”Knastertorra totalsågningar av usla förslag. Upphandlingsmyndighetens 20-sidiga lustmord på regeringens usla förslag om ny miljöbilsdefinition är ny favorit.”, skriver miljödebattören Mattias Goldmann på Twitter.
Det är implementeringen av nya EU-direktiv som regeringen nu leder till omfattande kritik i remissvar.
Få invänder mot att Sverige ska uppfylla EU-kravet på ”ren lätt bil” för 38,5 procent av offentlig upphandling.
Men regeringen vill även se över det begrepp som styr statliga myndigheters upphandling och där ställa krav på ”ren lätt bil”, vilket skulle missgynna fordon som drivs med biogas och enligt vissa bedömare helt utesluta sådana avtal.
Upphandlingsmyndigheter instämmer i kritiken i sitt remissvar och går dessutom längre med en varning för kraftigt ökad byråkrati:
”Upphandlingsmyndigheten ifrågasätter förslaget att tusentals upphandlande organisationer ska rapportera uppgifter i särskild ordning om antalet bilar respektive rena bilar under och över tröskelvärdena. Det vore betydligt mer ändamålsenligt och effektivt att en aktör – eller möjligtvis ett fåtal – åläggs att samla in och rapportera uppgifterna. Det är anmärkningsvärt att promemorian inte redogör för huruvida alternativa förslag övervägts. En insamling via exempelvis Transportsstyrelsens fordonsregister skulle på ett betydligt enklare sätt kunna tillgodose direktivets rapporteringskrav.”.
SKR ser miljökraven som kontraproduktiva:
–En miljöbilsdefinition som helt utesluter biodrivmedel kommer att slå mot många kommuner och regioner som satsat på biogasfordon och redan har en etablerad infrastruktur och samarbeten kring produktion och leverans. Att slå ut ett system där organiskt avfall omhändertas och nyttiggörs för att ersätta fossila bränslen motverkar själva syftet med EU-direktivet, säger SKR:s ordförande Anders Knape.
Professor Mats Eklund, som leder Biogas research centre, skriver på Linkedin att regeringsförslaget är ”mot allt bättre vetande”.
“Om detta förslag går igenom kommer det att leda till försämrad miljöprestanda för transportsektorn, samtidigt som det riskerar att minska investeringarna i hållbara biogassystem och skada förtroendet för den nationella transportpolitiken. Eftersom gasfordon i en svensk kontext har en bättre total klimatprestanda än de flesta el- och vätgasbilar borde de klassas som miljöfordon, oavsett om det gäller lätta eller tunga fordon.”, skriver Biogas research centre i sitt yttrande.
Gröna bilister var förmodligen först ut med omfattande kritik i ett blogginlägg, där projektledaren Per Östborn lyfte fram statlig inkonsekvens genom att biogassektorn växt fram med omfattande statligt stöd och där regeringen nyligen också meddelade att merkostnaden för besiktningen av gasbilar ska tas bort.
”Pressmeddelandet kom från samma infrastrukturdepartement som remitterat förslaget att gasbilar inte längre ska räknas som miljöbilar. Man brukar säga att den ena handen inte vet vad den andra gör. Här är det snarare det ena fingret på Infrastrukturdepartementets hand som inte vet vad det andra gör.”
Enligt regeringen innebär det förslagna regelverket inget förbud mot upphandling av biogastfordon.
Men regeringen har i försvarsställning redan börjat signalera en reträtt.
-Det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer