De sammanlagt 65 spårvagnar som Göteborgs stad i två omgångar köpt från den italienska tillverkaren Ansaldobreda håller inte måttet. Detta framgår tydligt av den genomlysning (pdf) som stadsrevisionen gjort av affären:
– Det är fuskbyggen, sammanfattar Lars Bergsten, stadsrevisionens ordförande.
Spårvagnsmodellen, som heter M32, har bland annat ett dubbelt så stort hjulslitage som utlovades. Dessutom noteras ett ökat rälsslitage, vilket leder till ökade kostnader och till en förhöjd risk för urspårningar.
Värst är ändå rosten. Bärande balkar i båda delseriernas vagnar har drabbats på grund av undermåligt rostskydd och en bristande teknisk konstruktion.
– Tillverkaren har varit väl informerad om väderleksförhållandena i Göteborg och det är därför märkligt att vagnarna inte rostskyddats bättre.
Av granskningen framgår att Ansaldobreda vann upphandlingen på priset. Bombardiers vagnar var bättre. Bedömningen var dock att kvalitetsskillnaden inte var tillräckligt stor för att kunna motivera den dyrare vagnen.
Ett köp av Bombardier bedömdes kunna leda till skadeståndskrav från Ansaldobredas sida. Det fanns utslag i EU-domstolen som gav stöd åt en sådan slutsats.
Rent upphandlingsmässigt har revisorerna inget att klaga på. Man menar dock att styrningen av projektet borde ha varit bättre med en controller vid rodret. Vad gäller betalningsströmmar och hantering av fakturor har det i dagsläget inte identifierats några väsentliga fel eller brister.
Väl utförd upphandling av rostiga spårvagnar
Upphandlingen finns det inget att klaga på, men vagnarna var fuskbyggda. Den anser stadsrevisionen efter att ha granskat Göteborgs stads omskrivna spårvagnsköp från Ansaldobreda.
| 2014-02-13
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer