Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Varken upphandling eller bidrag – IOP är den tredje vägen

FördjupningIdéburna offentliga partnerskap, IOP, är en möjlighet att göra överenskommelser mellan idéburna organisationer och offentliga aktörer, som allt fler upptäcker. Här får du veta hur IOP fungerar och två exempel på partnerskap, ett mellan Region Skåne och Skånes stadsmission och ett mellan Alingsås kommun och Bräcke diakoni.

| 2017-03-06

Den här artikeln är ett smakprov ur tidningen Upphandling24 som inte har samma innehåll som sajten. Prenumerera på tidningen här.

Idéburna organisationer bidrar till att lösa samhällsutmaningar som det offentliga inte klarar. Men hur kan samarbetet mellan dem bli smartare? En lösning är IOP, idéburet offentligt partnerskap.

– IOP är en samverkansform mellan en offentlig aktör och en idéburen organisation, där de tillsammans går in i ett partnerskap för att lösa en samhällsutmaning, säger juristen Amir Daneshpip, som skrivit en rapport om IOP.

Röda Korset hjälper tortyroffer, kvinnojourer värnar våldsutsatta kvinnor, Frälsningsarmén och Stadsmissionen bidrar till värdigare liv för hemlösa och andra utsatta grupper. Det är exempel på samhällsinsatser som idéburna organisationer gör. Det kan också handla om insatser för flyktingar, hemlösa, arbetslösa ungdomar, missbrukare, tiggare, fattigpensionärer, personer som fått avslag på asylansökningar, personer med psykiatriska diagnoser – eller insatser som syftar till att stärka gemenskapen och framtidsmöjligheter i utsatta stadsdelar.

Traditionellt har dessa organisationer fått förlita sig på att driva verksamheten genom donationer och årliga föreningsbidrag. Den verksamhet de driver är svår att få in under Lagen om offentlig upphandling, LOU, eftersom det inte finns en traditionell marknad för detta.

– Bakgrunden till IOP är att man sökt en tredje väg för att ingå överenskommelser, som varken bygger på bidragsgivning eller offentlig upphandling i konkurrens enligt LOU, säger Amir Daneshpip.

De partnerskap som växer fram innebär att kommuner eller regioner tecknar överenskommelser, partnerskap, där den idéburna organisationen driver verksamheter som kommunen delvis finansierar.

Alla tjänster kan inte köpas

En viktig skillnad mellan en upphandling och ett partnerskap är att initiativet i partnerskapet kommer från den idéburna organisationen.

De ser ett behov eller samhällsproblem och de har ett förslag till lösning som ofta bygger på ett helhetstänkande med flera inblandade partner.

– Partnerskapen behövs för att det offentliga inte klarar att lösa alla samhällsutmaningar. Det går inte alltid att köpa in de tjänster som de idéburna erbjuder. Traditionellt har folkrörelserna erbjudit mervärdesinsatser och har ett ”know-how” som saknas på marknaden, säger Amir Daneshpip.

I dag finns mer än 60 IOP:er igång runt landet och Eva Ternegren, som är medarbetare på Coompanion i Göteborg, en rådgivare för dem som vill starta kooperativa företag, ser IOP som en växande möjlighet. Nu behöver kommunerna få mer kunskap och bli mindre rädda för att bryta mot EU:s regler för att satsa mer på partnerskap.

– Ett IOP är ingen beställning av en vara eller tjänst som man på förhand vet vad det är och lägger anbud på. Ett IOP kan uppstå när en idéburen organisation har hittat ett behov eller ett problem som man har en lösning på och där det offentliga ser att det behöver lösas, säger Eva Ternegren.

I den situationen är det smart att ingå ett partnerskap, menar hon. Då går det offentliga in med medel, lokaler och kanske arbetskraft och det idéburna med sin specifika kompetens.

Med partnerskapet skapas en ny relation mellan den idéburna organisationen och det offentliga. Det är inte längre fråga om beställare och utförare, det är mer av samskapande mellan jämbördiga parter.

I större IOP:er är det vanligt att representanter från båda parter sitter tillsammans i styrgrupper.

Började med folkrörelser

En viktig skillnad mellan en offentlig upphandling och ett IOP är också att det går att agera mer flexibelt i ett IOP. Innehållet är mindre reglerat och när en ny situation uppstår, så kan parterna tillsammans samtala om det – och det offentliga har möjlighet att, vid behov, gå in med mer resurser.

Vänder man blicken bakåt ser man att människor i mer än hundra år varit medvetna om att det inte räcker med att vänta in myndigheters insatser. I samband med den stora urbaniseringen i slutet av 1800-talet, med stor fattigdom, svåra arbetsvillkor och mycket fylleri föddes en rad folkrörelser (som idrottsrörelsen, nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen), vars syften var att bidra till bättre villkor för folk.

Tillsammans med nya aktörer bildar folkrörelserna dagens idéburna organisationer och de har tillsammans samlat kunskap, erfarenheter och informella och formella nätverk. De kan möta samhällsproblem från brukarperspektiv och möter människor i deras vardag och inte i den maktposition som till exempel myndighetsutövning kan innebära.

Lättrörliga och snabba

En utsatt människa eller grupp av människor kan ha det lättare att acceptera stöd och problemlösning från de idéburna – och ibland kan välfärdssamhällets maskor vara för glesa för att fånga upp exempelvis en missbrukare med en psykiatrisk diagnos.

– De här organisationerna ligger i framkant när det gäller att uppfatta behov hos människor som har svårt att göra sig hörda. De förbättrar deras villkor och gör dem mer delaktiga i samhället, säger Eva Ternegren.

Det som kännetecknar de idéburna organisationerna är alltså att det saknas en traditionell marknad för deras verksamhet, de bidrar med något unikt och har kunskap som saknas inom det offentliga. Det kan snabbare snappa upp rörelser i folkhavet, nya problem som dyker upp och samarbeta brett för att möta en ny situation. De är helt enkelt ofta mer lättrörliga än offentliga aktörer.

Detta nådde fram till de flesta svenskar hösten 2015 med den stora flyktingströmmen från Syrien då myndigheter och kommuner stod relativt handfallna. På flera platser i landet blev IOP då en lösning, där idéburna organisationer tog initiativ till insatser som tog helhetsgrepp och hade mervärden det offentliga inte kan matcha.

– I partnerskap för ensamkommande flyktingbarn har man bland annat sett till att barnen har fått svenska värdfamiljer så att de får träffa andra i sin egen ålder, man erbjuder meningsfulla fritidsaktiviteter och flera organisationer bidrar med erfarenhet och nätverk som ger en bra introduktion till det svenska samhället, exemplifierar Amir Daneshpip.

Onödig osäkerhet

Detta smörgåsbord av åtgärder och aktiviteter är det svårt eller omöjligt att definiera i ett förfrågningsunderlag. De enda som kan erbjuda detta är den idéella sektorn, menar Amir Daneshpip.

I LOU finns inget direkt undantag för IOP. Det är snarare så att IOP ligger vid sidan om det som lagen reglerar.

– När det varken finns en marknad eller en konkurrenssituation att vårda, då är man inte tvungen att använda konkurrensmedel för att köpa in en viss tjänst. De idéburna organisationernas arbete för hemlösa och kvinnojoursverksamhet är klockrena exempel på det, säger Amir Denishpip.

Ännu finns en osäkerhet hos många kommuner ifall IOP kan bryta mot EU:s regler. En oro som både Amir Denishpip och Eva Ternegren tycker är överdriven. Följer man bara en rad kriterier (se nedan) så bör det varken strida mot kommunallagen eller LOU.

– IOP befinner sig i en gråzon. Det är varken lagreglerat eller har prövats rättsligt än, men oron är för det mesta obefogad. Enligt EU-rätten går det att teckna överenskommelser om IOP, säger Amir Daneshpip.

De nya reglerna gör det möjligt att utan föregående upphandling köpa in välfärdstjänster upp till ett värde av cirka 7,5 miljoner kronor.

Kriterier för idéburet offentligt partnerskap, IOP:

  • Verksamheten initieras av den idéburna organisationen (IO).
  • Verksamheten ska förverkliga ett politiskt program eller plan, där IO ingår.
  • Verksamheten bidrar till lokal utveckling och delaktighet i samhället.
  • Den offentliga verksamheten ser IO som en fri och självständig aktör.
  • Det saknas en marknad eller en konkurrens-situation att vårda.
  • Parterna är med och samfinansierar verksam-heten (pengar eller andra insatser).
  • Den offentliga organisationen detaljreglerar inte verksamheten.
  • Verksamheten är tänkt att drivas under en längre tid.

Här möts de som Välfärdssverige tappat bort

Skåne Stadsmission har ett partnerskap med Region Skåne för att erbjuda hälso- och sjukvård samt tandvård till människor som lever i utsatthet. – IOP gör att planeringen blir mer långsiktig och att vi kan samarbeta på ett annat sätt än tidigare, säger Ann Norén, verksamhetschef på Skåne Stadsmission.

Ann Norén, verksamhetschef på Skåne Stadsmission, och Pierre Nyborg, sjuksköterska, pratar med patienten Håkan Johnsson som har gjort ett kol-test. Foto: Thomas Löfqvist

En hemlös person söker upp akuten – i ett eländigt skick. Varför väntade hen så länge med att söka vård? Så var situationen i Malmö 2001, då stadsmissionen öppnade en hälso- och sjukvårdsmottagning med finansiellt stöd från Region Skåne. Den skulle fånga upp personer i samhällets utkanter innan de behövde akutsjukvård. Tidigare fick Skåne Stadsmission årliga projektstöd för att erbjuda hälso- och sjukvård. Sedan 2013 drivs det som ett idéburet offentligt partnerskap, IOP.

– Vi för en öppen dialog med regionen. Traditionella avtal är mer fyrkantiga och byråkratiska. I ett IOP är det rörligt. Om vi ser att behoven i samhället ändras kan vi tillsammans med regionens sjukvårdsstrateg diskutera hur vi gemensamt kan lösa situationen.

Träffpunkt för EU-migranter

Så var det till exempel när antalet EU-migranter snabbt växte och de hade andra behov än dem som traditionellt söker sig till Stadsmissionen.

– Efter samtal med regionen startade vi en ny hälsomottagning på en träffpunkt för EU-migranter.

Inom ramen för IOP driver stadsmissionen fyra hälsomottagningar i tre städer, som är inrymda i caféer eller andra samlingsplatser för människor som har hamnat i samhällets utkant.

– Vi möter dem som fallit mellan stolarna i Välfärdssverige. Många av dem har förlorat förtroendet för den offentliga vården och vi fungerar som en länk emellan.

En växande skara utsatta människor söker sig till hälso- och sjukvårdsmottagningarna. Där finns hemlösa och missbrukare, pensionärer som inte har råd att gå till tandläkaren, personer med samsjuklighet (med både missbruk och psykiatrisk diagnos), men också utsatta EU-migranter, asylsökande och gömda flyktingar.

Kunskapen om verksamheten sprids från mun till mun och framgången ligger i de relationer och det förtroende som uppstår mellan patienter och personal.

Vad krävs för att ett partnerskap ska fungera väl?

– Det är viktigt med transparens i dialogen mellan parterna och respekt för varandras olika förutsättningar, säger Ann Norén.

Vi löser problemen tillsammans

En sammanhängande vårdkedja för personer med demenssjukdom är den möjlighet som skapats genom ett IOP mellan Bräcke diakoni och Alingsås kommun. – Det här innebär också att fler får rätt hjälp snabbare, säger Maude Kardell Wahlbäck som är områdeschef på Bräcke Diakoni.

Maude Kardell Wahlbäck.

Alingsås kommun har en strävan att anlita alternativa utförare. Sedan flera år har Bräcke diakoni haft upphandlade avtal med kommunen om att driva ett demensboende och med landstinget om en vårdcentral. När avtalen var på väg att löpa ut, frågade Bräcke diakoni om kommunen kunde vara intresserad av en ny lösning.

– Vi såg att det är möjligt att arbeta med personer med demenssjukdom utifrån ett vårdkedjeperspektiv, där vi erbjuder allt från förebyggande insatser och hemtjänst till demensboende.

Sedan tidigare driver Bräcke diakoni demensboende, vårdcentral, primärvårds-rehabilitering och ett kafé för personer med demenssjukdom och deras anhöriga. I partnerskapet ingår även hemtjänst.

Nya arbetssätt

Bräcke diakonis medarbetare möter personer med (begynnande) demenssjukdom och nu genom partnerskapet blir det lättare både att fånga upp dem tidigt och att följa dem genom hela vårdkedjan. Därför anställs en vårdkoordinator.

– Vi vill utveckla nya arbetssätt för att minska de glapp som finns när ansvaret ligger på olika aktörer.

Det som skapade förutsättningar för partnerskapet är att kommunen vet att Bräcke diakoni driver bra verksamhet, att de är väl etablerade på orten och att parterna känner förtroende och tillit till varandra.

Jämbördiga parter

– Skillnaden mot tidigare är att vi i dag är en jämbördig part med kommunen. Det blir möjligt att utveckla sociala innovationer. Det blir också lättare att möta samhällsutmaningar när man möts i ögonhöjd. Tillsammans kan vi lösa problem som ingen av oss att hade kunnat göra ensam, säger Maude Kardell Wahlbäck

I partnerskapet finns en gemensam styrgrupp med representanter från Bräcke diakoni och kommunen.  Dessutom samarbetar de med Frälsningsarmén och Röda Korset.

– Civilsamhället samlas kring målgruppen för att skapa så bra vårdkvalitet som möjligt.

För att få ut det mesta av partnerskapet – och sprida kunskap om nya arbetssätt – har Bräcke diakoni dessutom bjudit in forskare att följa verksamheten.

Text: Charlotte cronquist

Läs mer: IOP

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Ny teknik ger högre omsättning

Allmännyttan väljer gärna ett högre inköpspris om livscykelkostnaderna hålls nere med smart teknik. Det sätter sin prägel på HBV:s ramavtal för tvättstugeutrustning, som sett en rejäl omsättningsökning de senaste åren.

Foto: Höganäs kommun.

Skrotar upplägg för boende

Höganäs kommun ger upp försöken med en helhetslösning vid upphandling av äldreboende efter beslut att avbryta processen ännu en gång.

Stöttar företagaren efter hoten

Degerfors IF ger nu sitt stöd till den företagare som utsattes för hotelser efter att ha begärt överprövning av Degerfors kommuns upphandling av belysning till fotbollsarenan.

Foto: Kristian Pohl, regeringskansliet.

Pressas om vaccininköp

Regeringen riskerar att bli överkörd för EU-linjen med vaccinavtal med en majoritet i riksdagen som kan agera för att Sverige ska arbeta för att köpa in covidvaccin på egen hand. Statsminister Stefan Löfven pressades hårt i en riksdagsdebatt igår.

Hot, avtal och avspark

AIK borta 12 april må vara seriepremiär för herrallsvenska nykomlingen Degerfors, men den stora matchen har kanske pågått under försäsongen – upphandlingskampen med inslag av hot och infekterade känslor.

Foto: Andreas Blomlöf respektive Ola Hedin.

Begär 30 miljoner mer

Upphandlingsmyndigheten och Konkurrensverket vill se en rejäl satsning på respektive myndigheter. I båda fallen landar myndigheternas äskande på en högre budgetram med omkring 30 miljoner kronor per år.

Lediga jobb

Kammarkollegiet

IT-upphandlare med projekterfarenhet till Statens inköpscentral

Upphandling Södertörn söker entreprenad­upphandlare inom Bygg & Fastighet

  • MSB söker Upphandlare
  • FOI söker Erfaren Upphandlare
  • Lunds kommun söker Upphandlingsjurist med affärsfokus
  • Traineeprogram: Utmana Sveriges offentliga affärer
  • PTS söker upphandlare till ekonomiavdelningen
  • Försvarshögskolan söker en upphandlings- och avtalsjurist
  • Avtalsansvarig Energi till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Alvesta kommun söker Upphandlare
  • MSB söker Inköps- och e-handelssamordnare
  • Myndigheten för yrkeshögskolan söker upphandlare
  • Sollentuna kommun söker Upphandlare
  • Lunds universitet söker Upphandlare
  • Lunds kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare till SKL Kommentus Inköpscentral
  • Offentlig upphandlare / inköpsstrateg sökes till HBV
  • Åklagarmyndigheten söker Upphandlare

Senaste nyheterna

Ny teknik ger högre omsättning Ny teknik ger högre omsättning
Skrotar upplägg för boende Skrotar upplägg för boende
Stöttar företagaren efter hoten Stöttar företagaren efter hoten
Pressas om vaccininköp Pressas om vaccininköp
Hot, avtal och avspark Hot, avtal och avspark
Begär 30 miljoner mer Begär 30 miljoner mer
Varnar för flaskhals Varnar för flaskhals
Oense om sparklösning Oense om sparklösning

Senaste kommentarerna

  • Så mutas offentliga tjänstemänDet värsta är att det varje gång är på bekostnad av skattebetalarna och samma skattebetalares företag.
  • Så mutas offentliga tjänstemänOm allmänheten bara visste hur mycket kommuner och statliga myndigheter lägger ned på advokater för att skydda korrupta tjänstemän.
  • Micko talar ut om överprövningarHoppas att Lena Micko ger Konkurrensverket det resurser som de begär. Det är rent ut sagt åt helvete att inte...
  • Så mutas offentliga tjänstemänAnders, jag tror du helt har missuppfattat en advokats uppdrag eller lever i en väldigt naiv värld. Det är en...
  • Så mutas offentliga tjänstemänTyvärr stämmer det. Vi tog upp ett mål i tingsrätten och då ljög myndigheten om allt och hittade i efterhand...

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Tryggare avtal för båda parter

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson, som utvecklat konceptet sedan starten 1995.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »