Det är inom ramen för kommunsamarbetet Goda grannar (Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm) som en enkätundersökning genomförts.
1180 chefer och medarbetare inom kommunorganisationerna (62 procent av de tillfrågade) besvarade enkäten.
Några resultat:
- 19 procent svarade att de under de senaste åren haft kännedom eller misstankar om välfärdsbrott inom sin verksamhet.
- 46 procent uppgav att de aldrig diskuterat välfärdsbrott och dess påverkan på arbetet.
- 15 procent svarade att de utsatts för otillåten påverkan i sitt arbete.
- En diskussion om möjliggörare lyser med sin frånvaro. För många kommunanställda är det ett oklart begrepp.
Summeringen av fritextsvar visar att felaktiga fakturor och misstänkta upplägg i upphandlingar är återkommande kopplat till välfärdsbrott.
I några svar lyfts risken för systematiska brister i upphandlingar och med en önskan om tydligare koppling mellan verksamhetens behov och inköpsbeslut.
Vidare framhålls otillåten påverkan som ett underskattat arbetsmiljöproblem ”där chefer ibland bagatelliserar hot eller påtryckningar”.
Rapportansvariga tar fasta på bristen på diskussion och osäkerheten kring på hur misstankar ska hanteras.
– Det finns en stor vilja att agera, men osäkerheten är för stor. Därför behöver vi stärka kunskapen, samordna oss bättre och skapa en kultur där frågan är naturlig att ta upp, säger Carolina Winkler, jurist på Halmstads kommun med fokus på välfärdsbrott.
Enkäten kommer att resultatera i mer av utbildningar, riskanalyser och samordning i de fyra halländska kommunerna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer