Infrastrukturkommissionen tillsattes i mars 2015 med uppdraget att utreda möjliga sätt att effektivisera och öka omfattningen av infrastrukturinvesteringar. Kommissionen har gått igenom ett brett spektrum av modeller för att finansiera och organisera infrastrukturen.
Det slås i slutrapporten (pdf) fast att innovationsupphandlingar kan bidra till effektivisering och hållbarhetsanpassning. Funktionskrav och närmare affärsrelationer mellan beställare och leverantör öppnar för att teknikutveckling och digitalisering kan tas tillvara i infrastruktursektorn.
– Infrastruktursektorn står inför stora utmaningar. Ökad global handel, urbaniseringen och omställningen till ett hållbart samhälle skapar betydande behov inom både transportinfrastrukturen och VA-systemen, säger Björn Hasselgren, ordförande för Infrastrukturkommissionen.
Till råden hör att ge Trafikverket i uppdrag att intensifiera arbetet med att utveckla metoder och processer för innovationsupphandlingar. Antalet projekt som innovationsupphandlas måste öka.
Upphandlingsmyndigheten bör i samarbete med berörda aktörer arbeta fram standardavtal för affärsrelationer mellan offentliga och privata aktörer. Myndigheten bedöms också kunna bidra till metodutveckling av ”value-for-money”-prövningar.
– För att kunna möta utmaningarna behöver vi öka effektiviteten i de investeringar vi gör och tänka nytt kring upphandling, finansiering och organisering av infrastruktur.
Utöver Björn Hasselgren, teknologie doktor vid KTH, har kommissionen bestått av Allan Larsson (tidigare finansminister), Maria Wetterstrand (före detta mp-språkrör), Stefan Attefall (tidigare bostads- och civilminister med ansvar för upphandling) samt Pia Kinhult (tidigare regionråd i Skåne).
Det handlar inte om någon statlig kommission, utan ett privat finansierat initiativ. Pengarna kommer från Kpmg, MTR, NCC, Peab, Ramböll, Skanska, Veidekke och WSP.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer