Petra Rantzow är ny inköpschef i Helsingborgs stad efter Henrik Karlsson som i dag är upphandlingsdirektör i Göteborgs Stad. I sin nya tjänst vill Petra Rantzow ta tag i en rad olika saker.
–För att utveckla Helsingborg behöver vi utöka vår samverkan inom koncernen. Det är högt prioriterat! Vi behöver också öppna dialogen än mer med näringslivet då det gör att vi kan fortsätta att utveckla den goda hållbara affären, säger Petra Rantzow till Upphandling24.
Hon har med sig erfarenheter från den privata sektorn och är van att jobba nära företag för att få affären att växa och nå sina mål.
– Jag upplever att den offentliga sektorn jobbar på armlängds avstånd med anbudsgivare och leverantörer och har i många fall inte preciserat vad vi vill uppnå för mervärden i relationen. Det finns inget i lagstiftningen som hindrar oss från att ha en dialog, säger Petra Rantzow.
För henne är det även viktigt att öka attraktionskraften till att lämna anbud.
– Våra förfrågningsunderlag måste bli mer säljbara, vi säljer affärer och inte formalia. Det finns oändligt med marknadsföringskanaler för varje enskild målgrupp, det är enbart det kreativa sinnet som kan begränsa. Vad vill du köpa, vem vill du nå, hur agerar den branschen och varför vill du samarbeta – samt vad ska ni uppnå gemensamt? Sist men inte minst ska vi få våra verksamheter att mogna i deras inköp, vi har ett bra utgångsläge men kan lyfta oss ett snäpp till vad avser vårt inköpsbeteende samt affärsupplägg, berättar Petra Rantzow.
Vad ser du att ni i Helsingborg gjort bra?
– Vi har en bredd av kompetenser vilket vi är oerhört stolta över. Vi arbetar dagligen tvärfunktionellt med upphandlare, controller, miljö- och arbetsmarknadsstrateger, analytiker och verksamhetsutvecklare. Det är en lyx få förunnat! Vi har utvecklat en bra arbetsmodell inom hållbarhet där vi både driver branscher framåt med tydliga miljökrav och ger ökade möjligheter för personer som står utanför arbetsmarknaden till att bli aktiverade igen. Det är jag stolt över och inrymmer många hjärtefrågor. Vi jobbar nära våra verksamheter med uppföljning av inte bara ställda krav utan också med uppföljning av inköpsbeteenden med hjälp av dataanalys, säger Petra Rantzow.
Vad kan ni bli ännu bättre på?
– Vi kan bli ännu bättre på att bredda våra insatser för att nå målgrupper både inom staden och näringslivet. Vi ser därför just nu över våra processer och rutiner samt förändrar vår organisation för att anpassa oss till en framtida situation.
Finns det något område som du ser särskilt mycket fram emot att utveckla?
– Koncernsamverkan! Vi måste ställa samma krav när gräver en grop, vi är ett Helsingborg, säger Petra Rantzow, ny inköpschef i Helsingborgs stad.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer