskansliet, respektive riksdagen.

Eniga om riktade upphandlingar

Socialdemokraterna hämtar stöd från Kristdemokraterna och Liberalerna för att få igenom sin politik för att gynna idéburna organisationer.

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Sidas söker en inköpshandläggare
  • Sida söker en inköpscontroller
  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Tullverket söker upphandlare
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Närmare till Piteå än BornholmNärmare till Piteå än Bornholm
Malmö stad bryter med SecuritasMalmö stad bryter med Securitas
Eniga om riktade upphandlingarEniga om riktade upphandlingar
Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Tänk att världen är så grym. Först en pandemi, följt av stopp i Suezkanalen för att sedan bli krig i...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Alltså. Att den här frågan alltjämt kan tillåtas leva. Läs nedan. Särskilt sista två styckena. "Av förarbetena till AKBL framgår...
  • Eniga om riktade upphandlingarDet här var ett oönskat förslag. Under nuvarande regeringsinnehav har vi tyvärr sett riktningar och snedvridningar av LOU successivt, till...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Finns inga bevis på att det blir dyrare med LOU utan tvärt om. Kan aldrig bli dyrare med professionella upphandlare...
  • Gävles allmännytta pausar byggenKan dom inte bara gå utanför LOU då? Det skulle ju spara 20% direkt. *OBS ironi*

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »